لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۹

قریشی: موضوع حصارکشی در خط دیورند را از طریق دپلوماتیک با طالبان حل می‌کنیم


حصارکشی از سوی پاکستان در امتداد خط دیورند
حصارکشی از سوی پاکستان در امتداد خط دیورند

وزیر خارجه پاکستان از برخی پیچیدگی‌ها در نصب سیم خاردار در خط دیورند با افغانستان خبر می‌دهد.

شاه محمود قریشی ادعا کرده که برخی افراد به گفته او شرانداز می‌خواهند از این وضعیت سوء استفاده کنند: "ما مشغول استیم و از طریق راه‌های دپلوماتیک برخی تنش‌های را که پیدا شده، دور می‌کنیم. برخی افراد استند که می‌خواهند دامنه این موضوع را بزرگ سازند. شراندازی در این مسئله به نفع پاکستان نیست. اما از چیزی که در آن منفعت ما است، محافظت خواهیم کرد."

قریشی به پرسشی که از او در مورد نشر ویدیوی در شبکه‌های اجتماعی از تخریب بخشی از سیم خاردار از سوی طالبان پرسیده شد، گفت که در ویدیو ادعا شده که سیم خاردار در داخل خاک افغانستان نصب شده است.

شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان
شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان

مقام‌های حکومت طالبان، با وجود تماس‌های فراوان از جانب رادیو آزادی، دستیاب نشدند تا در مورد اظهارات وزیر خارجه پاکستان واکنش نشان دهند.

اما چندین رسانه به نقل از عنایت الله خوارزمی سخنگوی وزارت دفاع طالبان گزارش داده اند که گفته است، پاکستان حق ندارد تا مرز را تقسیم کند. او از این اقدام به عنوان یک حرکت نامناسب و مخالف قانون یاد کرده است.

از سوی دیگر ذبیح‌الله مجاهد سخنگو و معین وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان گفته که نیازی نیست تا پاکستان به نصب سیم خاردار و حصارکشی در خط دیورند اقدام کند زیرا به گفته او موضوع دیورند تا هنوز حل نشده است.

روزنامۀ پاکستانی دان گزارش داده که نصب سیم خاردار و حصار کشی پاکستان در مناطق مرزی، دلیل اصلی روابط تنش آمیز میان اسلام آباد و کابل در حکومت گذشته بود.

نیروهای طالبان و سربازان پاکستان در منطقه سرحدی تورخم
نیروهای طالبان و سربازان پاکستان در منطقه سرحدی تورخم

موضوع حصارکشی از سوی نظامیان پاکستان در خط دیورند و ادامه حملات راکتی از خاک پاکستان به ولایت کنر سبب شد تا مقام های حکومت طالبان اظهارات تند علیه پاکستان داشته باشند.

ایجاد تنش میان طالبان و پاکستان در حالیست که این کشور به تاریخ ۲۸ قوس میزبان نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی در پیوند به افغانستان بود.

در این نشست کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی روی کمک‌های بشری فوری برای جلوگیری از بحران بشری در افغانستان تاکید کردند.

این نشست به اشتراک نماینده های ۵۷ کشور اسلامی به شمول وزیران خارجه و نمایندگان کشورهای عضو و همچنین دپلوماتان غربی در اسلام اباد برگزار شد.

عمران خان صدراعظم پاکستان در این نشست گفت که اگر کمک های عاجل صورت نگیرد بحران افغانستان همه منطقه و حتی جهان را متاثر خواهد ساخت.

امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان نیز در این نشست اشتراک داشت. او در حاشیۀ نشست خواستار کمک جهانیان با افغانستان شد و گفت که خواسته ها و پیشنهادات کشورهای اسلامی برای حل بحران را می پذیرد.

کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی از طالبان خواستار رعایت حقوق بشر و مهیا ساختن زمینۀ کار و آموزش به زنان و دختران شدند.

مقام‌های طالبان هم مانند حکومت‌های گذشته در افغانستان، خط دیورند را مرز ساختگی می‌دانند اما پاکستان آنرا به عنوان مرز اصلی با افغانستان پذیرفته و همواره تاکید کرده است که این صفحه تاریخ بسته شده.

معاهده دیورند در سال ۱۸۹۳ میلادی میان عبدالرحمن خان پادشاۀ افغانستان و مورتیمیر دیورند وزیر خارجۀ هند بریتانیایی امضا شده بود.

پاکستان در بخش زیادی از مرز ۲۶۱۱ کیلومتری‌اش با افغانستان، سیم خاردار نصب کرده است. این اقدام پاکستان همواره با اعتراض افغانستان روبرو بوده.

نصب سیم خاردار حدود چهار سال پیش در خط دیورند از جانب پاکستان آغاز شد و مقام‌های آنکشور به تازگی گفتند که ۹۰ درصد کار آن پیش رفته است.

XS
SM
MD
LG