لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۳

افزایش نرخ مواد خوراکی در پروان؛ گل صاحب: غذای افطار ما نان با پیاز و یا مرچ است


آرشیف- عکس جنبه تزئینی دارد
آرشیف- عکس جنبه تزئینی دارد

ماه رمضان امسال در حالی آغاز شده که بسیاری از مردم با مشکل اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

در پروان، بسیاری می‌گویند که رمضان امسال با سال‌های گذشته متفاوت است. بگفته آنان بلند بودن قیمت مواد خوراکی از شمار نگرانی‌های این خانواده‌ها در ماه رمضان است.

گل صاحب ۳۷ ساله در بازار شهر چاریکار مرکز ولایت پروان دستفروشی می‌کند.

او نان آور خانواده هشت نفری است و می‌گوید که روزانه با فروش جوراب، چهل تا پنجاه افغانی درآمد دارد.

گل صاحب به این باور است که در رمضان امسال مشکلات زیادی را تحمل می‌کنند: "در این ماه رمضان یک توته نان می‌خوریم همراه مرچ و یا پیاز اگر پیدا شود ولی اگر نباشد هیچ نمی‌خوریم بچه چهارده ساله دارم بوتل جمع می کند ۱۰ و یا بیست افغانی روزانه آنها را می‌فروشد از پول آن نان می‌خریم و می‌خوریم."

بلند رفتن نرخ مواد خوراکی اولیه یکی از مشکلات در رمضان امسال از نظر شمار زیادی از باشندگان ولایت‌های شمال کابل ( پروان، کاپیسا و پنجشیر) است.

بسیاری از باشندگان ولایت‌های شمال کابل به این باور اند که در سال‌های گذشته مردم از ماه رمضان با آمادگی لازم و تهیه خوراکی‌های مختلف استقبال می‌کردند؛ اما حالا به دلیل افزایش میزان فقر و بیکاری، بسیاری‌ها مانند گل صاحب برای پیدا کردن نان خشک درمانده اند.

غلام سرور ۵۴ ساله کراچی دستی دارد و در بازار ساحه چوک شهر چاریکار برای بردن بار آمده است. اما او از بیکاری می‌نالد: "کراچی دارم در شهر کار می‌کنم که پول دو دانه نان را پیدا کنم. کار نیست بیکاری زیاد است و قیمتی هم به اوجش رسیده. ۲۰ و یا ۳۰ افغانی روزانه کار می‌کنیم. از این بیشتر نمی‌شود یک بوجی آرد دو نیم هزار افغانی و یک بشکه روغن سه هزار افغانی شده است . تقاضا داریم که برای ما کمک صورت بگیرد."

غلام سرور می‌گوید نرخ مواد خوراکی در ماه رمضان افزایش یافته و او توان خریداری آن را ندارد.

محمد عمر دکاندار عمده فروشی مواد اولیه خوراکی در شهر چاریکار مرکز ولایت پروان می‌گوید که تفاوت قیمت‌ها در ماه رمضان این است که قبل از رمضان یک بوری آرد را ۲۰۰۰ افغانی به فروش می رساندند اما حالا ۲۴۰۰ افغانی می‌فروشند.

او در ادامه گفت: "آرد و روغن قیمتش بلند رفته است. دلیل بلند رفتن نرخ‌ها این است که قیمت دالر پایین و بلند شده می‌رود. همین حالا هم ما در یک قطی روغن بیست کیلویی روغن از ۱۰ و یا ۲۰ افغانی بیشتر فایده نمی‌کنیم و زمانی که قیمت دالر تغییر می‌کند ضرر می‌کنیم. مردم بسیار در وضعیت بد زندگی می‌کنند. نسبت به سابق فروش ما کم شده. دلیلش بی‌پولی است که در سابق مردم معاش داشتند؛ اما حالا ندارند."

مسئولین حکومت طالبان در ولایت پروان می‌گویند برای جلوگیری از بلند رفتن نرخ مواد خوراکی اولیه اقداماتی را روی دست گرفته اند.

محمد ادریس هوشمند سخنگوی اداره شاروالی شهر چاریکار مرکز ولایت پروان در این مورد به رادیو آزادی گفت: "تحول اخیری که در کشور رونما گردید به شکل چشمگیر نرخ دالر بلند رفت، خرید و فروش به دالر صورت می‌گیرد و متاسفانه که در بازار‌ها مواد اولیه به نرخ بلند به فروش می‌رسد که همه تاثیر بلند رفتن ارز است. شهرداری شهر چاریکار یک پیشنهاد بخاطر کنترول مواد اولیه در بازار کردند که بر اساس حکم مقام ولایت پروان یک نرخنامه شهرداری شهر چاریکار صادر نمود. شهرداری چاریکار منتظر این است که یک اصول و قواعد خاص در مورد کنترل نرخ در بازار وضع شود که براساس آن کنترل داشته باشند."

به اساس گزارش ها، پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان در بیش از هفت ماه گذشته، اقتصاد کشور دچار سقوط آزاد شده است. برنامه جهانی غذا می‌گوید که نزدیک به ۲۳ میلیون نفر در افغانستان یعنی بیش از نصف نفوس به اندازه کافی به مواد غذایی دسترسی ندارند. برخی از کشورهای تمویل کننده وعده کرده اند که بیش از دو میلیارد و چهارصد میلیون دالر کمک خواهند کرد. حال بسیاری‌ها به شمول گل صاحب در پروان برای دریافت این کمک‌ها لحظه شماری می‌کنند.

XS
SM
MD
LG