لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۴

پروازهای عبوری از حریم فضایی افغانستان از روزانه '۴۰۰ پرواز به ۶۵' کاهش یافته است


پروازهای عبوری از حریم هوایی افغانستان. روز پنجشنبه ۰۶ جنوری ۲۰۲۲
پروازهای عبوری از حریم هوایی افغانستان. روز پنجشنبه ۰۶ جنوری ۲۰۲۲

پس از فروپاشی نظام پیشین افغانستان پروازها در حریم فضایی این کشور روزانه از ۴۰۰ پرواز عبوری به ۶۵ کاهش یافته است.

اداره هوانوردی ملکی حکومت طالبان به رادیو آزادی گفت، طالبان با سازمان بین‌المللی هوانوردی "آیکو" ارتباط تأمین کرده و تلاش دارد برای تأمین مصونیت حریم فضایی، قرارداد مدیریت حریم هوایی را با یک شرکت مشهور بین‌المللی امضا کند.

امام‌الدین احمدی سخنگوی اداره هوانوردی ملکی به رادیو آزادی می‌گوید، تلاش‌ها برای تأمین مصونیت حریم فضایی افغانستان ادامه دارند.

او می‌گوید هم‌اکنون گفتگوها بین تیم‌های فنی اداره طالبان و کشورهای ترکیه و قطر در این باره در جریان است.

آقای احمدی می‌افزاید: "روزانه ۶۵ پرواز داشتیم، اما در بخش ملکی ما ضرورت داریم خدمات عرضه کنیم. برای ارائه این خدمات به قرارداد نیاز داریم، برای این تیم تخنیکی ما با تیم‌های تخنیکی ترکیه و قطر نشست آنلاین داشتند تا در این‌باره به یک نتیجه برسیم."

آرشیف، بخشی از سیستم رادار افغانستان و تسلط و ادارۀ حریم هوایی این کشور و سیستم رادار در روزهای اخیر حکومت پیشین
آرشیف، بخشی از سیستم رادار افغانستان و تسلط و ادارۀ حریم هوایی این کشور و سیستم رادار در روزهای اخیر حکومت پیشین

در سال‌های اخیر همواره نگرانی‌هایی در بارۀ چگونگی مدیریت حریم فضایی افغانستان مطرح بوده‌اند.

پیش از این در سال‌های گذشته فضای هوایی افغانستان از سوی نیروهای بین‌المللی اداره می‌شد که بیشتر انتقادها در پیوند با نبود هماهنگی لازم میان اداره‌های هوایی افغانستان و نیروهای بین‌المللی مطرح بودند، اما کنترول حریم فضایی افغانستان در سال ۱۳۹۴ به‌گونۀ رسمی به حکومت پیشین این کشور سپرده شد و با خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان و تخریب رادارها توسط آنان چالش مدیریت حریم فضایی دوباره دامن‌گیر افغانستان شد.

با این‌حال اکنون‌ روشن نیست که اداره طالبان مدیریت حریم فضایی را در اختیار دارند یا نه.

ادارۀ هوانوردی ملکی حکومت طالبان نیز به این پرسش پاسخ روشن نداد، اما تأکید می‌کند که حکومت طالبان با سازمان بین‌المللی هوانوردی "آیکو" ارتباط تأمین کرده و برای ارائه خدمات عبوری نیاز به قرارداد با شرکت‌های مشهور بین‌المللی است و تلاش‌ها برای امضای قرارداد با یکی از شرکت‌های معتبر برای مدیریت حریم فضایی افغانستان ادامه دارد.

در همین‌حال، شکور نیازی یکی از آگاهان سیاسی می‌گوید، در اداره کنونی چند عامل سبب شده که از فضای هوایی افغانستان کمتر عبور شود.

حضور یکی از طالبان مسلح در میدان هوایی بین‌المللی کابل
حضور یکی از طالبان مسلح در میدان هوایی بین‌المللی کابل

او این عامل‌ها را چنین برشمرد: "یکی از عامل‌ها که پرواز ها از فضای افغانستان عبور نکند سقوط حکومت و به قدرت رسیدن طالبان بوده‌است که این‌ها از سوی جهان به رسمیت شناخته نشده‌اند، بالای این‌ها قیودات و تحریم‌هایی وضع شده‌اند. دوم این‌که خود میدان هوایی ما به گونه‌ی که باید اداره و کنترول شود نمی‌شود، ایجاب این را می‌کند که اداره و منجمنت آن با همان شرکت‌های قبلی که در جریان استند به آن‌ها داده شود، در آن صورت کنترول آن بهتر شود، در غیر آن تا که ما کنترول حریم هوایی را می‌گیریم هزینه هنگفتی را از کاهش پروازهای عبوری خواهیم پرداخت."

پروازهای عبوری از فضای افغانستان در حکومت گذشته روزانه از ۳۵۰ تا ۴۰۰ پرواز بود.

اداره هوانوردی ملکی حکومت طالبان می‌گوید، هر طیاره‌ی که در حکومت پیشین از حریم فضایی افغانستان می‌گذشت ۷۰۰ دالر می‌پرداخت که این‌گونه درآمد سالانۀ افغانستان از این رهگذر تا ۶۵ میلیون دالر می‌رسید.

XS
SM
MD
LG