لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۵

اتحادیه اروپا: صدای زنان و دختران افغان شنیده و حق‌شان داده شود


آرشیف - زنان معترض در کابل
آرشیف - زنان معترض در کابل

در حالی که محدودیت‌ها بر زنان افغانستان از سوی طالبان به صورت روز افزون بیشتر می‌شود، اتحادیهٔ اروپا می‌گوید، برای یک روند فراگیر بنیادی سیاسی نیاز است که صدای زنان و دختران افغان شنیده و حقوق‌شان داده شود.

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیهٔ اروپا در صفحهٔ توییترش نوشته است که به همین منظور با برخی از زنان افغان مقیم خارج دیدار داشته است: "در نشست رهبران زن افغانستان امروز بر نیاز یک روند فراگیر بنیادی سیاسی صحبت شد، روندی که زنان و دختران افغان در آن حقوق مساوی داشته باشند و به حقوق بشر احترام شود."

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا
جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

در همین حال ستیلا رونر، سفیر جنسیت و تنوع اتحادیهٔ اروپا در صفحهٔ توییترش نوشته است، در آیندهٔ نزدیک نشستی به منظور شنیدن مشکلات زنان افغان برگزار خواهد شد.

هرچند وی تاریخ دقیق این نشست را مشخص نکرده، اما گفته است که در این نشست که زیر نام "نشست انجمن رهبران زن افغان" در بروکسل برگزار می‌شود، نزدیک به ۷۰ زن افغان از افغانستان و بیرون از این کشور به گونۀ حضوری یا آنلاین شرکت خواهند کرد.

بانو رونر نوشته است: "خوشحال هستم که حدود ۷۰ زن از داخل و بیرون از افغانستان اینجا هستند تا در ماه‌های پیش‌رو بر اولویت‌های زنان افغان بحث کنیم، این نشست بخشی از آن تلاش‌های است که در ادامهٔ آن زنان بخشی از راه حل سیاسی کشور شان خواهند شد."

اولین نشست رهبران زن افغان به تاریخ ۱۰ مارچ سال روان در بروکسل برگزار شده بود. به گفتهٔ اتحادیهٔ اروپا، در آن نشست زنان افغان خواسته‌های خود را در روند سیاسی افغانستان مطرح کردند.

در نشست انجمن رهبران زن افغانستان، زنان افغان از داخل و خارج از این کشور سهم دارند و آن‌ها پیشنهادهای شان را به هدف حل مشکلات زنان و دختران افغان به حکومت طالبان و جامعهٔ جهانی مطرح می‌کنند.

نشست زنان افغان در حالی برگزار می‌شود که محدودیت‌های حکومت طالبان در افغانستان بر زنان هر روز بیشتر می‌شود.

دروازه‌های مکاتب به روی دختران دانش‌آموز بالاتر از صنف ششم بسته است و زنان در بیشتر اداره‌های دولتی اجازهٔ کار را ندارند.

همین طور زنان بدون محرم شرعی اجازهٔ سفر در مسافه‌های طولانی را نیز ندارند و در یک اقدام تازه دروازه‌های پارک‌های تفریحی و حمام‌ها نیز به روی زنان بسته شده است.

XS
SM
MD
LG