لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۱

ادارات استخبارات امریکا: شبکه القاعده در افغانستان دوباره خود را منسجم نکرده است


آرشیف - شماری از جنگجویان شبکه القاعده
آرشیف - شماری از جنگجویان شبکه القاعده

شماری از مقام‌های نظامی که در چهارچوب نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان ماموریت اجرا کرده اند، بر خروج از این کشور انتقاد می‌کنند و می‌گویند که یکبار دیگر شبکه القاعده و سایر گروه های تروریستی در افغانستان برای خود شان پناهگاه ساخته اند.

اما اداره های استخباراتی امریکا می‌گویند که در حال حاضر تهدیدی را از جانب شبکه القاعده در افغانستان ملاحظه نمی‌کنند.

بر اساس یک ارزیابی تازه که از سوی اداره های مختلف استخبارات امریکا صورت گرفته، به دنبال خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، شبکه القاعده خودش را در افغانستان، دو باره منسجم نکرده است.

روزنامه نیویارک تایمز بر اساس معلوماتی که به دست آورده، نوشته است، اداره های استخباراتی امریکا در ارزیابی های تازه شان به این نتیجه رسیده اند که شبکه القاعده در افغانستان منظم و منسجم نشده و تنها شمار اندک از اعضای پیشین این شبکه در افغانستان وجود دارند.

جو بایدن رئیس جمهور امریکا و شمار دیگر از مقام‌های امریکایی، کشته شدن ایمن الظواهری در کابل را نشانۀ دانستند که ایالات متحده امریکا می‌تواند از بیرون افغانستان هم عملیات بر ضد تروریستان را به اجرا بگذارد.

جنرال جک کین معاون لوی درستیز پیشین امریکا می‌گوید که با گذشت یک سال از بازگشت طالبان به قدرت، کشته شدن رهبر شبکه القاعده در کابل، نشان می‌دهد که طالبان با این شبکه ارتباط شان را حفظ کرده اند و به آنها پناه داده اند.


به گفته نیویارک تایمز، در حالی که برخی متخصصان ضد تروریزم در امریکا به این باور استند که القاعده توانایی حملۀ تروریستی از افغانستان در ایالات متحده را ندارد، شمار دیگر از ناظران با این ارزیابی موافق نیستند.

ادمون فیتن براون یک مقام پیشین ضد تروریزم سازمان ملل متحد با اشاره به اظهارات اداره های استخبارات امریکا گفته که این ارزیابی دقیق است.

پیش از این اداره استخبارات مرکزی امریکا، سی آی ای تخمین کرده بود که شبکه القاعده پس از خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان، شاید با گذشت دو سال دوباره منسجم شود و از این کشور بتواند بر غرب حمله کند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG