لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۸

طالبان: دختران دانش آموز صنوف ۱۲، بدون امتحان سالانه فارغ خواهند شد


آرشیف، یک مکتب دخترانه در بدخشان
آرشیف، یک مکتب دخترانه در بدخشان

وزارت معارف حکومت طالبان می‌گویند، دختران دانش آموز صنوف ۱۲، سال روان بدون سپری نمودن امتحان سالانه فارغ خواهند شد.

با روی کار آمدن حکومت طالبان در افغانستان از سه ماه به این سو دروازه‌های آموزشی به روی شماری دختران بسته اند.

در حالی که کمتر از یک هفته به آغاز آزمون‌های سالانهٔ ‌مکتب‌ها مانده است، طالبان به تازه‌گی با اعلام یک برنامۀ تازه گفته اند که از دختران صنف اول تا صنف شش آزمون‌های سالانه گرفته خواهند شد.

اما بربنیاد این برنامه تازه دختران صنف ۷ تا صنف یازده بدون دادن هیچ آزمونی ارتقاء داده خواهند شد.

نظر محمد عرفان سخن‌گو و رئیس آگاهی عامهٔ وزارت معارف حکومت طالبان به رادیو آزادی گفت دختران صنف دوازه نیز بدون سپری نمودن آزمون سالانه فارغ خواهند شد.

او دلیل این کار را اشتراک نکردن دختران دانش آموز بالاتر از صنوف شش در درس‌ها عنوان کرد و می‌گوید، دادن امتحان برای دختران پس از سه ماه وقفه در دروس مشکل خواهد بود.

یک مکتب دخترانه در فراه
یک مکتب دخترانه در فراه

او افزود: "امتحانات سالانه از صنوف اول الی ششم از دختران و پسران گرفته خواهد شد،‌همچنان پسران بالاتر از صنف هفت الی ۱۲ نیز به گونه فزیکی در امتحان حضور خواهند داشت، اما دختران بالاتر از صنف هفت بدون امتحان ارتقاع خواهند کرد تا سال تعلیمی شان ضایع نشود."

با این حال دختران دانش آموز می‎گویند، به گفته‌های طالبان نمی‌توانند اعتماد کند زیرا در دور اول حکومت شان نیز چنین بحث‌هایی را مطرح کردند، اما دختران پنج سال از رفتن به مکتب محروم بودند.

زهره ۱۷ ساله باشنده مکروریان سوم و دانش آموز صنف دوازده لیسه عالی الفتح است.

او به رادیو آزادی می‌گوید، از دوسال گذشته به علت گسترش ویروس کرونا نتواستند به گونه درست درس بخوانند و با آمدن طالبان نیز به مدت سه ماه از درس ها فاصله گرفتند و به نظر وی این کار طالبان به معنای بی سواد فارغ کردن دختران است.

آرشیف، دو خواهری که در خانه درس های مکتب را مرور می کنند
آرشیف، دو خواهری که در خانه درس های مکتب را مرور می کنند

او می گوید: "از نظر من این کار عاقلانه نیست زیرا یک سال ما در کرونا ضایع شد و ما باید درس می‌خواندیم، آمادگی می‌گرفتم تا در پوهنتون در رشته دلخواه ما کامیاب می‌شدیم، اما سال روان هم نظام تغییر کرد و فقط سه ماه مکتب رفتیم و اگر دختران که فارغ می شوند بی سواد خواهند بود."

از سویی هم شبنم نورزی فعال حقوق بشر و یکی از استادان در مکتب در مخالفت با این تصمیم طالبان به رادیو آزادی می‌گوید، این کار از سویی سطح سواد دانش آموزان را کاهش می‌دهد و از سویی هم احساس خلاقیت و آموزش را در آنان از بین می‌برد.

خانم نورزی گفت: "من به این حیران هستم، یک استاد یک سال مکمل بالای ۳۰ یا چهل دانش آموز زحمت می‌کشد، در ختم سال آ‌نها قسمی فارغ شوند که استاد در مورد سویه آن‌ها آگاهی نداشته باشد، استاد برای این امتحان می‌گرد تا بداند که کدام متعلم اش در یک سال زحمت کشیده و چقدر استعداد دارد، این کار باعث پریشانی استادان و متعلمین شده است، مکتب ختم تحصیل نه بلکه برای کانکور یک آمادگی است، پس چگونه بدون امتحان و آمادگی به کانکور خواهند رفت یا هم شاید طالبان امتحان کانکور را نیز اخذ نکنند و هر بی استعداد به پوهنتون راه یابد."

در حالی‌که حکومت طالبان سرانجام پس از سپری شدن سه ماه این تصمیم را برای دختران دانش‌ آموز در مکاتب گرفتند، اما دانش آموزان پوهنتون‌های دولتی هنوزهم آیندهٔ ناروشن دارند.

مسعود ۲۴ ساله دانشجوی پوهنزی حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل از حکومت طالبان می‌خواهد، تا هرچه زوتر در مورد سرنوشت محصلین تصمیم بگیرند.

او می گوید: "ما شاهد این نیستیم که جایی در دانشگاه و یا پوهنتون‌ها باز شده باشه و این محصلین ما را نگران ساخته و همه در حالت بی سرنوشتی به سر می برند، زیر این همه ضایع شدن وقت جبران ناپذیر خواهد بود ما از حکومت طالبان می‌خواهیم تا در مورد آینده ما تصمیم بیگیرند."

خواستم در این مورد نظر مسوولان وزارت تحصیلات عالی طالبان را نیز داشته باشیم، اما با تماس های مکرر هیچ پاسخی دریافت نکردیم.

با حاکمیت طالبان بر افغانستان جامعهٔ تحصیلی به شدت متاثر شد به گونه یی که با گذشت سه ماه از حکومت طالبان شماری دختران دانش آموز بالاتر از صنف هفت مکتب و دانش‌جویان پوهنتون های دولتی هنوز خانه نشین هستند.

XS
SM
MD
LG