لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۵

کاهش بی‌سابقه ارزش روپیه پاکستانی؛ پاکستان با 'آی‌ام‌اف' مذاکرات را آغاز کرد


آرشیف، دالر امریکایی و روپیه پاکستانی
آرشیف، دالر امریکایی و روپیه پاکستانی

ارزش روپیه پاکستان در برابر اسعار خارجی از جمله دالر امریکایی یک بار دیگر به طور بی‌سابقه کاهش یافت.

در حالی‌که ارزش روپیه پاکستانی در برابر دالر امریکایی به سرعت بی‌سابقه در حال نزول است، حکومت پاکستان دیروز چهارشنبه در شهر دوحه مرکز قطر با صندوق وجهی بین‌المللی (آی‌ام‌اف) برای بدست آوردن قرضه بیشتر در باره شرایط قرضه صحبت کرد.

وزارت مالیه پاکستان در تویتر خود نوشته که این گفت‌وگو ها تا ۲۵ ماه می ادامه خواهد یافت.

این مذاکرات در حالی شروع شده که ذخیره پولی بانک مرکزی پاکستان بیش از ۱۰ میلیارد دالر کمتر شده‌است.

در همین حال در بازار تبادله اسعار پاکستان یک دالر به ۲۰۰ روپیه تبدیل می‌شد. این دومین هفته پیهم است که روپیه پاکستانی به درجه ریکوردی ارزش خود را از دست می‌دهد.

یک مرکز تبادله پول در پاکستان
یک مرکز تبادله پول در پاکستان

پاکستان امیدوار است که با بدست آوردن قرضه از صندوق وجهی بین‌المللی سیر نزولی ارزش پول خود را در برابر اسعار خارجی متوقف بسازد.

نظر به گزارش‌ها در صحبت‌های مقامات صندوق وجهی بین‌المللی و هیئت پاکستان تحت رهبری مفتاح اسماعیل وزیر مالیه این کشور، در مورد پایان دادن سبسایدی دولتی در بخش انرژی نیز بحث صورت می‌گیرد.

پاکستان سعی دارد که برای بهتر ساختن وضعیت بحرانی اقتصادی خود در رابطه با شرط‌های قرضه صندوق وجهی بین‌المللی به توافق برسد.

صندوق وجهی بین‌المللی برای دادن قرضه بیشتر به پاکستان از این کشور می‌خواهد که نرخ برق و نفت را بلند ببرد و ۱۱ صد میلیون روپیه مالیات اضافه‌گی جمع‌آوری کند تا بتواند شرایط پرداخت قرضه‌ها را فراهم سازد.

صندوق وجهی بین‌المللی (آی‌ام‌اف)
صندوق وجهی بین‌المللی (آی‌ام‌اف)

در پاکستان کارشناسان امور اقتصادی هم تأیید می‌کنند که تا زمانی‌که صندوق وجهی بین‌المللی به این کشور قرضه ندهد این کشور نمی‌تواند جلو بلند رفتن نرخ اشیا و کاهش نرخ روپیه پاکستانی را در برابر دالر بگیرد.

آن‌ها با در نظرداشت وضعیت اقتصادی پاکستان می‌گویند، شاید نرح دالر در برابر روپیه از این هم بیشتر شود که در نهایت نرخ اشیا در پاکستان هم بلند خواهد رفت.

بعضی از تحلیلگران پاکستانی بیشتر شدن واردات پاکستان را نسبت به صادارات آن دلیل اصلی کاهش نرخ روپیه پاکستانی می‌دانند. آن‌ها می‌گویند به هر اندازه که تقاضا برای دالر بیشتر شود به همان اندازه نرخ آن هم بلند خواهد رفت.

XS
SM
MD
LG