لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۲

شورای امنیت سازمان ملل نتایج سفر امینه محمد به افغانستان را بررسی می‌کند


تصویر آرشیف: جلسه اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد
تصویر آرشیف: جلسه اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد

قرار است شورای امنیت سازمان ملل متحد به روز جمعه ( ۲۷ جنوری) یک نشست خاص برای بررسی اوضاع افغانستان دایر کند.

این نشست بعد از سفر امینه محمد معاون سرمنشی این سازمان به افغانستان برگزارمی شود.

شهد مطرعضو هیئت نمایندگی امارات متحدۀ عربی در ملل متحد در تویت خود نوشت که این نشست به درخواست امارات ، جاپان و فرانسه دایر می شود و امینه محمد دربارۀ سفر اخیر خود به افغانستان به شورای امنیت معلومات خواهد داد.

وی گفت که امینه محمد در این نشست عقب درهای بسته دربارۀ گفتگوهای خود با طالبان وپیام های که به آنها داشت و اوضاع افغانستان معلومات ارائه خواهد کرد.

شهد مطر افزود که تدویر این نشست عقب درهای بسته با درنظرداشت ماهیت حساس این سفر و وضعیت جاری در افغانستان، مناسب و موثر ترخواهد بود.

امینه محمد معاون سرمنشی سازمان ملل در هنگام دیدار با امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان
امینه محمد معاون سرمنشی سازمان ملل در هنگام دیدار با امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان

امینه محمد شام چهارشنبه به خبرنگاران در نیویارک گفت که در ملاقات با مقامات طالبان تلاش کرد تا صدای همه زنان و دختران افغان را به آنها برساند.

وی افزود که یگانه تاکید طالبان براین بود که به رسمیت شناخته شوند و در ملل متحد نماینده داشته باشند.

این نشست به درخواست امارات ، جاپان و فرانسه دایر می شود

اما شفیق همدرد کارشناس مسائل سیاسی به این باور است که طالبان باید بخصوص درقسمت دور کردن محدودیت بر آموزش و کار دختران و زنان با مردم خود و جامعۀ جهانی کنار آیند:

" من فکر می کنم که طالبان ضرورت دارند با جامعۀ جهانی تعامل بکنند. اگر اینها تعامل نکنند به همان رژیم های که در ۴۳ سال گذشته بودند ونابود شدند ، سرنوشت اینها هم همچو خواهد شد. پس اینها ضرورت دارند که به خواسته های مشروع جامعۀ جهانی وخواسته های مردم افغانستان گوش دهند و درپالیسی های خود تغییر به وجود بیاورند."

شفیق همدرد کارشناس مسایل سیاسی
شفیق همدرد کارشناس مسایل سیاسی

امینه محمد ازکشورهای اسلامی نیز خواست که با طالبان کمک کنند تا به گفته وی از قرن سیزدهم خارج شده وبه سوی قرن بیست ویکم حرکت کنند.

این مقام عالیرتبۀ ملل متحد اظهار داشت که طالبان به وی گفتند که برای محافظت زنان تلاش می کنند اما به گفته وی طالبان راه سرکوب زنان را در پیش گرفته اند.

درعین حال ، مارتین گریفیتس یک مقام ارشد دیگر ملل متحد روز پنجشنبه گفت که مقامات طالبان می خواهند مقررات جدید اعلان کنند که به اساس آن به کار زنان در برخی عملیات کمک بشر دوستانه اجازه داده خواهد شد.

آقای گریفیتس معاون سرمنشی ملل متحد در امور بشر دوستانه گفت درجریان سفر به کابل از بسیاری مقام های طالبان پیام های امیدوار کننده دریافت کرده است.

طالبان با برگشت به قدرت در تابستان سال ۲۰۲۱ میلادی مکاتب دختران بالاتر از صنف ششم را مسدود کردند و در این اواخر دختران و زنان را از رفتن به پوهنتون ها و کار در موسسات غیردولتی داخلی و خارجی نیز تا امر ثانی منع کردند

این اقدامات با واکنش شدید جامعه جهانی روبرو شده است.

XS
SM
MD
LG