لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۳

راهپیمایی‌های اعتراض‌آمیز زنان در کابل؛ حمله طالبان به‌ چند خبرنگار


آرشیف، شماری از زنان اعتراض‌کننده و نیروهای طالبان در شهر کابل
آرشیف، شماری از زنان اعتراض‌کننده و نیروهای طالبان در شهر کابل

شماری از زنان پایتخت با شعار کار، نان تحصیل، در کابل دست به راه‌پیمایی زدند. این‌ها همچنان ادعا کردند که طالبان برخی معترضان و خبرنگاران را لت و کوب کردند و به رسانه‌ها اجازه پوشش اعتراض شان را ندادند.

کار، نان، آموزش؛ شعار امروز زنان معترض پایتخت در برابر طالبان.

این زنان که شمار شان به ده‌ها تن می‌رسید، پیش از چاشت روز پنجشنبه از مقابل وزارت معارف تا وزارت مالیه راه‌پیمایی کرده و شعار سر دادند.

زهرا محمدی فعال مدنی و یکی از این اعتراض‌کننده‌گان به رادیو آزادی گفت هدف راه‌پیمایی شان اعتراض در برایر افزایش فقر و بیکاری، بلدن رفتن مواد اولیه و ممانعت طالبان از حق کار و آموزش زنان است.

او گفت: "ما خاموش نمی‌شینیم تا به صدای ما رسیدگی نشود، وضعیت گمرکات را ببیندی در چه حالت است، قیمت مواد خوراکی و سوخت به اوج خود رسیده، سرمای زمستان نزدیک است و کسی نه چوب سوخت به خانه خود دارد و نه هم لقمه نانی. مردم تصمیم گرفتند مهاجر شوند و فرار کنند و یا اینکه اولاد خود را بفروشند تا لقمه نانی شود برای شان."

آرشیف: شماری از زنان اعتراض‌کننده در کابل
آرشیف: شماری از زنان اعتراض‌کننده در کابل

این زنان می‌گویند که طالبان با ایجاد موانع برای جلوگیری از راه‌پیمایی شان تلاش داشتند و همچنان برخی از آنان را لت و کوب کردند.

دیبا فرهمند یکی دیگر از این اعتراض کننده‌گان در صحبت به رادیو آزادی ادعا می‌کند که افراد طالبان، برخی خبرنگاران را نیز که برای پوشش این اعتراض آمده بودند، لت و کوب کرده و مانع فلم‌برداری آنان شدند اما هنوز روشن نشده است که این خبرنگاران مورد کدام رسانه‌ها بوده اند.

بانو فرهمند می‌افزاید: "امروز ما گردهمایی داشتیم، از وزارت معارف شروع کردیم رفتیم طرف وزارت اقتصاد که متاسفانه در همین قسمت جاده را مسدود کردند طالبان و همکاران رسانه‌یی ما را لت و کوب کردند و ما را اجازه رفتن طرف وزارت اقتصاد ندادند و ما ناگزیر شدیم رفتیم طرف وزارت مالیه."

تلاش کردیم واکنش طالبان را درباره اعتراض امروز داشته باشیم اما با پیام‌های پی‌هم بلال کریمی عضو دفتر مطبوعاتی حکومت طالبان به سوالات ما پاسخ نداد.

اما پیش از این طالبان گفه بودند برای بازگشایی مکاتب دخترانه دستورالعمل خاصی روی دست دارند که تا یک یا دو ماه آینده عملی خواهد شد.
آنان همچنان گفته بودند، اعتراض‌ها باید در چارچوب قواعد آنان برگزار شود و گزارش‌هایی از برخورد فزیکی افراد این گروه با اعتراض‌کننده‌گان و خبرنگاران نیز منتشر شده بود.

از سویی هم عبدالله شاهد رئیس ۷۶مین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد از جامعه بین المللی خواست در حل مشکلات بشردوستانه افغانستان کمک کنند.

آقای شاهد روز چهارشنبه به خبرگزاری تاس روسیه گفت که وضعیت انسانی در افغانستان "بسیار خطرناک" است و مردم این کشور به کمک‌های سراسر جهان نیاز دارند.
وی تاکید کرد که اولویت باید به زنان و کودکان داده شود.

پیش از این، سازمان ملل متحد ابراز نگرانی کرده بود که ۱۸ میلیون انسان در افغانستان به مواد غذایی اساسی دسترسی ندارند و تا سال ۲۰۲۲ میلادی، ۹۷ درصد از افغان‌ها زیر خط فقر زندگی خواهند کرد.

با روی کار آمدن طالبان از بیش از دو ماه بدین‌سو، افغانستان با مشکلات شدید اقتصادی روبرو شده است چنانچه بر اساس گزارش بانک جهانی، افغانستان در حال حاضر ششمین کشور فقیر جهان است.

میلیاردها دالر ذخایر ارزی افغانستان مسدود شده است و جامعه جهانی هنوز دولت طالبان را به رسمیت نشناخته است.

XS
SM
MD
LG