لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۶

افزایش نرخ انرژی در پاکستان؛ احزاب سیاسی مخالف دست به اعتراض می‌زنند


مولانا فضل الرحمن رئیس ائتلاف ضد حکومت پاکستان با مریم نواز دختر نوازشریف صدراعظم سابق پاکستان
مولانا فضل الرحمن رئیس ائتلاف ضد حکومت پاکستان با مریم نواز دختر نوازشریف صدراعظم سابق پاکستان

احزاب سیاسی مخالف حکومت پاکستان اعلان کردند که یک حرکت اعتراضی را در رابطه به افزایش بی‌سابقه نرخ انرژی در این کشور راه اندازی می‌کنند.

آنها شام دوشنبه در این مورد سخن گفتند و این اعلامیه آنها ترس را در مورد قیام‌های سیاسی نیز بیشتر ساخته است.

نرخ برق و نفت در اخیر هفته بلند رفت و این جز شرایط صندوق وجهی بین‌المللی بود که در سال ۲۰۱۹ در مورد آن توافق شده و در برابر آن صندوق وجهی بین‌المللی شش میلیارد دالر به پاکستان می‌دهد تا پرداخت قرضه‌های خود را ضمانت کند.

مولانا فضل الرحمن رئیس ائتلاف ضد حکومت دیروز دوشنبه گفت این اعتراض با نشست‌های اعتصابی و متوقف ساختن فعالیت تجارتی همراه خواهد بود که روز چهارشنبه آغاز می‌شوند.

حزب نوازشریف صدراعظم سابق پاکستان که در تبعید بسر می‌برد جز این اعتراضات خواهد بود، اما حزب صدراعظم فقید بی‌نظیز بوتو که در یک سوء قصد کشته شد، اعلان کرده است که راهپیمایی‌های جداگانه را انجام خواهد داد.

آرشیف
آرشیف

بعد از آنکه معامله پاکستان با صندوق وجهی بین‌المللی "آی ام اف" به مشکلات رو به رو شد این کشور ۲۲۰ میلیون نفری با فشار شدید مالی دست به گریبان شده است.
صندوق وجهی بین‌المللی خواهان اصلاحات اقتصادی در پاکستان است و برای پرداخت قرض به این کشور چندین شرط گذاشته بود، ولی پاکستان تا حال نتوانسته این شرایط را برآورده بسازد.

پرداخت قرض صندوق وجهی بین‌المللی به پاکستان تا حال دوبار به تعلیق درآمده است زیرا پاکستان نتوانسته در بسته اصلاحات اقتصادی که متعهد شده بود پیشرفت نشان بدهد. بلند بردن نرخ نفت و انرژی هم یکی از شرایط این موافقتنامه بود تا درآمد این کشور بیشتر شود.

بحران اقتصادی سبب شده است نرخ روپیه پاکستانی در مقابل دالر امریکایی بشکل بی سابقه کاهش یابد ودیروز یک دالر در پاکستان تا ۱۷۳.۲۰ روپیه پاکستانی تبادله میشد و در اخیر روز با بسته شدن بازار یا مارکیت پول، نرخ یک دالر به ۱۷۲.۷۸ کاهش یافت.

بانک دولتی پاکستان قبلا پیشبینی کرده بود که نرخ روپیه پاکستانی در برابر دالر در جریان بحران اقتصادی کنونی کاهش خواهد یافت و دلیل آنرا کسر در حساب جاری خوانده بود.

پاکستان در گذشته به سرازیر شدن پول بلاعوض ایالات امتحده امریکا متکی بود که در چارچوب کمک‌های اقتصادی و اجتماعی پرداخت می‌شد.

بحران زمانی آغاز شد که دونالد ترمپ رئیس جمهور پیشین امریکا پرداخت این کمک‌ها را به خاطر حمایت احتمالی پاکستان از جنگجویان طالبان در آنوقت، در حالت تعلیق در‌آورد، ادعای که مقامات پاکستان آنرا رد می‌کنند.

XS
SM
MD
LG