لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۰

جایزه ویژه آزادی بیان "ویلیام رودلف هیرست" به مسعود حسینی داده شد


مسعود حسینی، عکاس مشهور افغانستان
مسعود حسینی، عکاس مشهور افغانستان

مسعود حسینی، عکاس مشهور افغانستان برنده جایزه ویژه آزادی بیان "ویلیام رودلف هیرست" پوهنتون سن خوزۀ کالیفرنیا شد.

این جایزه شامل یک تندیس و مقدار پول نقد می‌باشد که سالانه از سوی بخش رسانه‌ها و ارتباطات این پوهنتون به خبرنگارانی که کارهای شجاعانه انجام دادند، داده می‌شود.

مسعود حسینی به رادیو آزادی گفت که این جایزه به دلیل پوشش خبری و عکاسی‌اش از جنگ‌های اخیر افغانستان به او تعلق گرفته است: "من امسال به دلیل پوشش دادن آخرین جنگ افغانستان قبل از سقوط افغانستان به دست طالبان این جایزه را دریافتم. چون قبل از سقوط کابل من برای پوشش جنگ به ولایات می‌رفتم."

مراسم اهدای این جایزه به تاریخ ۱۶ نومبر به گونۀ آنلاین برگزار خواهد شد.

این عکاس خبری مشهور افغانستان می‌گوید که این جایزه برایش افتخار آفرین بوده و روحیۀ کاری را در بین خبرنگاران افغانستان بالا خواهد برد.

آقای حسینی این جایزه را به خبرنگارانی تقدیم می‌کند که در چندین سال گذشته در افغانستان قربانی شده اند و خبرنگارانی که در حال حاضر در شرایط دشوار در افغانستان خبررسانی می‌کنند:‌ "من این جایزه را به تمام خبرنگارانی که در این چند سال اخیر کشته شدند، خبرنگارانی که در افغانستان بند مانده اند، خبرنگارانی که از افغانستان تبعید شده اند و به خصوص بانوان خبرنگاری که در افغانستان باقی مانده اند، تقدیم می‌کنم."

آقای حسینی که برای خبرگزاری‌های معتبر بین‌المللی کار کرده و در حال حاضر نیز کار می‌کند، پیش از این هنگامی که با خبرگزاری فرانسه در کابل کار می‌کرد، برنده جایزه پولیتزر در سال ۲۰۱۲ شده بود.

عکسی که او از بازماندگان یک بمب‌گذاری انتحاری در افغانستان گرفته بود برندۀ این جایزه شده بود.

جایزۀ خبرنگاری ویلیام رودولف هرست در سال ۱۹۶۰ به هدف حمایت، تشویق و کمک به خبرنگاری ایجاد شد.

جان اف کندی، رئیس جمهور امریکا نیز یکی از برندگان این جایزه بود.

اکنون با سقوط افغانستان به دست طالبان و تنگ شدن فضای کاری برای خبرنگاران، برخی خبرنگاران به کمک نهادها و کشورهای مختلف به بیرون از افغانستان آواره شدند و برخی هم در افغانستان جا مانده اند.

برخورد طالبان در دور نخست حاکمیت‌شان در افغانستان با رسانه‌ها و آزادی بیان نگرانی‌ها در باره آینده آزادی بیان در افغانستان را بیشتر کرده است.

هر چند تا به حال حکومت طالبان موضع روشنی در پیوند به آزادی بیان و کار رسانه‌ای نداشته، اما با تسلط طالبان بر تمام افغانستان، بیشتر خبرنگاران زن به دلایل نامعلوم دست از کار کشیدند و بیشتر رسانه‌ها هم اقدام به سانسور کرده اند. در بیشتر موارد طالبان عامل این اقدام دانسته شده اند. ادعایی که طالبان همواره آن را رد کرده اند.

XS
SM
MD
LG