لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۴

قراردادی‌های مالته ننگرهار خواستار بازار در کشورهای همسایه هستند


درخت مالته در ننگرهار. عکس از آرشیف
درخت مالته در ننگرهار. عکس از آرشیف

پیمانکاران (قراردادی‌ها) و کارمندان باغ‌های مالته مربوط به ریاست کانال ننگرهار می‌گویند که امسال نیز مانند سال گذشته صدها تُن محصول از باغ‌های مالته جمع‌آوری کرده اند.

مجیب الرحمن، یک تن از قراردادی‌های باغ مالته به رادیو آزادی گفت، هر چند تغییرات آب و هوا و دمای محیط بر میزان محصولات مالته تأثیر گذاشته، اما حاصلات آنها پاسخگوی تقاضای بازارهای افغانستان است.

او همچنین از حکومت طالبان تقاضا دارد تا بازارهای مالتۀ ننگرهار را در کشورهای همسایه فراهم کند:
"امسال هوا کمی گرم بود و مالته هم کم شد، اما انشالله سعی می‌کنیم تا دوا پاشی و کود دهی کنیم تا به ما یک محصول خوب بدهد. اما بزرگترین مسئله این است که اگر حاصلات ما به کشورهای دیگر مانند تاجیکستان و ازبکستان برود، انشاءالله درآمد خوبی خواهیم داشت."

مجیب الرحمن می‌گوید که ۱۲ شرکت برای برداشت محصولات باغ‌های مالتۀ ریاست کانال ننگرهار قرارداد کرده اند که هر روز آن را بسته بندی و به سایر ولایات افغانستان می‌فرستند.

گفتنی است در این مزارع مالته زمینه اشتغال برای صدها نفر فراهم شده است که از کار خود راضی به نظر می‌رسند.

تاج محمد و غلام رسول، دو کارگر باغ مالته در ننگرهار می‌گویند: "این مالته به تمام ولایات افغانستان می‌رود و قیمت هر کار تن ۴۰۰ افغانی می‌باشد."

"ما از اینکه در اینجا کاری انجام می‌دهیم، خوشحالیم. این مالته به ۳۴ ولایت ارسال می‌شود."

فارم ننگرهار در سه ساحه است که بیشتر زمین‌های این فارم به باغ‌های مالته اختصاص یافته و افراد زیادی در جاده‌های این ساحات مشغول خرید و فروش مالته هستند.

نورآقا یکی از دکانداران به رادیو آزادی گفت که در روزهای جمعه بیشتر از روزهای دیگر مالته می‌فروشد، زیرا مردم از سراسر ولایات به شمول کابل برای سیاحت و تفریح به ننگرهار می‌آیند.

بک درخت مالته درولایت ننگرهار
بک درخت مالته درولایت ننگرهار

وی گفت: "۲۰ سیر، ۳۰ سیر، ۴۰ سیر، چیزی که در قسمت ما باشد، دیگر روزها کار چندانی نیست، چون روز جمعه گردشگران زیاد می‌آیند، دستمزد بهتری می‌گیریم."

سید همایون غریب مال، سخنگوی ریاست زراعت حکومت طالبان در ننگرهار می‌گوید که امسال ۲۱۰۰ تُن مالته از باغ‌های ولسوالی بتی کوت این ولایت جمع‌آوری خواهد شد، در حالی که سال گذشته محصول مالته ۲۰۰۰ تُن بود.

در یک پیام به رادیو آزادی نوشت: "ریاست کانال ننگرهار در نظر دارد تا این مالته را به خارج از کشور نیز صادر کند. اما موضوع ارسال به خارج از کشور در حال حاضر اهمیت کمتری خواهد داشت، زیرا برای ارسال به خارج از کشور کافی نیست، یعنی برای شهروندان کافی نیست."

میوۀ تازه از افغانستان عمدتاً به پاکستان صادر می‌شود، اما از آنجایی که این کشور مالتۀ زیادی دارد، تاجران مالته علاقه‌ای به صادرات مالته به پاکستان ندارند.

باغ‌های مالته در ولایت ننگرهار در ۱۲۰۰۰ جریب زمین در ولسوالی بتی کوت این ولایت ساخته شده است که حاصلات سالانۀ این بارغ به صدها تُن می‌رسد.

XS
SM
MD
LG