لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۱

امریکا: حکومت طالبان برای بدست آوردن مشروعیت باید خواست‌های جامعه جهانی را عملی کند


شماری از مقامات حکومت طالبان
شماری از مقامات حکومت طالبان

به نظر می‌رسد که طالبان هنوز هم رضایت امریکا و جامعۀ جهانی را در پیوند با ایجاد یک حکومت همه‌شمول به دست نیاورده اند.

به همین دلیل امریکا یک بار دیگر از طالبان می‌خواهد که اگر خواهان مشروعیت پیدان کردن حکومت‌شان در جهان و به رسمیت شناخته شدن هستند، باید شرایط ارائه شده از سوی امریکا و جامعه جهانی را بپذیرند.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه امریکا
ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه امریکا

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا ناوقت روز سه‌شنبه در یک نشست خبری یکی از این شرایط را ایجاد یک حکومت همه‌شمول می‌داند که به گفته او از تمام افغانان نمایندگی کند: "چیزی را که ما بارها گفتیم و جامعۀ جهانی هم روشن ساخته این است که وظیفۀ طالبان این است تا یک حکومتی را ایجاد کنند که همه‌شمول باشد و نه تنها که از افغانان نمایندگی کند، بلکه جوابگوی نیازهای افغانان باشد."

به گفته سخنگوی وزارت خارجه امریکا، این خواستی است که آنان یکجا با شرک‌های شان از نزدیک آنرا نظارت می‌کنند و می‌بینند که طالبان برای برآورده کردن آن چه اقدامی می‌کنند.

بلال کریمی معاون سخنگوی حکومت طالبان
بلال کریمی معاون سخنگوی حکومت طالبان

بلال کریمی، معاون سخنگوی حکومت طالبان در پاسخ این خواست به رادیو آزادی گفت، امیدوار هستند که نظام آنان در آیندۀ نزدیک به مرحله‌ای برسد که هیچ‌گونه مشکلی نداشته باشد: "حکومت زیر عنوان سرپرست ایجاد شده که در راستای تکمیل‌شدن و تقویت شدنش گام‌هایی را برداشتیم. تمام کدرها و استعدادهایی که در افغانستان هستند و افراد متعهد هستند، سابقۀ پاک داشته باشند، متعهد به ارزش‌های ملی و اسلامی باشند در بست‌ها و رده‌های مختلف گماشته خواهند شد."

مقام‌های طالبان پیش از این گفته بودند که امریکا از آنان خواسته است که شماری از مقام‌ها و سیاسیون نظام پیشین را در حکومت شامل سازند، اما آنان نپذیرفته اند.

اما امریکا تا به حال در این باره چیزی نگفته است.

امریکا در حالی بر ایجاد یک حکومت همه‌شمول در افغانستان تأکید می‌کند که توماس ویست، نماینده ویژه این کشور به روز سه‌شنبه با حامد کرزی، رئیس جمهور اسبق و عبدالله عبدالله، رئیس پیشین شورای عالی مصالحۀ ملی گفت‌وگو تلفونی انجام داده است.

تمام طرف‌ها در اعلامیه‌های خود نوشته اند که در این گفت‌وگوی تلفونی روی تسهیل کمک‌های بشردوستانه، معاشات آموزگاران، استادان و کارکنان صحی، تعلیم و تربیه در افغانستان به ویژه فراهم کردن زمینۀ آموزش دختران بحث‌های همه جانبه انجام داده اند.

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین و عبدالله عبدالله رئیس سابق شورای عالی مصالحه ملی افغانستان
حامد کرزی رئیس جمهور پیشین و عبدالله عبدالله رئیس سابق شورای عالی مصالحه ملی افغانستان

پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان این نخستین تماس رسمی و رسانه‌ای یک دیپلومات بلندپایۀ امریکایی با آقای کرزی و آقای عبدالله است که نشان می‌دهد امریکا علاقمند تداخل آنان در سیاست و امور حکومتی افغانستان است.

عدم مشروعیت حکومت طالبان و به رسمیت نشاختنش در کنار تاثیر بد روی بخش مالی و اقتصادی حکومت‌شان، زندگی افغانان را نیز متاثر ساخته است.

بر بنیاد آمار سازمان ملل متحد در حال حاضر بیش از نیمی جمعیت افغانستان یعنی نزدیک به ۲۳ میلیون‌ تن‌شان به کمک‌های اولیه نیاز دارند.

سخنگوی وزارت خارجه امریکا هم با اشاره به وضعیت بحرانی افغانستان از جهان خواست که به افغانان کمک کنند.

به گفته ند پرایس، جهان به ویژه کشورهای منطقه و همسایۀ افغانستان باید متعهد به تأمین ضرورت‌های افغانان شوند و در این راستا گام بردارند.

آقای پرایس می‌گوید، این به سود هیچ کسی نیست که افغانان با بی‌ثباتی، محرومیت و شرایط سخت مواجه باشند.

اما روسیه، چین، ایران و پاکستان به عنوان کشورهای منطقه و همسایۀ افغانستان از امریکا می‌خواهند که پول‌های منجمد شده افغانستان را آزاد کند تا وضعیت بحرانی این کشور مدیریت شود.

خواستی که امریکا دلایل نپذیرفتنش را پیش از این ارائه کرده است.

XS
SM
MD
LG