لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۸

طالبان در صدد رفع نگرانی دوشنبه؛ مجاهد: خواستار روابط نیک با تاجیکستان هستیم


یک پل مشترک میان افغانستان و تاجیکستان
یک پل مشترک میان افغانستان و تاجیکستان

حکومت طالبان به ادامۀ تلاش‌هایش بخاطر به رسمیت شناختنش از سوی کشورهای جهان می‌گوید که در جستجوی روابط نیک با همه کشورهای همسایه به شمول تاجیکستان است. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به رادیوآزادی گفت که داشتن روابط خوب تاثیر مستقیم بر امنیت منطقه دارد و آنان می‌خواهند که با تمام همسایه‌های خود در عرصۀ تجارت، ترانزیت و دیگر بخش‌ها روابط نیک داشته باشند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان

مجاهد گفت: "موقف حکومت ما اینست که با تمام کشورهای همسایه روابط خوب داشته باشد، می‌خواهد که با همه همکار باشد چه در بخش اقتصادی، داد و ستد تجارتی، چه در بخش ترانزیت و رفت و برگشت افغان‌ها باشد که این بر امنیت منطقه تاثیر مستقیم دارد بخصوص با تاجیکستان می‌خواهد روابط خوب داشته باشد به شمول بخش تجارت و دیگر بخش‌هایی که آن کشور نگران آن است." آقای مجاهد این اظهارات را در حالی مطرح می‌کند که به جز تاجیکستان دیگر کشورهای همسایۀ افغانستان به نحوی در جستجوی داشتن روابط با حکومت طالبان هستند، تا جایی که میان مقام‌های این کشورها رفت و آمدهایی هم صورت گرفته است. اما تاجیکستان از داشتن هر گونه روابط با حکومت طالبان خودداری می‌کند و رئیس جمهور آن برخی اوقات انتقادهایی را به آدرس حکومت طالبان مطرح می‌کند.

امام علی رحمان همواره گفته که از یک حکومت همه شمول در افغانستان حمایت می‌کند. حکومتی که به گفتۀ او به اساس انتخابات به میان آمده باشد و آنرا یک حکومت هم به رسمیت بشناسد.

امام علی رحمان رییس جمهور تاجیکستان
امام علی رحمان رییس جمهور تاجیکستان

آقای رحمان همچنین از موجودیت تهدیدهای احتمالی به ویژه در امتداد مرزش با افغانستان ابراز نگرانی کرده است. اما حکومت طالبان اطمینان می‌دهد که هیچ‌گونه خطری از خاک افغانستان متوجه تاجیکستان نیست. سخنگوی طالبان در کنار این از تاجیکستان می‌خواهد که در امور داخلی افغانستان مداخله نکند و به گفته او این کار به نفع هر دو کشور نیست. تاجیکستان ۱۳۵۷ کیلومترمرز مشترک با افغانستان دارد. به اساس معلومات مقام‌های حکومت تاجیکستان، دادو ستد میان این کشور و افغانستان از جنوری سال جاری میلادی تا اواخر ماه سپتمبر به ۷۶ میلیون و ۷۰۰ هزار دالر رسیده بود که نسبت به سال قبل ۳۵.۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.‌

یک پل مشترک میان افغانستان و تاجیکستان
یک پل مشترک میان افغانستان و تاجیکستان

در کنار این افغانستان بخشی از انرژی برق مورد نیازش را از تاجیکستان وارد می‌کند که مسئولان شرکت برشنا قبلاً میزان آنرا ۱۲۰ میگاوات خوانده بودند. در همین حال زردشت شمس، دیپلومات پیشین افغانستان در پاکستان و آگاه روابط بین‌الملل می‌گوید، کشورهای همسایه از ترس پخش ایدیولوژی افراطی اسلامی مجبور اند که با حکومت طالبان روابط خوب داشته باشند: "یکی از تشویش‌های مهم کشورهای آسیای مرکزی پخش شدن فکر و ایدیولوژی افراطی اسلامی از افغانستان است این هم یک دلیل شده می‌تواند که آنها نمی‌خواهند روابط‌شان را کاملا با طالبان از بین ببرند،هرچند مشکل خود را دارد اما آنان مجبوراند که با طالبان روابط‌شان را حفظ کنند. حمایت‌شان را جلب کنند و از آنان بخواهند که این گروه افراطی به خاک‌شان نفوذ نکنند." آقای شمس می‌گوید این نگرانی در بین تمام کشورهای آسیای مرکزی وجود دارد، اما به گفته او، این کشورها نیرومند هستند و نمی‌گذارند افکار افراطی در کشورهای شان گسترش یابد. آقای شمس تأکید کرد که کشورهای همسایه روابط‌شان را به اساس منافع‌شان با افغانستان تعقیب می‌کنند و این کشورها در مورد مسایل مربوط به افغانستان فکر یکسان ندارند. قابل یادآوریست که تا به حال به شمول کشورهای همسایه هیچ کشوری حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است.

XS
SM
MD
LG