لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۰

کارین دیکر: امریکا در افغانستان مداخله نظامی نمی‌کند


کارین دیکر شارژدافیر سفارت امریکا برای افغانستان
کارین دیکر شارژدافیر سفارت امریکا برای افغانستان

شارژدافیر سفارت امریکا برای افغانستان می‌گوید که تلاش‌های دیپلماتیک را با طالبان ادامه می‌دهند تا آنها حقوق بشر را رعایت کنند.

کارین دیکر که دیروز (۵ اکتوبر) به پرسش‌های شماری از خبرنگاران افغان پاسخ می‌داد، گفت که تلاش می‌کنند با طالبان به گفت‌وگوها ادامه دهند تا آنها از تمامی افغان‌ها محافظت کنند: "هیچ چانسی وجود ندارد که امریکا در افغانستان مداخله نظامی کند. هیچ کسی نباید منتظر چنین اقدامی باشد. ما به تمام تلاش‌های دیپلماتیک ما ادامه خواهیم داد تا طالبان به تعهدات‌شان برای احترام به زندگی مردم، کرامت انسانی و حقوق بشر عمل کنند."

کارین دیکر: برای طالبان واضح ساخته ایم که اعتبار و مشروعیت به دست آورند و برای به رسمیت شناختن باید به حقوق بشر و آزادی‌های بنیادی تمامی افغان‌ها احترام بگذارند.

کارین دیکر تاکید کرده که رفتن تمامی دختران به مکتب و برقراری امنیت برای همه مردم، دو موضوعی است که در مورد آن با طالبان گفت‌وگو صورت می‌گیرد.

شارژدافیر امریکا همچنان گفته که تماس‌های کشورش با طالبان به معنای به رسمیت شناختن حکومت آنها نیست: "به رسمیت شناختن باید به دست آید. این چیزی نیست که امریکا برای هر کسی بدهد. طوری نیست که هر گروه یا سازمانی که ادعا کند حکومت یک کشور است، به رسمیت شناخته شود. برای طالبان واضح ساخته ایم که اعتبار و مشروعیت به دست آورند و برای به رسمیت شناختن باید به حقوق بشر و آزادی‌های بنیادی تمامی افغان‌ها احترام بگذارند."

بیش از ۱۳ ماه از حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان گذشت اما تا اکنون هیچ کشوری، حکومت سرپرست آنها را به رسمیت نشناخته است.

شارژدافیر سفارت امریکا برای افغانستان تاکید کرده که حضور شبکه‌های تروریستی در افغانستان غیر قابل پذیرش است. او گفته که پناه دادن به ایمن الظواهری رهبر شبکه القاعده در کابل، در واقع تخطی طالبان از توافق دوحه بود.

اینسو طالبان گفتند که امریکا با حمله بر خاک افغانستان از این توافق تخطی کرده است.

کارین دیکر از انجام حملات بر مسجدها و مراکز آموزشی در افغانستان به عنوان اقدام‌های تروریستی یاد کرده است.

او خشونت را هم راه برای آوردن تغییر در افغانستان نمی‌داند و می‌گوید که این کشور به جنگ بیشتر نیاز ندارد.

با حاکمیت دوباره طالبان، امریکا و کشورهای مختلف جهان، بارها گفته اند که از جبهه مقاومت ملی افغانستان تحت رهبری احمد مسعود حمایت مالی و نظامی نمی‌کنند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG