لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۰

انتقاد گواهان و زخمیان انفجار روز گذشته از تکرار تلفات غیرنظامیان در کشور


شماری از نیروهای گروه طالبان در مقابل شفاخانه ایمرجنسی در کابل
شماری از نیروهای گروه طالبان در مقابل شفاخانه ایمرجنسی در کابل

گواهان و زخمیان انفجار روز گذشته در شفاخانۀ نظامی محمد داوود از تکرار تلفات غیرنظامیان همانند حکومت پیشین انتقاد می‌کنند.

آنان می‌گویند با آمدن طالبان نه تنها حمله‌ها و درگیری‌ها پایان نیافتند بل چالش‌های جدی تر دامن گیر مردم افغانستان شده اند.

شبیر احمدی پزشک شفاخانه چهارصد بستر در انفجار روز سه شنبه در این شفاخانه زخم برداشته است.

او می‌گوید، هنگامی‌که با همکارش برای خوردن نان چاشت به بیرون از شفاخانه می‌رفت، نزدیک درب خروجی این شفاخانه بودند که انفجار مهیبی آنان را چند متر آنسو‌تر پرتاب کرد.

مقابل شفاخانه ایمرجنسی در کابل
مقابل شفاخانه ایمرجنسی در کابل

به روایت آقای احمدی وقتی چشمانش را باز کرد، همه جا را دود و خون فرا گرفته بود و تکه‌های گوشت قربانیان بر سر و صورت‌اش پاشیده بود.

در این انفجار پایش زخمی شده و اکنون تحت درمان است.

آقای احمدی می‌گوید: "تقریباً از یک تیر شده بود من و همکارم می‌خواستیم بیرون شویم، دو متر از دروازه اول پیش رفته بودیم که ناگهان انفجار رخ داد و من و همکارم را به عقب پرت کرد و وقتی چشمانم را باز کردم همه جا را دود و خون گرفته بود و من هم «گنس» بودم."

بر بنیاد گزارش خبرگزاری فرانسه در رویداد روز سه شنبه در شفاخانه نظامی چهارصد بستر سردار محمد داوود در کابل، ۱۹ تن جان باختند و نزدیک به پنجاه تن دیگر زخمی شده اند.

بیشتر قربانیان، پایوازان بیماران، دست‌فروشان و افراد رهگذر از مقابل این شفاخانه بودند.

زخمیان رویداد حمله بر شفاخانه سردار محمد داوودخان در کابل
زخمیان رویداد حمله بر شفاخانه سردار محمد داوودخان در کابل

نور محمد از گواهان دیگر این رویداد به رادیو آزادی چنین می‌گوید: "پایوازان مریضان هم بودند یک عده طرف شفاخانه چهارصد بستر می‌رفتند، یک عده طرف شفاخانه صحت طفل می‌رفتند جسدهای زیادی روی زمین افتاده بود، عده‌یی خون پر بودند و برخی هم درحال فرار."

خواست شهروندان کشور کم از کم تامین مصونیت جانی آنان از سوی حکومت طالبان است.

حسیب‌الله دانشجوی، رشتۀ اداره و پالیسی عامه پوهنتون کابل که درست یک سال پیش در حمله مهاجمان بر پوهنتون کابل زخمی شد و تاکنون قادر به راه‌رفتن نیست، او می‌گوید که در بیست سال گذشته حملات متعددی از آنان قربانی گرفته و حکومت کنونی باید برای هر قشر جامعه مصوونیت ایجاد کند تا اعتماد شهروندان را بدست آورد.

او می‌افزاید: "تامین مصوونیت محصلین، تامین مصوونیت کارمندان و تامین مصوونیت تمام شهروندان افغانستان. چون نظام قبلی یکی از دلالیلی که از بین رفت همین بود که وعده می‌داد، اما عمل نمی‌کرد، حکومت کنونی هم وعده می‌دهد اما باید عمل کند."

ساعتی پس از حمله صفحۀ انگلیسی خبرگزاری اعماق که فعالیت‌های گروه دولت اسلامی را نشر می‌کند، از پذیرفتن مسوولیت این حمله از سوی داعش خبر داد.

طالبان گفته اند که از میان ۶ مهاجمی که بر این شفاخانۀ حمله کردند، ۴ تن‌شان کشته و ۲ تن آن‌ها بازداشت شدند.

بلال کریمی عضو دفتر مطبوعاتی طالبان به رادیو آزادی می‌گوید، این گروه به هدف خود نرسیده و نظامیان آنان در ظرف ۱۵ دقیقه توانستند این حمله را مهار کنند.

بلال کریمی عضو دفتر مطبوعاتی طالبان
بلال کریمی عضو دفتر مطبوعاتی طالبان

آقای کریمی می افزاید: "آنها تا کنون پایگاه نظامی را نتوانتسند مورد هدف قرار بدهند و این یعنی برای ما چالش نیستند هنوز، اما یک مزاحمت است که مردم ملکی را متضرر می‌سازند و ما پلان‌های روی دست داریم که مخفی‌گاه‌های‌شان را کشف و از بین ببریم و عناصر کلیدی‌شان را در تمام افغانستان از بین می‌بریم."

این جمله واکنش‌های زیاد جهانی را نیز در پی داشت. سازمان ملل متحد نیز در توئیتی حمله به بزرگترین شفاخانه نظامی افغانستان را محکوم کرد و افزود، چنین حملاتی مصداق نقض حقوق بشر و قوانین بین‌المللی است.

از زمان افتادن کابل به دست طالبان در ۲۴ اسد/۱۵ ماه آگست، شاخۀ ولایت خراسان گروه دولت اسلامی معروف به داعش مسئولیت یک رشته حملات بر مسجد‌ها و دیگر جاها را پذیرفته است.

شاخه خراسان داعش با طالبان از نظر ایدئولوژیک و مسائل اقتصادی اختلافاتی دارد و پس از تصرف افغانستان از سوی این طالبان، داچندین حمله مرگبار دربرابر نیروها و مواضع طالبان انجام داده است.

از آن‌جمله حملۀ انتحاری در نزدیکی دروازه ورودی میدان هوایی کابل در ۲۶م سپتامبر سال روان که براساس گزارش‌ها در آن رویداد بیش از ۱۷۰ تن به شمول ۱۳ سرباز امریکایی کشته شدند و حدود ۱۵۰ تن دیگر زخمی شد.

حمله به نمازگذاران شیعه در کندز در هشتم ماه اکتوبر و یک هفته پس از آن حمله‌یی مشابه در مسجد شیعه‌یان در کندهار در پانزدهم اکتوبر که مسوولیت همه را داعش پذریزفت.

پیش از این نیز در حکومت پیشین حملات مرگ‌باری از سوی شاخه خراسان داعش درافغانستان و عمدتا کابل رخ داده اند.

XS
SM
MD
LG