لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۸

روسیه طیاره‌های بمب‌افگنش را به سرحدات بلاروس اعزام کرد


آرشیف
آرشیف

مقامات بلاروس می‌گویند دیروز ( ۱۸ دسمبر) روسیه دو طیارۀ بمب‌افگن استراتژیک دارای قابلیت حمل اسلحۀ اتمی را برای گزمه به سرحدات غربی بلاروس اعزام کرد.

این حرکت در حالی صورت گرفته که تنش‌ها در سراسر اروپای شرقی افزایش یافته است.

به گفته مقامات مینسک، این دو طیارۀ "تی‌یو- ۲۲ ام۳" توسط طیارات جنگی "اس‌یو- ۳۰ اس.ام" نیروی‌های هوایی روسیه و بلاروس همراهی می‌شدند و این سومین ماموریت از این نوع در یک ماه گذشته در این منطقه است.

تنش بین روسیه و غرب با تمرکز نیروهای روسی در مناطق نزدیک سرحد این کشور با اوکراین افزایش یافته.

همزمان روابط بلاروس با اتحادیه اروپا نیز به دلیل بحران مهاجرین در امتداد سرحد غربی آن کشور شدت یافته، اتحادیه اروپا می‌گوید که این بحران عمداً توسط مینسک تحریک شده است.

مقامات اوکراین نیز ابراز نگرانی کرده اند که مسکو می‌تواند از قلمرو بلاروس برای حمایت از حمله به خاک اوکراین، استفاده کند.

ایالات متحده امریکا و پیمان ناتو در مورد "عواقب عظیم" در صورت حمله روسیه به اوکراین، هشدار داده اند.

بن والاس وزیر دفاع بریتانیا نیز دیروز (۱۸ دسمبر) به مجله سپکتیتور گفت "بسیار بعید" است که کشورهای عضو پیمان ناتو نیروهایی‌شانرا برای دفاع از اوکراین در برابر حمله روسیه اعزام کنند.

بن والاس گفته اوکراین عضو ناتو نیست، بنابر این بعید است، کسی نیروهایش را به اوکراین بفرستد. به گفته او نباید با مردم شوخی کرد و اوکراینی‌ها از این موضوع آگاه هستند.

الکساندر ویندمن افسر متقاعد اردوی امریکا و رئیس سابق امور اروپا و روسیه در شورای امنیت ملی قصر سفید، روز جمعه به رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی در مورد سناریوهای احتمالی حمله نظامی روسیه به اوکراین گفت: "یکی از چیزهایی را که من در مورد تمرکز این نیروی عظیم روسیه می‌بینم اینست که برای سرکوب و تلفات به گونه‌ای طراحی شده که اردوی اوکراین را سرکوب کند. این تمرکز به اوکراینی‌ها امکان استقرار نیروها در یک منطقه خاص را نمی‌دهد و قرار است خیلی شدید و خرد کننده باشد."

بن والاس وزیر دفاع بریتانیا گفته، کشورش به کمک با اوکراین برای ایجاد قابلیت‌های دفاعی آن کشور ادامه خواهد داد و به مسکو در مورد وضع "تحریم‌های اقتصادی شدید" و در صورت حمله به اوکراین، از جمله در مورد حذف احتمالی روسیه از شبکه پرداخت‌های بین‌المللی "سویفت" هشدار داده است.

از سال ۲۰۱۴ میلادی زمانی که روسیه منطقه کریمیای اوکراین را با خاک خود ملحق ساخت، تنش‌ها بین مسکو و کیف افزایش یافته است.

مسکو دخالت مستقیم در منازعات مسلحانه در شرق اوکراین را با وصف شواهد قانع کننده، رد کرده است.

تحلیلگران غربی می‌گویند که در حال حاضر روسیه حدود ۱۰۰ هزار نظامی را در نزدیک سرحدات با اوکراین مستقر ساخته است.

XS
SM
MD
LG