لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۲

ارز افغانی در رتبه بندی جهانی در جایگاه سوم قرار گرفت


نوت پنجصد افغانیگی - عکس از آرشیف
نوت پنجصد افغانیگی - عکس از آرشیف

ارز افغانی در جایگاه سوم فهرست رتبه بندی جهانی قرار گرفته است.

رسانۀ بلومبرگ در گزارشی نوشته است که ارزش پول افغانی در سه ماه گذشته ۹ درصد افزایش یافته است.

این افزایش به دلیل وجود سطح بالای فقر و بحران بشری افغانستان، یک مورد غیرعادی برای این کشور است.

بلومبرگ افزوده که سرازیر شدن میلیاردها دالر کمک بشردوستانه و افزایش تجارت با همسایگان آسیایی، از دلایل اصلی قرار گرفتن پول این کشور در مقام سوم است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، طالبان طی دو سال حاکمیت شان، اقدامات محدود کنندۀ چون ممانعت در استفاده از اسعار خارجی از جمله دالر و کلدار پاکستانی، جلوگیری از خروج دالر از افغانستان و غیرقانونی خواندن تجارت آنلاین را پیش گرفتند و همچنان هشدار داده اند که افراد متخلف را زندانی خواهند کرد.

اطلاعات جمع‌آوری شده توسط بلومبرگ نشان می‌دهد که در سال جاری پول افغانی ۱۴ درصد رشد داشته است که پس از ارز کلمبیا و سریلانکا در رتبه سوم فهرست جهانی قرار گرفته است.

این در حالی است که بر اساس گزارش بانک جهانی، افغانستان با بیکاری و فقر مواجه است و جامعۀ جهانی پس از تسلط طالبان، هفته‌وار ۴۰ میلیون دالر پول نقد به عنوان کمک بشر دوستانه به این کشور ارسال می‌کند.

شماری از شهروندان افغانستان می‌گویند که با کاهش درآمد و نبود کار، بهای مواد اولیه هم در بازارها قیمت است.

نازدانه، باشندۀ ولایت پروان می‌گوید که خودش مریض است و پسرانش نیز نمی‌توانند کار کنند:
"کار و روزگار نیست. پسرانم که می‌خواستند کار کنند. درست به کار کردن نمی‌گذارند، فقر و غریبی از حد گذشته است."

آرشیف - مندوی کابل
آرشیف - مندوی کابل

ارسلا یعقوبی، باشندۀ شهر کابل می‌گوید:
"مواد غذایی قیمت شده است. حتا اگر در نرخ دالر کدام تغییرات وارد شود. باز هم دکانداران هم به قیمت بالا مواد غذایی را می‌فروشند. فعلاً کار و بار هم نیست و درآمد کاهش یافته است."

کارشناسان اقتصادی می‌گویند که کنترل نرخ افغانی با توجه به موجودیت فقر و عواید ناچیز مردم، دوامدار نخواهد بود.

شاکر یعقوبی رشتیا، یکی از آنان به رادیو آزادی گفت:
"اگر ثبات پولی را بر اقتصاد افغانستان بررسی کنیم، این ثبات بر وضعیت افغانستان هیچ تاثیری ندارد. این ثبات برای تاجران و سرمایه داران که می‌تواند از پول استفاده کند کمک کننده بوده است. در داخل افغانستان کمک به کار آفرینی، پیشرفت اقتصادی و بلند رفتن سطح تجارت تاثیر بگذارد."

در همین حال ارزش دالر در برابر افغانی در اول ماه آگست ۸۵ افغانی بود که در اواخر همین ماه ارزش یک دالر به ۷۳.۳۸ افغانی رسیده بود. به دنبال آن تا ۲۶ سپتامبر یک دالر در بازارهای افغانستان کمتر از ۸۰ افغانی خرید و فروش شده است.

پس از روی کار آمدن حکومت طالبان، کمک‌های جهانی به افغانستان محدود به کمک‌های بشردوستانه شد و در کنار افزایش بیکاری در بین مردان، ممنوعیت بر کار زنان در بیشتر اداره‌های دولتی و تمامی اداره‌های غیردولتی از سوی طالبان، به گسترش فقر در این کشور کمک کرد.

براساس آمار دفتر هماهنگ کننده امور بشردوستانۀ ملل متحد (اوچا)، در حال حاضر ۲۹.۲ میلیون تن در افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

رسانۀ بلومبرگ بخشی از شرکت رسانۀ جمعی چند ملیتی بلومبرگ ال پی (Bloomberg L.P) است که مقر آن در نیویارک امریکا قرار دارد. این شرکت رسانه‌ای دارای ۴ بخش اصلی می‌باشد که شامل بلومبرگ حرفه‌ای، بلومبرگ شرکتی، بلومبرگ صنعتی و بلومبرگ خبری می‌شود.

XS
SM
MD
LG