لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۲

مجسمه بودا در بامیان تیرباران شد


آرشیف- مجسمه بودا در بامیان
آرشیف- مجسمه بودا در بامیان

نوار تصویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، نشان می‌دهد که ده‌ها نفر از جهت‌های گونه گون به سوی بت‌های بامیان تیر اندازی می‌کنند.

در این نوار ترانه طالبانی نیز شنیده می‌شود و با شلیک گلوله‌ها صدای خنده به گوش می‌رسد.

فردی که نوار را می‌گیرد، در جریان نوار برداری ادعا می‌کند که این افراد طالبان هستند.

طالبان در دور اول حاکمیت خود در دهۀ ۹۰ میلادی تندیس بزرگ بودا را در بامیان نابود کردند.

شخصی که حالا از شلیک گلوله‌ها به این بت‌ها نوار تصویری برداشته، می‌گوید در تاریخ اول سپتمبر ۲۰۲۱ گرفته شده است.

برخی از چهره‌های فرهنگی افغانستان می‌گویند هر چند افغانستان اثرهای فراوان باستانی دارد، اما بسیاری از آن‌ها با تهدیدهای طبیعی و امنیتی بالایی روبرو هستند.

نجیب منلی، کارشناس فرهنگی افغانستان به رادیو آزادی گفت که بودای بامیان یکی از ارزشمندترین آثار تاریخی در کشور و جهان است که باید به درستی حفظ شود:‌ "در کنار اینکه تاریخ ما را نشان می‌دهد، در اقتصاد معاصر ما نیز نقش بزرگی دارد، زیرا اگر خدا بخواهد و کشور ما امن شود، اینها جاذبه‌های توریستی هستند که میلیون‌ها نفر می‌توانند از آن بازدید کنند و این یک منبع درآمد عالی برای افغانستان است. بنابر این حفظ این آثار تاریخی وظیفه همه مردم افغانستان است."

آقای منلی از طالبان خواست تا برای حفاظت از آثار تاریخی و مکان‌های فرهنگی افغانستان تدابیر جدی بگیرند.

پس از انتشار این ویدئو، بسیاری از کاربران رسانه اجتماعی نیز در این باره نگرانی کرده اند.

اما طالبان می‌گویند فیصله رهبری آن‌ها این است که اثرهای باستانی افغانستان به درستی حفظ شوند.

احمد الله وثیق، معاون سخنگوی حکومت طالبان به رادیو آزادی گفت: "تصمیم امارت اسلامی در مورد آثار تاریخی، بناها و همه اماکن باستانی این است که همه چیز به حالت خودش حفظ می‌شوند، در باره همه موارد مانند تخریب، قاچاق و حفاری‌های خودسرانه و یا انتقال آن از یکجا به جای دیگر ، اقدام‌های غیرقانونی، حکم مطلق صادر شده است که همه اینها به حال خودشان حفظ شوند، اگر کسی مرتکب این عمل غیرقانونی شود، ارگان‌های امنیتی امارت اسلامی جلوی آنها را گرفته و به حکومت قانون تحویل خواهند داد."

هر چند رادیو آزادی افغانستان از آقای وثیق مشخصاً در باره این ویدیو پرسید، اما او نگفت که چه کسی این کار را انجام داده است و آیا بررسی‌ها در باره آن آغاز شده است یا نه.

این رویداد در حالی رخ می‌دهد که طالبان بار دیگر در افغانستان را حاکمیت دارند.

طالبان در زمان حکومت دور اول خود، بت‌های بامیان را که بزرگترین تندیس‌های باستانی و فرهنگی افغانستان بود با انفجار شلیک راکت ویران کردند.

اما در طول ۲۰ سال گذشته حکومت جمهوری افغانستان، این مکان و تندیس باستانی را بازسازی کرد.

بر بنیاد آخرین معلومات وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت پیشین، روزانه ده‌ها گردشگر داخلی و خارجی از این مکان تاریخی در ولایت بامیان بازدید می‌کردند که سالانه صدها هزار افغانی درامد به این کشور داشت.

اما رقم دقیق این درامد مشخص ساخته نشده بود.

XS
SM
MD
LG