لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۷

واکنش‌ها به انتشار تصاویر قدردانی سراج‌‍الدین حقانی از خانواده‌های انتحارکننده‌گان


همایش قدردانی از خانواده‌های انتحارکنندگان در کابل
همایش قدردانی از خانواده‌های انتحارکنندگان در کابل

انتشار تصاویر قدردانی سراج‌‍الدین حقانی وزیر داخله حکومت طالبان از خانواده‌های انتحارکننده‌گان _ یا به گفتۀ طالبان گروه استشهادی در بیست سال اخیر، واکنش‌های گسترده‌یی در شبکه‌های اجتماعی به‌همراه داشته است.

شماری از این کابران که عزیزان شان را در حملات انتحاری طالبان در سال‌های گذشته از دست داده‌اند این اقدام را دردناک می‌دانند.

تقدیر از خانواده‌های انتحارکننده‌گان که طالبان آنان را استشهادیان می‌نامند، در هوتل انترکانتیننتال - جایی که درست چهار سال پیش مورد حمله مهاجمان این گروه قرار گرفت.

طالبان مسوولیت حمله بر این هوتل را در سال ۱۳۹۶ برعهده گرفته بودند_حمله‌یی که در آن ۲۰ تن کشته و ۱۲ زخمی شدند.

اکنون اما ده‌ها تن از خانواده‌های مهاجمان انتحاری که طالبان آنان را استشهادیان می‌نامند به دعوات سراج‌الدین حقانی سرپرست وزارت داخله طالبان، به این مکان خواسته شده اند و از آنان تقدیر می‌شود.

در این نشست که به روز سه شنبه برگزار شده بود، انتحارکننده‌گان که طالبان آنان را استشهادیان می‌نامند، شهید خوانده شدند و برای خانواده‌هایشان توزیع زمین وعده داده شد.

این نشست واکنش‌های گسترده‌‌یی در شبکه‌های اجتماعی به‌همراه داشته است.

ذکی دریابی مسوول روزنامه اطلاعات روز در صفحه توییتر خود نوشته: "‏به بازماندگان خانواده‌هایی بیاندیشیم که در حملات انتحاری یک یا چند عزیزی را از دست دادند، معیوب شدند. به یتیمان و بیوه‌ها. امشب که این جشن و امتیاز و این چهره‌ها را در رسانه‌ها ببینند، چه حسی دارند؟ قهرند؟ ناامیدند؟ ناتوان اند؟ دعوای عدالت دارند؟"

سراج‌‍الدین حقانی در همایش قدردانی از خانواده‌های انتحارکننده‌گان
سراج‌‍الدین حقانی در همایش قدردانی از خانواده‌های انتحارکننده‌گان

در سال‌های پسین صدها غیرنظامی به شمول زنان و کودکان در حملات انتحاری گروه طالبان در افغانستان جان باختند.

خانواده‌های زیادی در این حملات انتحاری، تنها نان‌آوران خانه شان را از دست داده‌اند.

محمد ابراهیم احراری از کشته شدن برادرش در سال ۱۳۸۸ هجری شمسی در حمله انتحاری طالبان در ولایت هرات روایت می‌کند.

برادر او خواجه عیسی نام داشت. از او سه فرزند به‌جای ماند، که بزرگترین آن شش ساله است و کوچک‌ترین آن هم دو ماه پس از کشته شدن پدرش به‌دنیا آمد.

محمد ابراهیم از چالش‌های فراوانی یاد می‌کند که آنان پس از مرگ برادر شان متقبل شدند.

او می‌گوید: "هزاران جوان و خانواده را به خاک و خون کشاندند از کودک، جوان، پیر را به شهادت رساندند، می‌بینیم که امروز از کسانی‌که انتحاری کردند، تجلیل به عمل میاورند به نام استشهادی، متاسفانه این دور از انسانیت، دین و هرچیزی است که شما فکر کنید. اصلاً هیچ وجدانی نمی‌پذیرد که انتحاری در شریعت اسلام جای داشته باشد."


سعید خوستی سخنگوی وزارت امور داخله طالبان به رادیو آزادی گفته است، هدف آنان از حملات هیچ‌گاه غیرنظامیان نبوده اما در جنگ علیه اشغال بیگانه، کشته شدن غیرنظامیان مشکل شرعی ندارد.

آقای خوستی می‌گوید: "فریضه و وجیبه افغان‌ها آزادسازی این خاک است، این خاک را باید افغان‌ها آزاد می‌کردند و آزاد هم کردند. حملاتی که صورت می‌گرفت، بخاطر اشغال‌گران خارجی بود، تلفات افراد ملکی هم به دوش آنانی است که جنگ را به افغانستان آوردند، هدف مجاهد استشهادی کشتن ملکیان نبود، هدف، کشتن هر اشغال‌گر خارجی و همراهان آن‌ها بود و بخاطر آنان حملات صورت می‌گرفت."

آقای خوستی همچنان افزود که این نشست برای یادبود از جان‌فدایی‌های گروه استشهادی طالبان بوده و برای خانواده‌های آنان یک نمره زمین وعده داده شده است.

در بیست سال گذشته حملات خون‌‌باری در گوشه و کنار افغانستان رخ داد که بیشتر قربانیان آن غیرنظامیان بودند و مسوولیت بیشتر آن‌ها را طالبان برعهده گرفتند.

براساس یک پژوهش پوهنتون برون ایالات متحدۀ امریکا دربارۀ تلفات انسانی جنگ افغانستان از سال ۲۰۰۱ تا روز نشر آن در اول سپتمبر کم و بیش ۶۶ هزار نظامی و ۴۷ هزار و ۲۴۵ غیر نظامی در افغانستان کشته شده‌اند.

گفتنی‌است که سراج‌الدین حقانی سرپرست وزارت داخلۀ طالبان خود نیز در فهرست سیاه اف.بی.آی جا دارد و برای ردیابی او ده میلیون دالر نیز جایزه گذاشته شده است، به همین علت چهرۀ سراج‌الدین حقانی در تصاویر نشر شده پوشانیده شده است.

XS
SM
MD
LG