لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۵ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۳

استقبال دانش آموزان دختر بالاتر از صنف شش از آغاز دروس شان در هرات


دانش آموزان در یکی از مکاتب ولایت هرات
دانش آموزان در یکی از مکاتب ولایت هرات

پس از وقفه نزدیک به سه ماه، دانش آموزان دخترِ دوره‌های متوسطه و لیسه به سر صنف‌های‌شان حاضر شده‌اند.

بازگشایی مکاتب دخترانه در هرات نشاط و شادی را در چهره دانش آموزان نمایان کرده است.

محبوبه دانش آموز صنف یازدهم مکتب تجربوی هرات است و از گروه طالبان می‌خواهد که به جای مخالفت، از حق آموزش دختران حمایت کنند: "از اینکه مکاتب دوباره شروع شده، خوشحال هستم و در واقع آن زمانی‌که در خانه بودم و مکاتب برای مدتی بسته بود، همگی ما احساس ناامیدی می‌کردیم و در واقعیت هیچ آینده علمی و تحصیلی برای خود نمی‌دیدیم و احساس می‌کردیم که شاید از تحصیل و علم محروم شویم."

آمار ارائه شده از سوی ریاست معارف هرات نشان می‌دهد که بیش از یک میلیون دانش آموز در این ولایت موجود است که بیشتر از ۵۰ درصد آنها، دختران هستند.

بصیره بصیرت‌خواه، آمر مکتب تجربوی هرات، از اقدام طالبان مبنی بر برداشتن محدودیت در بخش آموزش دختران استقبال می‌کند: "تعداد شاگردان لیسه دخترانه تجربوی هرات چهار هزار شاگرد است و تقریباً یک و نیم هزار شاگرد به مکتب می‌آمدند و باقی همه به خانه بودند و کلاً سر روحیه‌شان تأثیر منفی گذاشته بود. بسیار خوشحال هستم که از روز چهارشنبه مکاتب دخترانه باز شده است."

از یک ماه به این‌سو، شورای منتخب معلمان هرات رایزنی با مقام‌های محلی طالبان مبنی بر بازگشایی مجدد مکاتب دوره‌های متوسطه و لیسه را آغاز کرده بود.

محمد صابر مشعل، رئیس این شورا می‌گوید که در هماهنگی با طالبان مکاتب بازگشایی شده: "شورای منتخب معلمان، با شورای اداری مکاتب، آمر صاحب‌های مکاتب دخترانه ما هماهنگی کردیم و مکاتب دخترانه را از روز چهارشنبه هفته گذشته شروع کردیم و تا حالا مکاتب جریان دارد و از طرف امارت اسلامی هم ممانعتی صورت نگرفته است."

یکی از مکاتب دخترانه در ولایت هرات
یکی از مکاتب دخترانه در ولایت هرات

مسئولان محلی و معارف طالبان برای هرات در مورد بازگشایی مجدد مکاتب دخترانه ابراز نظری نکرده‌اند، اما هفته پیش نوراحمد اسلام جار، والی طالبان برای هرات گفته بود که به زودی مکاتب دخترانه بازگشایی خواهند شد.

با تسلط طالبان بر افغانستان، این گروه تنها به پسران و هم چنین دختران دوره ابتدایی اجازه رفتن به مکتب را داد و این اقدام با موجی از انتقادها مواجه شد.

ماه گذشته یونیسف یا صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد گفت که طالبان در ولایت‌های بلخ، جوزجان، سمنگان، قندوز و ارزگان به دختران دوره متوسطه و لیسه اجازه رفتن به مکتب را داده‌اند.

پیشتر ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان گفته بود که روی طرح همه جانبه برای بازگشت دختران به مکاتب کار می‌کنند.

اما تاکنون از ایجاد این طرح خبری نیست و بخش زیادی از دانش آموزان دختر از رفتن به مکتب محروم هستند.

XS
SM
MD
LG