لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۳

نمایشگاه عکس زیر نام "خنده‌های دیروز افغانستان" در برلین برگزار شد


یکی از عکس های عارف کریمی که در نمایشگاه برلین به نمایش گذاشته شده است
یکی از عکس های عارف کریمی که در نمایشگاه برلین به نمایش گذاشته شده است

"عکس‌های که من گرفتم از طریق خبرگزاری فرانسه در نیویارک تایمز، واشنگتن پست، سایت‌های سی‌ان‌ان، گاردین، لومون و اشپیگل به چاپ رسیدند".

دانش آموخته پوهنتون هرات است.

عارف کریمی از رشته ژورنالیزم سند فراغت دارد و کار خبرنگاری را از سمستر اول پوهنتون با رادیو صدای جوان، رادیویی پوهنتون هرات، آغاز کرد.

از سال ۲۰۱۰ تا چند ماه پیش که افغانستان را به مقصد جرمنی ترک کرد ویدیوگرافر و عکاس خبرنگار خبرگزاری فرانسه در افغانستان بود.

عارف کریمی به رادیو آزادی گفت محدودیت‌ها و چالش‌های موجود در حکومت کنونی طالبان در برابر کار خبرنگاری، مانع قدم گذاشتن او در دل چالش‌های مردم افغانستان شده نتوانست: "بعد از این‌که حکومت جمهوری سقوط کرد و طالبان زمام امور را در افغانستان بدست گرفتند باز هم به کار خبرنگاری در افغانستان ادامه دادم، با خبرگزاری فرانسه به ولایات مختلف به بیشترین ولایات افغانستان من سفر کردم و چندین گزارش را ساختیم که بسیار گزارش‌های مهم و تأثیرگذاری بود که توانست توجه جامعه جهانی را به افغانستان جلب کند."

خشک‌سالی در ولایات غربی افغانستان و فروش دختران در ولایت بادغیس در بدل پول به دلیل شدت فقر از گزارش‌های اند که به گفته عارف کریمی او و تیم همکارانش زیر حاکمیت طالبان تهیه کردند.

او می‌گوید این گزارش‌ها تأثیرگذاری زیادی داشته است.

در هفته‌های اخیر ۲۰ عکس از کارهای عارف کریمی که در افغانستان عکاسی کرده بود در نمایشگاه بارد کالج برلین به نمایش گذاشته شدند.

او می‌گوید هدف نمایشگاه "خنده‌های دیروز افغانستان، انعکاس خوبی‌ها، آزادی‌ها، لبخندها و جنبه‌های مثبت زندگی دیروز افغانان بوده است".

به‌گفته کریمی این نمایشگاه به محصلین و استادان این نهاد آموزشی دید متفاوت از افغانستان پیشکش کرده است.

عارف کریمی اما از تأثیرات مهاجرت نیز به ما قصه می‌کند: "مهاجر شدن سر هر انسانی تأثیرات خاص خود را دارد که مشکلات چه از نگاه روحی روانی چه از نگاه کار، شغل و وظیفه سر هر انسانی تأثیر می‌گذارد و بدون شک که سر من هم این مهاجرت تأثیر گذاشته و من امیدوار هستم زودتر این تغییرات تمام شود و بتوانم به زندگی عادی خود در کشوری‌که زندگی می‌کردم پس برگردم."

هرچند عارف کریمی تنها خبرنگار مهاجر نیست که بعد از حاکمیت دوباره طالبان مجبور به ترک کشور شده، اما جز آن دسته از افرادی‌ست که می‌گوید تلاش دارد چالش‌های مهاجرت را به فرصتی تازه در حوزه کار خود تبدیل کند.

XS
SM
MD
LG