لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۲

اتحادیه اروپا روی وضع محدودیت بر تحصیل و کار زنان در افغانستان بحث می‌کند


بیرق اتحادیه اروپا
بیرق اتحادیه اروپا

قرار است که اتحادیه اروپا امروز دوشنبه (۲۳ جنوری) اجلاسی را در مورد افغانستان و چند کشور دیگر در بروکسل برگزار کند.

نبیلا مسرالی سخنگوی دفتر پالیسی خارجی اتحادیه اروپا در پیامی شام گذشته (۲۲ جنوری) به رادیو آزادی گفت که وضعیت افغانستان با تحولات تازه در این کشور امروز دوشنبه (۲۳ جنوری) به بحث و بررسی گرفته خواهد شد:
"نشست شورای امور خارجی تحت ریاست جوزپ بورل رئیس پالیسی خارجی و امنیتی فردا برگزار می‌شود. وزیران خارجه اتحادیه اروپا در مورد وضعیت ایران، افغانستان، ونزوئلا، اتوپیا و مونته‌نگرو بحث خواهند کرد."

در اعلامیه اتحادیه اروپا هم آمده که وزیران و مقام‎های این اتحادیه به ممانعت بر آموزش بانوان در پوهنتون‌ها و وضع محدودیت بر کار زنان در موسسه‌های غیر دولتی تمرکز خواهند کرد.

در عین حال، دیروز یکشنبه راهپیمایی در برابر پارلمان اروپا در بروکسل، در اعتراض به وضع محدودیت‌های کاری و آموزشی بر دختران افغان از سوی طالبان برگزار شد.

امین باوری یکی از تنظیم کننده‌های راهپیمایی در پیامی به رادیو آزادی گفت که آنها از اتحادیه اروپا و جامعه جهانی می‌خواهند تا فشار‌ها بر حاکمان فعلی افغانستان را افزایش دهند تا به حقوق بشر حرمت بگذارند:
"همه با یک صدا از حاکمان فعلی افغانستان خواستند تا زنان را از حقوقی که خداوند، پیامبر و قرآن عظیم الشان برای‌شان داده، بی‌بهره نکنند، مفکوره‌های عقب مانده را بردارند و حقوق زنان را برای‌شان بدهند."

شماری از دانشجویان در یکی از پوهنتون‌های خصوصی در ولایت کندهار
شماری از دانشجویان در یکی از پوهنتون‌های خصوصی در ولایت کندهار

همزمان با این، اداره آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد "یونسکو" گفته که حضور زنان در پوهنتون‌های افغانستان طی دو دهه گذشته بیست مرتبه بیشتر شده بود اما اکنون آنها اجازه ندارند که در کشورشان به تحصیلات عالی بپردازند. به گفتۀ یونسکو، چنین اقدام غیر قابل پذیرش است.

این اداره، در آستانه روز جهانی آموزش دیروز یکشنبه (۲۲ جنوری) در توییتر گفت که باید همه یک صدا شوند و بگویند که دختران افغان به آموزش گذاشته شوند.

به گفتۀ اداره آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد پس از سقوط حاکمیت نخست طالبان در سال ۲۰۰۱ میلادی، شمار دختران در موسسه‌های تحصیلات عالی افغانستان تا سال ۲۰۲۱، نزدیک به ۱۰۴ هزار تن می‌رسید.

اما یونسکو تاکید کرده که اکنون شمار تمامی بانوان در پوهنتون‌ها و موسسه‌های تحصیلات عالی در افغانستان به صفر رسیده است.

این اداره، روز جهانی آموزش را که فردا (۲۴ جنوری) مصادف به برگزاری آن است، برای دختران افغانستان اختصاص داده تا در نتیجه توجه جهانیان را به آنها جلب کند.

در همین حال، اداره امور زنان سازمان ملل متحد گفته که زنان در افغانستان تنها نیستند و مبارزه آنها، مبارزه جهانی است.

شماری از دانشجویان معترض در کابل - عکس از آرشیف
شماری از دانشجویان معترض در کابل - عکس از آرشیف

این اداره در توییتی دیروز یکشنبه به سخنان امینه محمد معاون سرمنشی سازمان ملل متحد پس از سفرش به افغانستان تمرکز کرده که گفته است، ایستادگی و حمایت فوری از زنان و دختران افغان که با تاریک‌ترین زمان روبه‌رو شده اند، خیلی با اهمیت است.

امینه محمدی ظاهراً از افغانستان با ناامیدی برگشته زیرا وعده دقیق برای اجازه کار و آموزش برای زنان و دختران را از سوی طالبان دریافت نکرده است.

حکومت طالبان در اواخر ماه دسامبر گذشته، مانع حضور دختران در پوهنتون‌های افغانستان شد و سپس به زنان کارمند در موسسه‌های غیر دولتی دستور داد که در خانه بمانند که با واکنش‌های جدی به همراه شد.

محدودیت‌ها بر زنان و دختران از سوی طالبان در افغانستان از عوامل مهم دانسته می‌شود که در حدود یک و نیم سال گذشته حکومت طالبان به رسمیت شناخته نشده است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG