لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۷

روزنامه اندیپندنت: کمک های بشری بریتانیا برای افغانستان نسبت به سال گذشته کاهش یافته است


روند توزیع کمک های بشری برای افغان های نیازمند
روند توزیع کمک های بشری برای افغان های نیازمند

روزنامه اندیپندنت

روزنامه اندیپندنت چاپ بریتانیا در تازه ترین شماره خود اظهارات یک مقام نهاد نظارت کننده کمک های بشری بریتانیا را به نشر رسانده که حکومت بریتانیا را به بی توجهی به در برابر مردم افغانستان و کاهش کمک ها به افغانها متهم کرده است.

به نوشته این روزنامه٬ کمیسیون مستقل موثریت کمک های بریتانیا (ICAI) گفته است٬ انتظار می رود که بریتانیا در سال ۲۰۲۳ و سال ۲۰۲۴ میلادی یکصد میلیون پوند در زمینه امداد بشری به افغانستان کمک کند٬ این درحالی است که سال گذشته این کمک ها بالغ بر ۲۴۶ میلیون پوند بود.

در ادامه مطلب آمده است که کمک های بریتانیا به دو دلیل کاهش یافته است٬ اول این که بودیجه کمک های بشری کم شده و دوم این که بخشی از کمک ها برای اسکان مهاجرین در داخل بریتانیا اختصاص یافته است.

کمیسیون نظارت بر موثریت کمک های بریتانیا در حالی از کاهش کمک های بشری آن کشور به افغانستان خبر داده است که پیش از این کمیته بین المللی صلیب سرخ و فدراسیون جهانی سره میاشت گزارش داده اند که دو سوم جمعیت افغانستان به کمک های بشری فوری نیاز دارند.

این فدراسیون در گزارشی آورده بود که عواید مردم افغانستان به دلیل مشکلات اقتصادی نسبت به هر زمان دیگری کاهش یافته و میزان قرضداری افغان ها در این میان شش چند افزایش یافته است.

نشریه یورو ایشیا ریوو

  • اما نشریه یورو ایشیا ریوو در مطلبی اظهارات وزیر خارجه ایران را برجسته ساخته که طالبان را به خاطر گرفتن حق‌آبه از دریای هلمند٬ تحت فشار قرار داده است.


نشریه در ادامه گفته که حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه ایران در صحبت تلفنی با امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان از وی به صورت جدی خواسته است تا حقابه ایران را از دریای هلمند که به ایران سرازیر میشود٬ بدهد.

وی به حکومت طالبان هشدار داده است٬ درصورتی که این کار صورت نگیرد٬ روابط دو جانبه میان ایران و حکومت طالبان متاثر خواهد شد.
همزمان با آن٬ ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران نیز از حکومت طالبان با جدیت خواسته است تا حقابه ایران را بدهد.

برخی از رسانه های ایرانی نوشته اند که رئیس جمهور ایران در سفر به ولایت سیستان و بلوچستان از حکومت طالبان خواسته است تا این مسئله را جدی بگیرند.
وی در بخشی ز سخنان خود گفته است: « حقی را که باشنده گان سیستان و بلوچستان از دریای هلمند دارند٬ حق مردم است. عرض من به حاکمان افغانستان این است که خواست ما را عادی نپندارند بلکه آن را جدی بگیرند. »

به گفته آقای رئیسی در صورتی که حاکمان افغانستان بهانه می آورند که سطح آب پایین است٬ باید به یک هیئت متخصصان ایرانی اجازه بدهند تا ساحه را از نزدیک مطالعه کنند.
معاهده مربوط به آب دریای هلمند در سال ۱۳۵۱ میان افغانستان و ایران امضا شده است.

در واکنش به این درخواست های مقامات ایرانی٬ امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان قبلا گفته است که در نتیجه خشکسالی های پی در پی در افغانستان سطح آب دریای هلمند تا حد زیادی تنزیل یافته است.

XS
SM
MD
LG