لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۰ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۲

ایندیپندنت: پیلوت افغان با خطر اخراج از بریتانیا مواجه است


آرشیف - شماری از روزنامه های جهان
آرشیف - شماری از روزنامه های جهان

ایندیپندنت
روزنامۀ ایندیپندنت چاپ بریتانیا مطلبی را در مورد یک پیلوت نظامی افغان نشر کرده است.

این پیلوت با نیروهای بریتانیایی در افغانستان علیه طالبان کار کرده بود اما او اکنون در بریتانیا با خطر اخراج به رواندا مواجه است.

این بریدمن قوای هوایی حکومت مخلوع افغانستان که برای چندین ماموریت محاربوی پلان گذاری شده از سوی قوای ائتلاف بین‌المللی در آن کشور پروازهایی را اجرا کرده بود می‌گوید که پس از رد درخواست اسکانش در بریتانیا تصور کرد که تنها رها شده است.

در مطلب می‌خوانیم که این پیلوت نظامی افغان از خطر به زندگی‌اش در افغانستان فرار کرد و با یک قایق کوچک وارد بریتانیا شد اما همسر و یک کودک او در افغانستان مانده اند.

در ادامه آمده که درخواست این افغان به این دلیل رد شده که او واجد شرایط برنامۀ بریتانیا موسوم به "پالیسی اسکان مجدد و کمک به افغان‌ها" دانسته نشد.

لندن این برنامه را پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان به هدف انتقال افغان هایی به بریتانیا روی دست گرفت که قبلاً با نیروهای بریتانیایی در افغانستان کار کرده بودند.

در مطلب آمده که تا حال ۲۴۵۰۰ تن از افغانستان به بریتانیا منتقل شده اند.

این پیلوت افغان که نامش در مطلب ذکر نشده همچنان منتظر است که درخواستش را وزارت خارجۀ ایالات متحده بپذیرد.

این وزارت گفته که درخواست او را بررسی خواهد کرد.

این پیلوت به روزنامۀ ایندیپندنت گفته است که واقعاً مایوس شده.

او افزوده است که ایالات متحده و بریتانیا بدون قوای هوایی افغانستان شاید نمی‌توانستند که فعالیت‌های خود را انجام دهند.

لانگ وار ژورنال
نشریۀ لانگ وار ژورنال در مطلبی تازه‌ای به روابط شبکۀ القاعده و تحریک طالبان پاکستان با طالبان افغان در افغانستان پرداخته است.

در آغاز مطلب آمده که طالبان در افغانستان به کمک القاعده به تحریک طالبان پاکستان پناه داده اند. حکومت طالبان این ادعا را رد می‌کند.

اما به تازگی تیم نظارت و ارزیابی کمیتۀ تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد در گزارشی گفت که طالبان روابط‌شان را با گروه‌های تروریستی از جمله القاعده خلاف توافق دوحه حفظ کرده اند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان این گزارش را یک جانبه و نامتوازن خوانده و باری دیگر گفته است که اجازه نمی‌دهند که از قلمرو افغانستان ضد کشور‌های دیگر استفاده شود.

نویسندۀ مطلب لانگ وار ژورنال می‌گوید که روابط بین طالبان افغان و تحریک طالبان پاکستان در جریان چند دهه جنگ مستحکم شده است.

وی افزوده که تحریک طالبان پاکستان به رهبر طالبان بیعت کرده و گفته که بخشی از امارت اسلامی طالبان است.

به گزارش تیم نظارت و ارزیابی کمیتۀ تحریم‌های شورای امنیت ملل متحد، شمار جنگجویان تحریک طالبان پاکستان به چهار هزار نفر تا شش هزار نفر می‌رسد که عمدتاً در ولایت‌های ننگرهار، کنر، لوگر، پکتیکا، پکتیا و خوست مستقر اند.

در ادامۀ مطلب نشریه آمده که گمان می‌رود که مفتی نور ولی محسود رهبر تحریک طالبان پاکستان در پکتیکا حضور داشته باشد جایی که مرکز عمدۀ شبکۀ حقانی به حساب می آید و قاری امجد علی معاون وی در کنر خواهد بود.

حکومت طالبان حضور تحریک طالبان پاکستان را در افغانستان رد کرده است.

در این حال، رانا ثناءالله وزیر داخلۀ پاکستان به تازگی به صدای امریکا گفت که طالبان اخیراً به اسلام آباد گفته اند که می‌خواهند "اعضای تحریک طالبان پاکستان" را از مناطق مرزی به ولایات دور افتاده افغانستان منتقل کنند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان بی‌آنکه از طالبان پاکستانی نام ببرد، چند روز پیش به رادیو آزادی گفت که پناهجویان پاکستانی ساکن در برخی ولایات مرزی از جمله خوست را به مناطق دیگر افغانستان منتقل خواهند کرد. این موضوع واکنش برانگیز شده است.

XS
SM
MD
LG