لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۲

توماس وست: امیدواریم طالبان تصمیم خود در مورد مکاتب دختران را تغییر دهند


توماس وست نماینده خاص امریکا برای افغانستان دیروز شنبه گفت امیدوار است طالبان از تصمیم خود برای بسته نگهداشتن دروازه های مکاتب بروی دختران بالاتر از صنف ششم، در روزهای نزدیک برگردند.

آقای وست در اینمورد در اجتماع دوحه "دوحه فورم" که در مورد زنان افغان در شهر دوحه قطر برگزار شده بود سخن گفت.

به تعقیب اعلان طالبان روز چهارشنبه که دختران بالاتر از صنف شش دوباره بخانه های خود برگردند، امریکا یک ملاقات مقامات رسمی این کشور را با طالبان که قرار بود روز جمعه در قطر برگزار شود لغو کرد.

در اجتماع دوحه "دوحه فورم" ملاله یوسفزی برنده جایزه صلح نوبل نیز گفت که این تصمیم طالبان برای همیشه نخواهد ماند زیرا اکنون زنان می‌دانند که توانمند شدن شان چه مفهوم دارد.

ملاله یوسفزی
ملاله یوسفزی

او افزود: "بنظر من این برای طالبان بسیار ‌آسانتر بود که در سال ۱۹۹۶ دختران را از درس محروم بسازند. این بار بسیار دشوار می‌باشد زیرا زنان در افغانستان دیدند که اهمیت تعلیم چیست و توانمند شدن چه معنی دارد."

ملاله یوسفزی که خودش در سن ۱۵ سالگی از یک سوءقصد طالبان پاکستان جان به سلامت برد، تاکید کرد که تصمیم طالبان تا ابد دوام نخواهد کرد. دختران به تعلیم دوام خواهند داد و حتی آموختن را در مخفیگاه ها هم ادامه می‌دهند و به گفته او هم اکنون هم شنیده می‌شود که برای گرفتن حقوق خود بر سرک‌ها برآمده اند و خاموش نخواهند نشست.

سهیل شاهین رئیس دفتر سیاسی طالبان در دوحه پایتخت قطر گفت طالبان پالیسی برضد تعلیم دختران ندارد.

او در یک پیام کتبی به خبرگزاری فرانس پرس نوشته است بعضی مسائل عملی وجود دارند که باید اول حل شوند و تا تاریخ تعیین شده برای باز کردن مکاتب در ۲۳ مارچ به گفته شاهین این مشکلات حل نشده بود.

مرتبط

XS
SM
MD
LG