لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۱

یونیسف: سه میلیون دختر از آموزش‌های متوسطه و لیسه در افغانستان باز مانده اند


ارشيف
ارشيف

باز نکردن دروازه‌های مکاتب به روی دختران بالاتر از صنف ششم، مسئله‌ی که نگرانی‌ها را در سطح‌ جهانی افزایش داده‌است.

بخش تعلیمی صندوق وجهی کودکان سازمان ملل (یونیسف ایجوکیشن) به تازه‌گی در تویتی نوشته که بر اساس برآورده‌های آنان ۳ میلیون دختر در افغانستان از آموزش‌های متوسطه و لیسه دور مانده اند و اجازه رفتن به مکتب را ندارند.

این سازمان روز جمعه در حساب تویتری خود نوشته که "این دختران به‌گونه کامل اجازه مکتب رفتن ندارند و باید اکنون این، تغییر کند."

در همین حال بلاول بوتو وزیر خارجه پاکستان روز پنجشنبه در مصاحبه‌یی با تلویزیون ۲۴ فرانسه گفت طالبان آن وعده‌هایی که به افغانان و جهانیان کرده بودند را برآورده نکرده اند.

بلاول بوتو وزیر خارجه پاکستان
بلاول بوتو وزیر خارجه پاکستان

او گفته که بستن دروازه‌های مکاتب به روی دختران و نقض سایر حقوق بشر عوامل عمده به رسمیت شناخته نشدن طالبان از سوی جامعه جهانی اند.

آقای بوتو می‌افزاید: "یکی از آن موارد مهم آموزش دختران است، همسایه‌های افغانستان نگران اند که دختران اجازه مکتب رفتن ندارند، دختران باید آموزش‌های ابتدایی و متوسطه داشته باشند و همچنین تحصیلات عالی را به گونه جدا گانه داشته باشند. ما توقع داریم به دختران بالاتر از صنف ششم اجازه مکتب رفتن داده شود."

وزیر خارجه پاکستان همچنان تأکید کرده که اگر طالبان تعهدات خود به جامعه جهانی و افغانان را برآورده سازند، احتمال دارد در به رسمیت شناختن آنان کمک کند.

اما ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان امروز جمعه به رادیو آزادی گفت، آنان تمام تعهدات خود را عملی کردند و همچنان به آن‌ها متعهد اند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

ذبیح‌الله مجاهد می‌گوید: "آن مواردی‌که در سطح جهانی برای به رسمیت شناختن ما مهم است آن‌ها تکمیل شده و در آن هیچ مشکلی نیست، البته موضوعات خورد و کلان هم است که به اعتقادات، فرهنگ‌ها و ارزش‌های ملت‌ها مربوط می‌شود، آن‌ها موارد بین خود ملت‌ها است، آن مواردی‌که برای رسمیت شناختن است آن را امارت اسلامی پیش از این تکمیل کرده و باید به رسمیت شناخته شود."

پیش از این شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر هم چهارشنبه گذشته در نشست عمومی سازمان ملل گفته که کشورش بار بار خواستار آشتی ملی، حق آموزش دختران، رعایت حقوق بشر از جمله حقوق زنان و مصونیت مردم ملکی شده‌است.

پس از آن‌که طالبان در تمام افغانستان حاکم شدند، دروازه‌های مکاتب را به روی دختران بالاتر از صنف ششم بستند. وزارت معارف حکومت طالبان گفته که در این مورد منتظر امر رهبری خود است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG