لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۹

وزارت صحت عامه: سیستم و خدمات صحی با مشکلات و موانع روبه‌رو اند


آرشیف، یک شفاخانه در ولایت هرات
آرشیف، یک شفاخانه در ولایت هرات

مسئولان وزارت صحت عامه تأیید می‌کنند که سیستم صحی با مشکلات و خدمات صحی هم با موانع مواجه شده است.

مقام‌های وزارت صحت عامۀ طالبان برای نخستین بار پس از به قدرت رسیدن‌شان در نشستی رد مرکزهای رسانه‌های حکومت نگرانی‌شان را در پیوند به مشکلات موجود در بخش صحت و آیندۀ آن با رسانه‌ها شریک ساختند.

عبدالباری عمری، معین عرضۀ خدمات صحی این وزارت می‌گوید، بخش صحت کاملن به کمک‌های خارجی وابسته باقی مانده و برای خودکفایی آن کاری صورت نگرفته است.

آقای عمری می‌گوید که توقف کمک‌ها سکتور صحی و خدمات صحی افغانستان را متاثیر ساخته ساخته است.

او می افزاید: "این که منابع خارجی بند شود و سازمان‌های خارجی کمک‌هایشان را قطع کنند. بانک جهانی، اتحادیۀ اروپا و یو اس‌ای‌آی‌دی تعهداتی را که با مردم افغانستان داشتند، قطع کنند و باز ما بیایم که خدمات خوب ارائه کنیم، این امکان ندارد، حداقل در کوتاه مدت امکان ندارد."

آقای عمری تأیید می کند که در حال حاضر شفاخانه‌ها در برخی ولایت‌ها بسته شده اند، معاشات کارمندان صحی هم پرداخت نشده و گزارش‌هایی هم از کاهش خدمات درمانی و وسایل طبی دریافت کرده اند.

معین عرضۀ خدمات صحی وزارت صحت طالبان از جامعۀ جهانی می‌خواهد که بخش صحت افغانستان را با سیاست مرتبط نسازد و کمک‌هایش را از سر گیرد.

او می‌گوید که در افغانستان نزدیک به ۳.۲ میلیون کودک و ۸۰۰ هزار مادر با سوی تغذیه مواجه هستند و به کمک‌های جدی نیاز دارند.

یک کودک مبتلا به سوء تغذیه در یکی از شفاخه های کابل
یک کودک مبتلا به سوء تغذیه در یکی از شفاخه های کابل

مسؤولان وزارت صحت عامۀ طالبان می‌گویند که در ۲۰ سال گذشته قوانین مربوط به خودکفایی بخش صحت عملی نشده اند و به همین دلیل اکنون با این وضعیت بد مواجه هستند.

به گفتۀ آنان، خدمات صحی در داخل کشور زیر پرسش رفته، اما تلاش‌ها برای معیاری سازی آن آغاز می‌شود.

بر بنیاد معلومات این وزارت، در حال حاضر ۱۶۰۰ شفاخانۀ خصوصی در افغانستان فعال است که از این میان تنها ۶۰۰ شفاخانه ثبت و راجستر هستند.

همچنین برای مشخص ساختن کیفیت مواد خوراکی و دارو تنها یک لابراتوار موجود است که بسنده نیست.

رادیو آزادی با مسؤولان پیشین وزارت صحت عامه تماس گرفت تا به این انتقادات پاسخ دهند، اما هیچ کدام حاضر به پاسخگویی نشدند.

اما داکتر عزیز امیر، سخنگوی اتحادیۀ نهادها و کارکنان صحی هم تأیید می‌کند که در ۲۰ سال گذشته کارهای بنیادی برای خودکفایی بخش صحی انجام نشده است.

او افزود: "بخش صحی مانند دیگر بخش‌ها متکی و محتاج بود و بیش از ۷۰ درصد خدمات صحی به کمک‌های خارجی وابسته بود. اصلن کاری برای خودکفایی بخش صحی صورت نگرفته، با آنکه پیشنهادات زیادی شد تا با بخش خصوصی برنامه‌هایی مانند دیگر کشورها داشته باشند، اما متاسفانه این کار نشد."

مسؤولان وزارت صحت عامۀ طالبان می‌گویند که سالانه برای درمان تمام شهروندان افغانستان به ۲.۳ میلیارد دالر بودجه نیاز است که در بخش حکومت تنها ۵.۵ درصد آن را ارائه می‌کند.

به گفتۀ آنان، افغانان هر سال ۲۴۲ میلیون دالر برای درمان بیماری‌هایشان در بیرون از کشور هزینه می‌کنند که با بهبود خدمات صحی در کشور، این پول در داخل کشور هزینه خواهد شد.

این در حالیست که چندی پیش سازمان صحی جهان و سازن ملل متحد هشدار دادند که نظام صحی افغانستان در حال سقوط است.

XS
SM
MD
LG