لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۲

برخی از خانواده‌های مهاجر افغان: کشور را ترک کردیم تا دختران ما تحصیل کنند


آرشیف- یک خانواده که افغانستان را ترک کرده و به ایالات متحده امریکا پناهنده شده است.
آرشیف- یک خانواده که افغانستان را ترک کرده و به ایالات متحده امریکا پناهنده شده است.

حکومت طالبان از آدرس‌های مختلف از افغان‌هایی که در این اواخر افغانستان را ترک کرده اند، خواسته که به کشور برگردند.

برخی از این خانواده‌ها می‌گویند که طالبان حقوق اولیۀ زندگی را در کشورشان از آنان سلب کرده، پس چگونه و با کدام خوش‌بینی می‌توانند به کشور بازگردند.

برخی از آنها به رادیو آزادی گفتند که یکی از دلایل اصلی خروج آنها از افغانستان تحصیل دخترانشان بوده است.

زنی که مادر سه فرزند است و نخواست نامش در گزارش ذکر شود و حدود یک ماه پس از سقوط کابل به دست طالبان از افغانستان خارج شده، به رادیو آزادی گفت: "من برای بازگشت به کشورم به دعوت کسی نیاز ندارم، اما به کدام افغانستان؟ افغانستانی که طالبان اکنون درهای مکاتب را به روی دختران ما بسته اند؟ دختران ما صد آرزوی تحصیل دارند چرا باید این آرزوها را از آنها بگیریم اگر طالبان می‌خواهند مردم به این کشور برگردند باید حقوق بشر را رعایت کنند."

فرزانه نعمت نیز یکی از افغان‌هایی است که پس از تسلط طالبان بر افغانستان کشورش را ترک کرده است.

او می‌گوید، با اینکه دخترانش خردسال هستند، اما سرنوشت‌شان در افغانستان مشخص نبود و مجبور به ترک کشور شد: "آموزش یک اصل و اولویت مهم برای همه است، در این عصر محرومیت و تعطیلی مکتب‌ها چه انتظاری از حقوق دیگری در زندگی می‌توان داشت؟"

این بانو می‌گوید که عمیقاً نگران سرنوشت بقیه دختران در افغانستان است که بالاتر از صنف ششم درس می‌خوانند.

طالبان بیش از هفت ماه است که در افغانستان قدرت را در دست دارند، اما با وجود وعده‌های شان به دختران بالاتر از صنف ششم اجازۀ رفتن به مکتب را نداده اند.

ممنوعیت آموزش دختران بالاتر از صنف شش از سوی طالبان واکنش‌های گسترده‌ را در داخل و خارج از افغانستان بر انگیخته است.

چند روز پیش شماری از علمای دینی افغانستان که کشور را ترک کرده اند نیز در نامه‌ای سرگشاده به ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان خواستار بازگشایی مکاتب دخترانه شدند.

وزارت معارف طالبان روز جمعه گذشته به رادیو آزادی گفت که این وزارت منتظر دستور رهبری شان برای بازگشایی مکاتب به روی دختران بالاتر از صنف ششم هستند.

این وزارت دلیل بسته شدن درهای مکاتب به روی دختران بالاتر از صنف ششم را یونیفورم مکتب‌ها عنوان کرد و گفته که هرگاه لباس آنها مطابق با حجاب اسلامی، سنت و فرهنگ افغانستان طراحی شود، اجازۀ حضور به مکاتب را خواهند داشت.

اما برخی از دانش‌آموزان دختر قبلاً به رادیو آزادی گفته بودند که یونیفورم آنها مشکلی ندارد و با سنت‌های اسلامی و افغانی مطابقت دارد.

قابل ذکر است که مقام‌های حکومت طالبان از آدرس‌های مختلف و بارها از افغان‌هایی که پس از حکومت شان کشورشان را ترک کردند، خواسته اند که به افغانستان بازگردند.

هفتۀ گذشته سراج الدین حقانی، سرپرست وزارت داخلۀ طالبان با بزرگان قومی چندین ولایت دیدار کرد و از آنها خواست که از خانواده‌هایی که افغانستان را ترک کرده اند دعوت کنند که به کشورشان بازگردند.

XS
SM
MD
LG