لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۱

اشرف غنی: افغانستان در وضعیت بد قرار دارد جامعه جهانی نباید این کشور را تنها رها کند


محمد اشرف غنی رئیس جمهور مخلوع افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهور مخلوع افغانستان

همزمان با یک سالگی سقوط نظام جمهوریت و حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان، محمد اشرف غنی رئیس جمهور مخلوع افغانستان یک بار دیگر در روزهای اخیر در رسانه‌ها ظاهر شد تا در مورد عوامل سقو حکومت‌اش و وضعیت کنونی صحبت کند.

او در گفت‌وگو با تلویزیون CCN که به روز یکشنبه منتشر شد، توافقنامۀ دوحه را آغاز بحرانی خواند که به گفتۀ وی، روند صلح را تخریب و حکومت افغانستان را از میز مذاکره بیرون کرد.

آقای غنی گفت، امریکا در شناخت طالبان دچار اشتباه شد و پس از توافقنامۀ دوحه تلاش کرد تا این توافقنامه از سوی حکومت قبلی عملی شود و به همین خاطر امریکا در کنار هشدار قطع کمک‌ها، از هرگونه فشار ممکن کار گرفت تا پنج هزارزندانی طالب آزاد و بخش‌های دیگر توافقنامۀ دوحه عملی شود.

رئیس جمهور برکنار شدۀ افغانستان گفته است که افغانستان را درحالی ترک کرد که نیروهای امنیتی افغانستان ازهم پاشیده بود، وزارت دفاع تخلیه شده و حتا محافظین‌اش لباس ملکی به تن کرده و ارگ را ترک کرده بودند.

ایالات متحده و گروه طالبان توافقنامه دوحه را به تاریخ ۲۹ ماه فبروری سال ۲۰۲۰ در قطر امضا کردند
ایالات متحده و گروه طالبان توافقنامه دوحه را به تاریخ ۲۹ ماه فبروری سال ۲۰۲۰ در قطر امضا کردند

به گفتۀ آقای غنی، بخاطری که از سوی طالبان و طرفداران‌شان به یک رئیس جمهور دیگر توهین صورت نگیرد، بیرون شدن از کشور را بهترین گزینه دانست.

اما پیش از این برخی مقام‌های پیشین امریکایی و اعضای کابینۀ حکومت جمهوری پیشین در اظهارات شان گفته بودند که "فرار" محمد اشرف غنی رئیس جمهور وقت افغانستان در ۱۵ آگست ۲۰۲۱ عامل فروپاشی نظام جمهوری شد.

اشرف غنی: توافقنامه دوحه بحرانی بود که روند صلح را تخریب کرد و حکومت جمهوری افغانستان را از میز مذاکره بیرون کرد

محمداشرف غنی در گفت‌وگوی خود در مورد وضعیت کنونی گفت که با حاکمیت دو بارۀ طالبان، سه طبقه به شمول زنان، جوانان وافراد نادار بیشتر زیان دیدند و امید خود را از دست داده و احساس مالکیت نمی‌کنند.

محمد اشرف غنی از جامعۀ جهانی خواسته که افغانستان در وضعیت بدی قرار دارد و با آن که طالبان در این کشور حاکمیت دارند، افغان‌ها را تنها رها نکند و در کنار فراهم کردن فرصت‌های کاری برای مردم، جلو بحران بشری و مهاجرت را بگیرد.

"من به اساس مارکیت برای آن راه حل دارم و آن این است که در کل افغان‌ها بخصوص زنان و خانواده‌های قربانیان فرصت‌های کاری فراهم شود."

محمد اشرف غنی درحالی در مورد عوامل سقوط حکومت گذشته و وضعیت کنونی سخن می‌گوید که به تازگی شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان در منشور خود برتعین زعیم افغانستان از طریق انتخابات تاکید کرده است، چیزی که آقای غنی نیز در مصاحبه خود به آن اشاره کرده است.

رئیس جمهور اسبق افغانستان پیشنهاد کرده است که فراهم آوری زمینه های کار برای مردان و زنان افغان می تواند بهترین گزینه جهت ایجاد ثبات در این کشور باشد
رئیس جمهور اسبق افغانستان پیشنهاد کرده است که فراهم آوری زمینه های کار برای مردان و زنان افغان می تواند بهترین گزینه جهت ایجاد ثبات در این کشور باشد

در نشست این شورا که به روز یکشنبه به گونۀ آنلاین برگزارشد، در کنارمقام‌های حکومت پیشین، شماری از سیاسیون و رهبران جهادی حضور داشتند.

شورای یاد شده در منشورخود گفته است که اگر طالبان خواست مردم افغانستان را نپذیرد و برای ایجاد یک حکومت همه شمول به گونۀ صادقانه مذاکره نکند، آنان راه قیام و مقاومت را دربرابر طالبان بر می‌گزینند.

این درحالیست که طالبان در یک سال گذشته هیچ نوع اراده‌‎ای برای برگزاری انتخابات از خود نشان نداده اندو همواره گفته اند که حکومت‌شان همه شمول است.

از سوی دیگر٬ جامعه جهانی نیز از طالبان میخواهد که در کنار ایجاد یک حکومت همه‌شمول، حقوق تمامی شهروندان افغانستان را تأمین کند و محدودیت‌های وضع شده بر کار و آموزش زنان و دختران را بر طرف نماید.

XS
SM
MD
LG