لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۶

حکومت طالبان عبادتگاه یهود ها را در ولایت هرات بازسازی می‌کند


تصویر آرشیف: یکی از عبادتگاه های یهودیان در ولایت هرات
تصویر آرشیف: یکی از عبادتگاه های یهودیان در ولایت هرات

حکومت طالبان فیصله کرده است که برخی از مکان‌های باستانی به شمول عبادت گاه‌ها ( کنیسه های) یهودیان را در تعدادی از ولایات٬ بازسازی کند.

وحیدالله سلطانی، آمر بخش سیاحت ریاست اطلاعات و فرهنگ طالبان در ولایت هرات به رادیوآزادی گفت، روند بازسازی این محلات باستانی و تاریخی درآیندۀ نزدیک آغاز می‌شود.

"اولویت‌های وزارت اطلاعات و فرهنگ توجه به ساحات تاریخی و باستانی است که از این میان یکی هم دو (کنیسه) است که در ولایت هرات موجود است، از جمله جاذبه‌های تاریخی هرات و مکان‌های توریستی محسوب می‌شوند، کار بالای آنان در آینده آغاز خواهد شد."

از کنیسه های موجود در ولایت هرات در مورد یکی از آنها در گزارش‌های نشرشده گفته شده است که بنیاد آغا خان در سال ۲۰۰۷ کارهای زیادی روی کنیسه (یواو) بخاطر رشد فرهنگ و ثبات انجام داده که نمایی این تعمیر بسیار زیبا شده و در سال ۲۰۰۹ به روی بازدید مردم گشایش یافت.

یکی از کنیسه ها یا عبادتگاه یهودیان در هرات که حالا به مسجد تبدیل شده است
یکی از کنیسه ها یا عبادتگاه یهودیان در هرات که حالا به مسجد تبدیل شده است

هرچند دراین کنیسه تعداد انگشت شماری از یهودیان موجود بودند، اما از چند سال به این طرف از آن به عنوان مرکز آموزشی کارگرفته می‌شد.

به اساس گزارش‌ها، این عبادتگاه (کنیسه) یهودیان در ولایت هرات پیشنیۀ بیش از ۳۵۰ سال دارد و موقعیت آن در جایی است که قبلا بنام دروازۀ عراق یاد می‌شد.

زمانی که دولت اسرائیل در سال ۱۹۴۸ به میان آمد، نزدیک به ۵ هزار یهودی شهروند افغانستان به این کشور رفتند.


از سوی دیگر شماری از باستان‌شنان با آن که از این اقدام طالبان استقبال می‌کنند، اما می‌گویند که اولویت‌ها باید با توجه به شرایط کنونی افغانستان تعیین شود.

یک باستان شناس افغان که نمی‌خواهش نامش در گزارش گرفته شود به رادیو آزادی گفت، بازسازی مناطق و مکان‌های باستانی یک اقدام خوب برای نام و عزت یک کشور است، اما انتقاد می‌کند که طالبان باید به مشکلات زندگی و اقتصادی مردم اولویت دهند.

"این یک اقدام نیک است که طالبان به مکان‌های باستانی توجه می‌کنند، اما خواست ما این است که به اقتصاد، فرهنگ و آموزش و پرورش افغانستان توجه جدی کنند، چون این‌ها اساس یک کشور هستند و در حال حاضر افغانان با مشکلات زیادی دست و گریبان هستند."

کارگر ساختمانی سرگرم کار برای بازسازی یکی از کنیسه های یهودیان در ولایت هرات
کارگر ساختمانی سرگرم کار برای بازسازی یکی از کنیسه های یهودیان در ولایت هرات

پس از آن که طالبان در افغانستان حاکم شدند و مشکلات امنیتی در برابر اقلیت‌ها بیشتر شد، زیلون سیمینتوف، تنها یهودی افغان‌الاصل در سال۲۰۲۱ افغانستان را ترک کرد و به اسرائیل رفت.

او در آن زمان به رسانه‌ها گفته بود که در دور نخست حاکمیت طالبان در افغانستان بود و مورد آزار و اذیت قرار گرفته بود.

بر اساس گزارش رسانه‌ها، زمانی که دولت اسرائیل در سال ۱۹۴۸ به میان آمد، نزدیک به ۵ هزار یهودی شهروند افغانستان به این کشور رفتند.

پس از ورود نیروهای شوروی سابق به افغانستان، شماری از یهودیان باقی مانده افغانستان را ترک کردند، اما عبادتگاه‌ها و دیگر نشانه‌های یهودیان افغانستان در کابل، هرات و برخی شهرهای دیگر همچنان باقی است.

هرات در غرب افغانستان یکی از مناطق بود و باش یهودیان گفته می‌شود که هنوز هم عبادت‌گاه‌ها و یک قبرستان‌شان در این ولایت موجود است.

XS
SM
MD
LG