لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۵

گاردین: بحران در افغانستان در حال افزایش است


آرشیف، شماری از روزنامه های جهان
آرشیف، شماری از روزنامه های جهان

یواس‌ای تودی

روزنامۀ یواس‌ای تودی گزارشی را دربارۀ جلوگیری از آموزش دختران، با قصۀ مینه سادات دختری آغاز می‌کند که هر روز شش صبح از خواب می‌خیزد، حجاب و لباس مکتب را می‌پوشد، خود را برای رویارویی با دیدن طالبان آماده می‌کند، با ترس و هراس اما با گام‌های استوار و آرام در جاده‌یی پر از جمعیت مردان می‌رود. مینه پنهانی برای فراگیری آموزش می‌رودآن‌چه که حکومت کنونی آنرا محدود کرده است.

یواس‌ای تودی می‌نگارد، پس از سه ماه از حاکمیت طالبان مکاتب متوسطه و لیسه به روی بیشتر دختران افغان بسته اند و تنها بچه‌ها به مکتب می‌روند. مینۀ شانزده ساله برای فراگیری آموزش خطر را می‌پذیرد اما به لیسه‌یی نمی‌رود که پیش از این آن‌جا می‌رفت، بلکه با شماری از دختران هم‌سالش به یک مکتب خصوصی می‌رود.

روزنامه بنابر انگیزه‌های امنیتی موقعیت مکتب را ننوشته است و مینه‌هم نام مستعاری است که برای این دختر به کار برده شده است.

یواس‌ای تودی در ادامه از زبان مینه نگاشته است که می‌گوید در سدۀ بیست و یکم دنیا روی موضوع‌هایی چون دگرگونی‌های اقلیمی، فناوری و ساینس تمرکز می‌کند اما در افغانستان هنوزهم بحث روی این است که آیا دختران لیاقت آموزش را دارند یا نه و یا هم این که لباس دختران چه‌گونه باشد.

روزنامه می‌نویسد؛ برآورد این که چه شماری از دختران در مکتب‌های پنهانی درس می‌خوانند کار دشوار است اما شمار آن‌ها بسیار کم است.

به نوشتۀ روزنامه دانش آموزان و آموزگاران از فراهم کردن معلومات در این باره هراس دارند.

گاردین

روزنامۀ گاردین در سرمقاله‌اش نوشته که افغانستان با شتاب در حال تبدیل شدن به یک بحران است. روزنامه می‌نویسد در حالی که اقتصاد افغانستان نابود شده است و بهای مواد خوراکی افزایش یافته، افغانان احساس می‌کنند که با آنان خیانت شده است.

گاردین می‌نویسد که این احساس بسیار هم عجیب نیست زیرا که بحران افغانستان در حال افزایش است اما توجه جهانیان از این کشور دور شده است.

روزنامه می‌افزاید که افغانان امسال را در تاریکی سپری کردند اما اکنون که زمستان فرا می‌رسد این تاریکی بیشتر خواهد شد. گاردین به واپسین گزارش برنامۀ جهانی غذا اشاره کرده، نوشته است که نزدیک به بیست و سه میلیون شهروند افغانستان تا فرا رسیدن بهار با کمبود خوراک یا ناامنی سخت مواد غذایی روبرو خواهند شد.

بربنیاد این گزارش اقتصاد افغانستان در دو دهۀ گذشته بیشتر وابسته به کمک‌های خارجی بود و در نتیجۀ جنگ‌های درازمدت، گسترش کرونا و خشک‌سالی آسیب دیده‌بود اما پس از تصرف کابل از سوی طالبان در بیست و چهارم ماه اسد، چهل درصد ضعیف‌تر شده است.

گاردین می‌نویسد که نفوس افغانستان اکنون افزایش یافته و نیازها به مواد سوخت و دیگر مواد اولیه هفتادوپنج درصد افزایش یافته که با آن به ویژه زنان بسیار آسیب پذیر اند.

روزنامه سفارش می‌کند که امریکا و متحدانش پولی را که برای کمک‌های بشری با افغانان تعهد کرده اند به سازمان ملل متحد بسپارند.

روزنامه در ادامه می‌نویسد که فعالیت‌های نهادهای کمک‌رسان در افغانستان با موانع روبرو اند، زیرا که این نهادها پس از بهم‌خوردن نظام بانکی در افغانستان نمی‌توانند به کارمندان ساحه‌یی شان معاش‌های شان را بدهند.

XS
SM
MD
LG