لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۷

پامپیو: اشرف غنی گفتگوهای صلح نمی‌خواست؛ صالح: غنی صلح واقعی می‌خواست


مایک پامپیون وزیر خارجه سابق ایالات متحده آمریکا با محمد اشرف غنی رئیس جمهور مخلوع افغانستان در کابل. عکس از آرشیف
مایک پامپیون وزیر خارجه سابق ایالات متحده آمریکا با محمد اشرف غنی رئیس جمهور مخلوع افغانستان در کابل. عکس از آرشیف

مایک پامپیو وزیر خارجه پیشین ایالات متحده آمریکا محمد اشرف غنی رئیس جمهور پیشین افغانستان را متهم به مخالفت با گفتگو‌های صلح کرده‌است.

پامپیو در صحبت خود در انستیتوت سیاست در پوهنتون شیکاگو گفته که به دلیل به تنگ آمدن از محمد اشرف غنی تصمیم‌گرفتند افغانان را به میز مذاکره بشانند:
"من با رئیس جمهور غنی بسیار به تنگ آمده بودم، این باعث شد ما اقدام کنیم و همه افغانان را به میز مذاکره بیاوریم، این اقدامی بود که رئیس جمهور اوباما تلاش کرد انجام دهد حتی که پیش از آن همه گفتگو‌ها بود و در نهایت ما به آن رسیدیم و رئیس جمهور غنی مخالف آن بود او نمی‌خواست این را انجام دهد."

پامپیو همچنان ادعا می‌کند که محمد اشرف غنی انتخابات را دزدید و به گفته‌اش کمی بیشتر از آن‌که رقیب‌اش آرا را دزدیده بود.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور مخلوع افغانستان تا کنون به گفته‌های وزیر خارجه پیشین آمریکا واکنش نشان نداده‌است.

امرالله صالح معاون او اما روز شنبه در حساب توییتری خود در واکنش به گفته‌های پامپیو نوشته: "در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ من به این شیاد احتمالات را توضیح دادم یازده دلیل آوردم که دارید کشور ما را به پاکستانی‌ها و تروریست‌ها می‌دهید و این صلح نمی‌آورد. وی گفت آن‌چه می‌توانیم امضای معامله دوحه را تا ۱۵ روز به تعویق اندازیم تا طرفداران تان را بسیج کنید. به همین سادگی."

امرالله صالح معاون نخست محمد اشرف غنی رئیس جمهور مخلوع افغانستان
امرالله صالح معاون نخست محمد اشرف غنی رئیس جمهور مخلوع افغانستان

صالح همچنان در پست دیگری در حساب توییتر خود نوشته که "رئیس جمهور محمد اشرف غنی می‌خواست صلح واقعی بیاید، اما تصمیم پنهانی امریکا تحویل‌دهی افغانستان به راولپندی بود تا به گفته خودشان به جنگ کلان (اوکراین+آینده) آماده شوند. این‌ها انسانیت را بخاطر منافع استراتژیک زیرپا کردند و حالا آسان‌ترین گریز همین قصه‌های بی‌اساس است."

صالح افزود در کنفرانس مونیخ به پامپیو ۱۱ دلیل ارائه کرده بود که به گفته او سپردن افغانستان به پاکستان و تروریستان صلح نمی‌آورد.

او این را هم گفته که جواب مایک پامپیو به نگرانی آنان فقط همین‌قدر ساده بود که گفت توافق دوحه را ۱۵ روز به تعویق می‌اندازیم تا شما طرفداران خود را بسیج کنید.

محمد اشرف غنی به این اظهارات پامپیو واکنش نشان نداده، اما پیش از این در مصاحبه‌های خود توافق دوحه میان امریکا و طالبان را یکی از دلایل برزگ سقوط جمهوریت شمرده است.

آقای غنی همچنان نماینده پیشین ویژه امریکا در امور صلح افغانستان را که در حضور مایک پامپیو توافق‌نامه دوحه با طالبان را امضا کرد، به سیاست دو رویه در زمینه صلح افغانستان متهم کرده است.

جریان امضای توافقنامه میان امریکا و طالبان در دوحه
جریان امضای توافقنامه میان امریکا و طالبان در دوحه

اما زلمی خلیل‌زاد در صحبت با رسانه‌ها دلیل وضعیت کنونی افغانستان را بیرون شدن آقای غنی از افغانستان خواند که به گفته او چانس رسیدن به صلح را از بین برد.

در زمان محمد اشرف غنی، رئیس جمهور پیشین، هیئتی متشکل از اقشار مختلف افغانستان برای گفتگوهای صلح با طالبان تعیین شد که چندین دور با طالبان در دوحه گفتگو کرد.

برای موفقیت مذاکرات صلح با طالبان، به درخواست ایالات متحده امریکا، نظام جمهوری به شمول انس حقانی، مالی خان و دیگر رهبران طالبان نزدیک به ۶۰۰۰ زندانی مهم طالبان را نیز آزاد کرد.

XS
SM
MD
LG