لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۲

گزارش جهانی بحران‌های غذایی: بخشی از جمعیت افغانستان با گرسنه‌گی و مرگ مواجه اند


تصویر ارشیف: تعدادی از زنان و کودکان فقیر در مقابل یک نانوایی در کابل
تصویر ارشیف: تعدادی از زنان و کودکان فقیر در مقابل یک نانوایی در کابل

بر اساس گزارش جهانی «بحران‌های غذایی»، افغانستان در میان هفت کشوری قرار دارد که بخشی از جمعیت آن با گرسنگی و مرگ مواجه هستند.

در گزارش جهانی بحران‌های غذایی، اتحادیه سازمان‌های بشری که از سوی سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا تأسیس شده، افغانستان، سومالیا، سودان، یمن، ،هایتی، نایجریا و بورکینافاسو از کشورهای خوانده شده که در سال ۲۰۲۲ میلادی بدترین کمبود مواد غذایی را داشته اند.

این گزارش همچنان جمهوری دموکراتیک کانگو، اتیوپیا، نایجریا، یمن، میانمار، سوریه، سودان، اوکراین و پاکستان ۱۰ کشور گرسنه جهان معرفی کرده است.

گزارش جهانی بحران‌های غذایی آمده که نزدیک به ۲۵۸ میلیون نفر در ۵۸ کشور در سال گذشته میلادی با بدترین نوع کمبود مواد غذایی روبه‌رو بوده اند.

طبق این گزارش ۴۶ درصد مردم معادل ۱۳،۸ میلیون تن در افغانستان با کمبود حاد مواد غذایی روبه‌رو بوده اند و ۶،۱ میلیون تن در یک قدمی قحطی قرار داشته اند.

بسیاری از خانواده ها در افغانستان توان تهیه غذای مقوی را ندارند
بسیاری از خانواده ها در افغانستان توان تهیه غذای مقوی را ندارند

در این گزارش همچنان آمده که ۳،۲۲ میلیون کودک زیر پنج سال در سال ۲۰۲۲ میلادی در افغانستان به سوء تغذیه حاد روبه‌رو بوده که این مسئله از عوامل اصلی مرگ‌ومیر کودکان خوانده شده‌است.

بسیاری از مردم در افغانستان می‌گویند به مشکل می‌توانند وعده‌های غذایی را برای‌شان فراهم کنند.

یک تن که نخواست بخاطر حساسیت موضوع نام‌اش در گزارش گرفته شود در صحبت با رادیو آزادی گفت زمانی‌که یک وعده غذایی را صرف می‌کند مطمئن نیست وعده بعدی غذایی را بدست خواهد آورد یا نه؟ او می‌افزاید:

"شب‌ها اگر کچالو پیدا کردیم می‌خوریم، اگر کچالو پیدا نتوانستم سه یا چهار نان خشک خانه می‌برم، اگر آن را هم نتوانستم آن را همسایه‌ها می‌آورد آن را می‌خوریم و می‌خوابیم."

یکی از باشنده گان کابل: شب ها اگر کچالو یافتیم میخوریم و اگر نی گاهی همسایه ها به ما غذا می اورند

از سوی هم رحمت‌الله نوروز مسئول بنیاد خیریه قمر که نهاد وی در ۲۴ ولایت افغانستان فعالیت می‌کند، می‌گوید مشکلات مردم در گوشه و کنار افغانستان بخصوص گرسنگی در حال افزایش است و به کمک‌های بیشتر جامعه جهانی نیاز است:

"مردم بدون وظیفه هستند، خصوصاً خانم‌ها در خانه نشسته اند، شوهرهای‌شان فوت کرده، مشکلات صحی و سایر مشکلات امروز در افغانستان وجود دارد، افغان‌ها در هر گوشه و کنار در مشکلات هستند به خصوص با مشکلات گرسنگی روبه‌رو اند که در این مورد باید به گونه جدی غور شود."

سازمان ملل متحد و نهاد های خیریه در بسیاری از ولایات افغانستان مواد غذایی را به نیازمندان توزیع می کنند٬ اما مردم می گویند که میزان این کمک ها اندک است
سازمان ملل متحد و نهاد های خیریه در بسیاری از ولایات افغانستان مواد غذایی را به نیازمندان توزیع می کنند٬ اما مردم می گویند که میزان این کمک ها اندک است

بر مبنای گزارش جهانی بحران‌های غذایی درگیری‌ها و ناامنی‌ها، تغییرات اقلیمی، پیامد های اقتصادی ویروس کرونا، اثرات جنگ اوکراین از عوامل اصلی گرسنگی به ویژه در فقیرین کشورها به شمار می‌رود.

هدف از گزارش جهانی بحران‌های غذایی که نتیجه ارزیابی مشترک ۱۶ نهاد در رابطه به کمبود شدید مواد غذایی در جهان است، اطلاع‌رسانی اقدامات بشردوستانه و توسعه با ارائه شواهد و تحلیل‌های مستقل و مبتنی بر اجماع خوانده شده است.

انتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد در پیشگفتار این گزارش گفته که بیش از یک چهارم میلیارد نفر در حال حاضر با سطوح حاد گرسنگی مواجه هستند و برخی نیز در آستانه گرسنگی قرار دارند و آن را غیر عادلانه خوانده است.

آقای گوترش با اشاره به این گزارش گفته که بودجه بشردوستانه برای مبارزه با گرسنگی و سوء تغذیه در مقایسه با آن‌چه مورد نیاز است کمرنگ است.

سرمنشی سازمان ملل متحد بر یک اقدام جمعی و تعهد به تغییر برای از بین بردن گرسنگی در جهان تأکید کرده است.

پیش از این هم بارها دفتر هماهنگی امور بشری سازمان ملل متحد در افغانستان (اوچا) گفته که ۲۸،۳ میلیون تن در افغانستان به کمک‌های فوری بشری نیاز دارند و از جمله ۶،۱ میلیون تن آنان در یک قدمی قحطی قرار دارند.

XS
SM
MD
LG