لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۰

یک وزیر کابینه بریتانیا کشتار غیرنظامیان افغان از سوی نیروهای این کشور را تایید کرد


شماری از نیروهای بریتانیایی حین عملیات نظامی در ولایت هلمند - عکس از آرشیف
شماری از نیروهای بریتانیایی حین عملیات نظامی در ولایت هلمند - عکس از آرشیف

در ادامۀ بررسی‌های ادعای جنایات جنگی بریتانیا در افغانستان، جانی مرسر، وزیر دولت بریتانیا در امور کهنه‌سربازان، روز سه‌شنبه در محکمه مستقل، کشته شدن برخی غیرنظامیان افغان از سوی نیروهای بریتانیا در افغانستان را تایید کرد.

جانی مرسر در پاسخ به پرسشی در این محکمه، گفت نمی‌تواند کشته شدن غیرنظامیان افغان از سوی نیروهای بریتانیا را بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ در جریان ماموریت‌شان در افغانستان تایید نکند.

مرسر خود یکی از نظامیان پیشین در افغانستان بود که آخرین سفرش به افغانستان به سال ۲۰۱۰ برمی‌گردد.

اما او این اظهارات را به نقل از منابع از جمله افسران بریتانیایی مطرح کرد و مدعی شد که به او گفتند، نیروهای بریتانیایی افغان‌های بی‌گناه را در جریان ماموریت خود در افغانستان کشته اند.

او اما نام منابع را به این محکمه افشا نکرد.

مرسر همچنان در این محکمه گفته که هرچند نمی‌خواهد این را باور کند که سربازان ویژۀ بریتانیا افغانان را هنگام خواب و یا در حملات شبانه کشته‌اند، اما تحقیقات او نتوانست چیزی را که با آن‌ها مغایرت داشته باشد، پیدا کند.

او در بخشی از صحبتش به نقل از یک منبع گفته است، از نیروهای بریتانیا خواسته شده بود تا یک سلاح غیرقابل ثبت (سلاحی که با نیروهای ناتو مرتبط نباشد) را همراه داشته باشند تا بتوانند آن را در کنار فرد افغان غیرمسلح که کشته اند، قرار دهند.

طارق فرهادی، آگاه امور سیاسی
طارق فرهادی، آگاه امور سیاسی

طارق فرهادی، آگاه امور سیاسی با انتقاد از جنایات جنگی در افغانستان از سوی نیروهای بریتانیا گفت:
"باید است که تمام پهنای این موضوع در داخل افغانستان هم روشن شود و این به معلومات میدانی ضرورت دارد، احصائیه، کی بوده، چند نفر بوده، در چه قریه بوده و دیگر به قریه چه ضررهای رسیده. به این شکل می‌شود در حقیقت بریتانیا مسئولیت خود را پوره کند و این عساکر که مجرم هستند به این قتل‌ها، شاید بعضی حتی قصداً بوده باشد، اگر سلاح دیگر را در پهلوی مردم ماندند این که کار قصداً است برای اینکه یعنی پیش از پیش فکر کردند که باید چه کنند."

داوود مایار، آگاه روابط بین‌الملل نیز از کشتار غیرنظامیان افغان انتقاد کرده و در مورد روند تحقیقات بریتانیا در بحث جنایات جنگی نیروهای آن در افغانستان می‌گوید:
"ارزش انسان‌ها به ما و شما معلوم است که با پول شمارش نمی‌شود، یک تلاش است برای توجیه جرایم‌شان در افغانستان که عملی نیست".

رادیو آزادی تلاش کرد در این مورد دیدگاه خانواده‌های این قربانیان را داشته باشد، اما آنها دستیاب نشدند.

اما پیش از این خانواده‌های برخی از افغانان کشته شده توسط سربازان بریتانیایی در این ولایت به رادیو آزادی گفته بودند که حکومت بریتانیا باید به خانواده‌های قربانیان غرامت بپردازد.

نیروهای بریتانیا در چوکات ماموریت ناتو بیشتر در ولایت هلمند افغانستان وظیفه اجرا کرده اند.

پیش از این روزنامۀ گاردین چاپ بریتانیا، گزارش داده بود که نیروهای ویژۀ بریتانیا در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ در حدود ۸۰ افغان را بدون کدام محاکمه به قتل رسانده اند.

گاردین این موضوع را از قول وکلای مدافع خانواده‌های قربانیان نوشته بود.

در این اتهامات گفته شده بود که نیروهای بریتانیا در حملات شبانۀ خود به خانه‌ها، افراد را از خانه‌های شان دور کرده و به بهانه‌های مختلف از جمله داشتن اسلحه یا ماین تیرباران کرده اند.

گاردین همچنان نوشته بود، گفته می‌شود که یک سرباز نیروهای ویژۀ بریتانیا به تنهایی در ظرف شش ماه ماموریت در افغانستان ۳۵ افغان را کشته است.

پیش از این نیروهای ویژۀ استرالیا هم که در ساختار ناتو در افغانستان ماموریت انجام دادند، متهم به قتل ۳۹ غیرنظامی افغان شده اند.

XS
SM
MD
LG