لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۰

کاهش کمک‌های بشردوستانه جهانی؛ حسین: اگر کمک‌ها برای ما نرسد قتل عام می‌شویم


توزیع مواد غذایی به افراد نیازمند در ولایت ارزگان - عکس از آرشیف
توزیع مواد غذایی به افراد نیازمند در ولایت ارزگان - عکس از آرشیف

"همین حالا چورت نان مره برده که چه وقت برای آنان نان ببرم، یک چند روپیه پیدا کنم که نان ببرم".

خورد آقا که مسئولیت تأمین نفقۀ خانوادۀ ۸ نفری خود را به عهده دارد می‌گوید، روزها باید انتظار بکشد تا بتواند به خانه نان ببرد.

خورد آقا در گوشه‌ای از کابل موچی‌گری (کفش دوزی) می‌کند.

او می‌گوید، ‌دو ماه شده کرایۀ خانه خود را پرداخت کرده نتوانسته است.

خورد آقا از کاهش کمک‌های بشردوستانه و وضعیتی که از این پس در انتظار او و دیگر مردم است، نگران است:
"ده روز است همین‌جا نشسته‌ام هیچ به خدا قسم است اگر چیزی برای ما شده باشد، همین طور می‌آیم از خانه پس می‌روم خانه، می‌گویند چه آوردی می‌گویم چیزی نی".

حسین: همین حالا در خانه نان نیست می‌توانی بروی بررسی کنی، از گرسنگی تباه و بر باد هستیم

حسین دیگر باشندۀ کابل که سرپرست خانوادۀ ۷ نفری‌اش است، می‌گوید، در سال جاری دو بوجی آرد از کمک‌های بشردوستانه جهانی دریافت کرده که مدتی شکم او و خانواده‌ا‌ش را از نان خشک سیر کرده است.

اکنون او نگرانی کاهش کمک‌های بشردوستانه جهانی است:
"ما گرسنه هستیم، نگران هستیم به ما اگر این کمک‌ها نرسد ما قتل عام می‌شویم، همین حالا در خانه نان نیست می‌توانی بروی بررسی کنی، از گرسنگی تباه و بر باد هستیم، نی روغن داریم نی چای داریم، نی بوره داریم، نی نان داریم، نی آب داریم همین مشکلات کلش دامنگیر ما است".

عبدالفتاح جواد، مسئول نهاد خیریه احساس نیز می‌گوید، در شرایط کنونی کاهش کمک‌های جهانی تاثر ناگواری بر وضعیت زند‌گی مردم خواهد گذاشت:
"کاهش کمک‌های جهانیان بخصوص از طرف جامعۀ بین‌الملل، تاثیر بسیار ناگواری بالای وضعیت زندگی مردم افغانستان می‌داشته باشد، بخصوص در شرایطی که حکومت افغانستان یا حاکمیت فعلی از طرف جهانیان به رسمیت شناخته نشده و ملت و مردم افغانستان با جهان تجارت ندارند و اگر دارند هم بسیار به دشواری‌ها".

نگرانی از کاهش کمک‌ها و حمایت‌های جامعۀ جهانی از افغانستان در حالی یک بار بالا گرفته که اخیراً سازمان ملل متحد مجبور شده به دلیل آنچه کمبود بودجه عنوان کرده، کمک مواد غذایی و پول نقد را در بسیاری از کشورها از جمله افغانستان کاهش دهد.

کارل اسکاو، معاون مدیر اجرایی برنامۀ جهانی غذا (دبلیو اف پی) در یک کنفرانس مطبوعاتی گفته که کمک‌هایشان حداقل در ۳۸ کشور از جمله افغانستان کاهش یافته و یا کاهش می‌یابد.

اسکاو گفته که برنامه جهانی غذا مجبور شده کمک‌ها به مردم افغانستان را از ۷۵ درصد به ۵۰ درصد کاهش دهد و روند کمک‌رسانی‌شان در این کشور به ۵ میلیون تن در ماه تنها تا اکتوبر ادامه خواهد یافت.

این در حالی است که برخی نیازمندان در افغانستان می‌گویند، کاهش یا قطع این کمک‌ها زندگی آنان را با خطر مواجه می‌کند.

بر اساس آخرین آماری صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف)، شمار نیازمندان به کمک‌های بشردوستانه در افغانستان در ماه می به ۲۹.۲ میلیون تن افزایش یافته است.

XS
SM
MD
LG