لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۵

شماری از پناهجویان معترض افغان از سوی پولیس اندونیزیا لت و کوب شدند


دو نیروی امنیتی اندونیزیا - عکس از آرشیف
دو نیروی امنیتی اندونیزیا - عکس از آرشیف

برخی از پناهجویان افغان در اندونیزیا در واکنش به برخورد خشونت آمیز روز گذشتۀ پولیس این کشور با پناهجویان معترض افغان اعتراض کردند.

جواد ربانی، یکی از این پناهجویان روز سه‌شنبه به رادیوآزادی گفت، حقوق پناهجویان در اندونیزیا در نظر گرفته نمی‌شود و بخاطر صدای دادخواهی‌شان هم مورد خشونت قرار می‌گیرند:
"امروز بار دیگر پناهجویان شهر "مکاسار" اندونیزیا در مقابل دفتر حقوق بشر و ادارۀ مرکزی «پولیس امیگریشن» تجمع اعتراضی را برپا کردند و از این اداره خواستند که اجازه بدهد تا صدای پناهجویان به گوش جهان برسد و در ضمن از ادارۀ «امیگریشن» خواستند تا خشونت علیه پناهجویان و اعتراض مسالمت‌آمیز آنان را متوقف کنند."

اسدالله پیام، یکی دیگر از پناهجویان افغان در اندونیزیا از برخورد روز دوشنبۀ پولیس این کشور با پناهجویان افغان چنین حکایت می‌کند:
"اینها آمده بودند مهاجرین را محاصره کردند، پولیس شهری محاصره کرد و پولیس امیگریشن مردم را مورد لت و کوب قرار داد، یکی از مهاجرین افغان به شدت زخمی شده که با گذشت ۲۴ ساعت هنوز هم در شفاخانه است."

شکیل: ۱۲ سال ما این جا پوره شد، اما تا هنوز کار ما برای رفتن به یک کشور دیگر نشده است

احمد شکیل یکی دیگر از مهاجرین افغان در شهر "مکاسار" اندونیزیا به رادیوآزادی گفت که با گذشت ۱۲ سال هنوز هم بی‌سرنوشت هستند:
" ۱۲ سال ما این جا پوره شد، اما تا هنوز کار ما برای رفتن به یک کشور دیگر نشده است، در اینجا برای ما هیچ کار به شمول رانندگی اجازه داده نمی‌شود، ادارۀ "یو ان اچ سی آر" صدای ما را نمی‌شنود."

این پناهجویان افغان می‌گویند، بیش از یازده سال می‌شود که در اندونیزیا بسر می‌برند و اعتراض دو سال اخیر شان هم برای اسکان مجدد بی‌نتیجه بوده است.

برخی از آنان می‌گویند که بخاطر رفتن به کشور استرالیا در سال‌های گذشته به اندونیزیا مهاجر شده و از سوی سازمان "یو ان اچ سی آر" در اندونیزیا ثبت شده اند، اما تا هنوز بی‌سرنوشت هستند.

احمد طارق ثانی قنسول سفارت افغانستان در جاکارتا در پیوند به لت‌وکوب پناهجویان افغان از سوی پولیس اندونیزیا، در یک پیام نوشتاری به رادیو آزادی گفت، این موضوع را به گونۀ کتبی با وزارت خارجۀ اندونيزيا شريك ساخته و آن را پیگیری خواهند کرد.

آقای ثانی نوشته است که کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان UNHCR در اندونيزيا از قبولی كيس‌های همه پناهجويان افغان اطمينان داده است.

او افزود که تنها در قسمت تأخير انتقال آنها برای اسكان مجدد در کشورهای مقصد پناهندگی‌شان مشكلات وجود دارد که يكی از اين مشكلات سهميۀ انتقال پناهجویان مقيم اندونيزيا به کشورهای مقصد است که پیش از این سالانه ٣٠٠ تن بود اما حالا به ١٠٠٠ تن افزایش یافته است.

مسئولان سفارت افغانستان در اندونیزیا می‌گویند که حدود ١٣ هزار مهاجر از چندين كشور در دفتر UNHCR در اندونيزيا ثبت است که از این میان حدود ٧ هزار تن آنان افغانان هستند.

XS
SM
MD
LG