لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۴

تعطیلی مکاتب دختران فراتر از صنف ششم؛ طالبان: روی طرح جدید کار می‌کنیم


آرشیف، یک صنف درسی دانش‌آموزان دختر، در یکی از مکاتب کابل
آرشیف، یک صنف درسی دانش‌آموزان دختر، در یکی از مکاتب کابل

یک ماه از تعطیلی مکاتب برای دختران فراتر از صنف ششم در افغانستان می‌گذرد و طالبان هنوز هم تاکید دارند که روی طرحی برای بازگشایی مکاتب برای دختران فراتر از صنف ششم کار می‌کنند.

با وجود درخواست‌های مکرر دختران و فعالان، مکاتب هنوز هم در بسیاری از ولایات افغانستان به روی دختران بالاتر از صنف ششم مسدود اند.

یک‌ماه از تصمیم طالبان مبنی بر اجازه ندادن به دختران فراتر از صنف ششم به مکاتب می‌گذرد که براساس آن دختران در بسیاری از ولایت‌ها از رفتن به مکاتب متوسطه، لیسه و پوهنتون محروم مانده اند.

یکی از شاگردان یگانه لیسه دخترانه ارزگان به رادیو آزادی گفت، نگران این است که درنتیجه مسدود ماندن مکتب‌اش آینده او چی خواهد شد؟

آرشیف، یک صنف درسی دانش‌آموزان دختر، در یکی از مکاتب کابل
آرشیف، یک صنف درسی دانش‌آموزان دختر، در یکی از مکاتب کابل

او می‌گوید: "بسیار احساس بد دارم، برای آینده خودم و برای آینده ولایت و وطن خود، زیرا من می‌خواستم که یک داکتر متخصص شوم بخاطری که در ولایت ما داکتر متخصص زن وجود ندارد، نگرانی‌های زیادی دارم که بیش از این با من چی خواهد شد، مایوس در کنج خانه نشسته‌ام."

تعداد دقیق دختران که برای فراگیری فراتر از صنف ششم در افغانستان محروم شده اند روشن نیست، اما براساس گزارش صدوق وجهی سازمان ملل متحد یا یونیسف، در گذشته از جمع ۳میلیون و ۷۰۰ هزار کودک که از تعلیم در این کشور محروم شده بودند، شصت درصد آنرا دختران تشکیل میداد.

شماری زیادی از فعالان و دختران در داخل و خارج از افغانستان هم برای بازگشایی مکاتب برای دختران بالاتر از صنف ششم کمپاین‌های مختلفی را راه اندازی کرده و از طالبان خواسته اند که هرچه زودتر به همۀ دختران اجازه بدهند تا در سرتاسر کشور به ادامۀ تحصیل‌شان بپردازند.

زرلشت یکی از اعضای کمپاین که از سوی بنیاد راۀ قلم راه اندازی شده به رادیو آزادی گفت: "مدت یک‌ماه می‌شود که با آمدن نظام جدید مکاتب به روی دختران مسدود است، بنابر دلایل نامعلوم، خواهش من منحیث یک فعال جامعه، یک دختر افغان این است که مکاتب را به روی دختران باز کنید. اینها نو نهالانی اند که آرزوهای زیادی دارند لطفاً آرزوهای اینها را زنده بگور نسازید."

از سوی دیگر مطیع‌الله ویسا، مسئول نهاد فرهنگی راۀ قلم در افغانستان به رادیو آزادی گفت که اگر طالبان مکاتب را به روی دختران باز نکنند آنها دست به اعتراضات خواهند زد.

او گفت: "کمپاین را ما که آغاز کردیم به هدف بازگشایی مکاتب دختران است، صدها فعال زن و مرد در این کمپاین سهم دارند و بر طالبان صدا میزنیم که هرچه زودتر فیصله خود را در این مورد شریک سازند، تعلیم حق مرد و زن است، حق انسانی و بشری هریکی است."

در خارج از افغانستان هم تلاش‌ها از سوی شماری از فعالان آغاز شده تا مکاتب یکبار دیگر به روی دختران فراتر از صنف ششم در افغانستان بازگشایی شوند.

ملاله یوسفزی برندۀ جایزه صلح نوبل و مدافع آموزش دختران همراه با دو زن افغان شهرزاد اکبر و زرقا یفتلی در یک نامۀ سرگشاده در انترنت از رهبری طالبان خواسته اند که مکاتب دخترانه فراتر از صنف ششم را در سرتاسر افغانستان بگشایند.

ملاله یوسفزی برندۀ جایزه صلح نوبل و مدافع آموزش دختران
ملاله یوسفزی برندۀ جایزه صلح نوبل و مدافع آموزش دختران

ملاله یوسفزی دیروز در حساب تویترش نوشت که زنان افغان برای حق آموزش‌شان صدا بلند می‌کنند و ما باید در کنار آنها بمانیم.

طالبان باز هم در مورد ایجاد طرزالعمل در مورد بازگشایی مکاتب برای دختران فراتر از صنف ششم صحبت می‌کنند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی و معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان شام دیروز در این مورد به رادیو آزادی گفت: "موضوع تعلیم دختران فراتر از صنف ششم، زیر بررسی است، یک چارچوب خوب برایش ایجاد می‌شود، علمای کرام در موردش فیصله خواهند کرد نه تنها تعلیم بلکه کار و فعالیت زنان هم مهم است که زیر بحث قرار می‌گیرد، اما به وقت نیاز دارد تا یک راه حل خوب پیدا شود."

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی و معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان
ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی و معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان

طالبان در دوره نخست حکومتداری خود از ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ میلادی دختران و زنان افغان را از تعلیم و کار در بیرون از خانه منع کرده بودند.

اما این‌بار پس از آن که طالبان در پانزدهم اگست یکبار دیگر در افغانستان به قدرت رسیدند، رفتن دختران فراتر از صنف ششم به مکاتب را ممنوع قرار دادند و گفتند که طرزالعمل برای آن ایجاد خواهند کرد.

در حال حاضر مکاتب متوسطۀ دختران تنها در ولایت‌های بلخ، سمنگان، کندز و جوزجان اکنون هم باز است

تا حال هیچ کشوری حکومت طالبان را در افغانستان به رسیمت نشاخته و آنرا مرتبط به عملگرد طالبان، به ویژه در قبال زنان و دختران افغان خوانده اند.

XS
SM
MD
LG