لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۸

برنامه جهانی غذا: از هر ده خانواده در افغانستان ۹ خانواده غذایی کافی برای خوردن ندارند


دسترخوان یک خانواده بی بضاعت. عکس از آرشیف
دسترخوان یک خانواده بی بضاعت. عکس از آرشیف

برنامه جهانی غذا می گوید که از هر ده خانواده در افغانستان، ۹ خانواده قادر به تهیه غذای کافی نیستند که به گفته این سازمان بالاترین میزان در جهان است.

این سازمان دیروز یکشنبه در توییترش این را خبر داده افزود که از اگست ۲۰۲۲ وضعیت بشری در افغانستان تحت سلطه طالبان وخیم تر شده است.

همچنان گفته شده که از سال گذشته برنامه جهانی غذا کمک‌های بشردوستانه را برای نجات ۲۳ میلیون نفر در افغانستان رسانیده است.

اکنون این سازمان با کمبود منابع مالی برای دوام کمک‌های بشردوستانه با نیازمندان در افغانستان رو ‌به رو است.

در همین حال شماری زیادی از نیازمندان در افغانستان با ارسال پیام‌های صوتی به رادیو آزادی می‌گویند که از کمک‌های بشردوستانه مستفید نشده اند و در وضعیت رقت‌باری به سر می‌برند.

در ناحیه سیزدهم کمک‌ها بسیار است اما برای غریب‌ها و فقرا نمی‌رسد

دو تن از این نیازمندان به رادیو آزادی گفته اند:
"در ناحیه سیزدهم کمک‌ها بسیار است اما برای غریب‌ها و فقرا نمی‌رسد همه به همان پولدارها می‌رسد، در وضعیت بد قرار دارم، یک و نیم سال می‌شود بیکار استم و دو طفل هم دارم."

" قسم است که یک لقمه نان برای خوردن نداریم، بیوه زن استم، شش طفل خرد دارم در گذشته یک کارو بار میتوانستم حالا آنرا هم نمی‌توانم."

برنامه جهانی غذا تاکید کرده که با منابع مالی که در دسترس دارد تنها قادر است که کمک‌های بشردوستانه را در ماه اپریل به چهار میلیون نفر در افغانستان برساند در حالیکه به گفته این سازمان قرار بود که در این ماه به سیزده میلیون نفر کمک شود.

این سازمان افزوده که برای اطمینان از دوام کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان، در جریان ماه جاری میلادی به ۹۳ میلیون دالر و برای شش ماه آینده به هشتصد میلیون دالر نیاز دارد.

پس از برگشت طالبان به قدرت در اگست ۲۰۲۱، میزان کمک‌های جامعه جهانی با افغانستان کاهش چشمگیری یافت و باعث شد که شمار نیازمندان هم در این کشور افزایش یابد.

اخیراً خبرگزاری اسوشیتدپرس گزارش داده که بسیاری از افغانها در ماه جاری میلادی که رمضان در افغانستان جریان دارد، چیزی برای خوردن ندارند و بیشتر‌شان گرسنه روزه می‌گیرند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG