لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۵

موسسه « آی ای ام» خواهان رهایی کارمندان بازداشت شده خود در افغانستان است


تصویر آرشیف: لوگوی موسسه آی ای ام
تصویر آرشیف: لوگوی موسسه آی ای ام

مؤسسه خیریه‌ای موسوم به هیئت معاونت بین‌المللی "آی‌ ای ‌ام" می‌گوید، تا به حال در بارۀ دلیل بازداشت ۱۸ کارمندش و بسته شدن این موسسه در ولسوالی لعل و سرجنگل ولایت غور٬ توضیح قناعت بخش داده نشده است.

این موسسه روز شنبه در اعلامیه‌ای گفته که تا به حال هیچ اطلاعی در بارۀ ماهیت اتهام‌های وارده بر کارمندان بازداشت شده‌اش ندارد.

اما عبدالحی زعیم، رئیس اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان برای ولایت غور روز جمعه در یک پیام نوشتاری به رادیو آزادی بدون ارائه شواهد ادعا کرد که این افرا٬ عیسویت را تبلیغ می‌کردند.

او افزوده که هدایت بازداشت این افراد را از کابل دریافت کرده، اما مسئولان استخبارات طالبان در کابل و سخنگویان و مسئولان امنیتی حکومت طالبان تا کنون در این مورد چیزی نگفته اند.

ولایت غور جای که موسسه آی ای ام در آن فعالیت میکرد
ولایت غور جای که موسسه آی ای ام در آن فعالیت میکرد

اما موسسۀ آی ای ام گفته، اگر اتهامی علیۀ این سازمان یا هر یک از کارکنانش مطرح شود، به گونۀ مستقل هر مدرک ارائه شده را بررسی خواهد کرد.

موسسۀ آی ای ام گفته که با سازمان ملل متحد و نهاد هماهنگ‌کنندۀ سازمان‌های غیردولتی در افغانستان (ACBAR) همکاری می‌کند تا درک خود را از وضعیت افزایش داده و برای آزادی سریع ۱۸ همکارشان تلاش کنند.

این موسسسه افزوده که در بارۀ بازداشت کارمندانش همچنان به وزارت اقتصادی حکومت طالبان که در آن به گونۀ قانونی راجستر شده است، نامه نوشته است.

این درحالیست که منابع محلی در غور روز جمعه به شرط افشا نشدن نام‌شان به رادیو آزادی گفتند، کارمندان مؤسسه خیریه موسوم به هیئت معاونت بین‌المللی یا "آی‌ای‌ام" که شش خانم نیز در جمع آنان اند از دفتر این مؤسسه در ولسوالی لعل و سرجنگل بازداشت شده‌اند.

منبع همچنان افزود که کارمند بازداشت شدۀ خارجی این موسسه شهروند امریکا است.

موسسۀ آی ای ام روز جمعه در یک اعلامیۀ دیگر گفته بود که ۳ کارمند این موسسه که یکی از آنان شهروند خارجی بود، به تاریخ سوم سپتامبر و ۱۵ کارمند دیگرش که همه افغان اند، چهارشنبۀ هفتۀ گذشته در ولسوالی لعل و سرجنگل ولایت غور بازداشت شده اند.

به گفتۀ این موسسه، افراد بازداشت شده به کابل منتقل شده اند.

"آی‌ای‌ام" می‌گوید که از سال ۱۹۶۶ به این‌سو در افغانستان کار می‌کند و بیش از ۳۰۰ کارمند افغان و بیش از ۲۰ متخصص عیسوی خارجی رضاکار دارند که یک‌جا با افغان‌ها کار می‌کنند.

این مؤسسه می‌افزاید تمرکز آنان بالای این است که در بخش ظرفیت‌‌سازی با افغان‌ها کمک کنند.

طالبان در سال ۲۰۰۱ نیز هشت کارمند یک نهاد خیریه جرمنی به نام «شلتر نو» را به اتهام تبلیغ عیسویت بازداشت کرده بودند. اما آنان پس از حدود یک ماه با پا درمیانی جامعۀ بین‌المللی رها شدند.

XS
SM
MD
LG