لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۰ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۸

تجلیل از روز جهانی کارگر؛ کارگران افغانستان در چی وضعیتی قرار دارند؟


تعدادی از کارگران روز مزد افغانستان که به دلیل مشکلات و بیکاری نمیتوانند فرصت های کاری لازم را به دست بیاورند
تعدادی از کارگران روز مزد افغانستان که به دلیل مشکلات و بیکاری نمیتوانند فرصت های کاری لازم را به دست بیاورند

امروز چهارشنبه دوازده‌هم ثور و اول ماه می برابر با روز جهانی کارگر است.

این روز در بیشتر از کشورهای جهان برای یادآوری از فداکاری کارگران و حمایت از ایجاد شرایط کاری بهتر، دستمزدهای عادلانه و حقوق کارگران تجلیل می‌شود.

سازمان ملل متحد در صفحه اکس (تویتر سابق) خود به مناسب این روز نوشته که "حقوق کارگر، حقوق بشر" است.

بخش افغانستان سازمان جهانی کار (آی ال او) نیز به مناسبت این روز در صفحه اکس (تویتر سابق) نوشته در این روز مبارزات و دستاورد های تاریخی کارگران جهان و افغانستان را مهم می‌شمارند و از حقوق کارگران برای رفتار عادلانه، حفظ کرامت، احترام و فرصت‌های برابر دفاع می‌کنند.

این روز که بیش از یک سده پیش، از دادخواهی‌های پی‌هم کارگران در ایالات متحده امریکا به ویژه ایالت شیکاگوی آن‌ کشور به هدف تعدیل ساعت‌‌های‌ کاری‌شان، منشاء می‌گیرد، در حالی در جهان تجلیل می‌شود که کارگران در افغانستان از نبود فرصت‌های شغلی، خدمات بیمه، درمانی و کم بودن درآمد شان شکایت دارند.

کارگرانی که در یک داش خشت پژی در کابل کار می کنند
کارگرانی که در یک داش خشت پژی در کابل کار می کنند

فرید همراه که با برادران‌اش در ولایت جوزجان یک دکان مستری‌گری (ترمیم وسایط نقلیه) دارد به رادیو آزادی می‌گوید که آن‌ها از مکتب باز ماندند و مصروف همین کار شدند، اما همین کار هم عایدی ندارد:

"در یک خانه ۱۳ نفر از همین ورکشاپ نان می‌خوریم، شرایط کار در ورکشاپ خوب نیست. کار و بار رو به کاهش است."

گل احمد یکی از گارگران روزمزد در ولایت هرات افغانستان به رادیو آزادی می‌گوید: "روزانه ۲۵۰ و یا هم کمتر به سرکار می‌روم، هفت نفر در فامیل به عهده من است، کرایه خانه است، کار نیست، من سر گذر می‌روم و برخی روز ها کار پیدا می‌شود در غیر آن هر هفته بی‌کار هستیم."

نجیبه یک تن از بولانی فروشان در شهر مزار شریف که با ممنوعیت‌های کاری حکومت طالبان روبه‌رو بوده، می‌گوید با آن‌که تلاش می‌کند تا خرج خانواده چهار نفری‌اش را بدست آورد، اما نمی‌تواند:

"بسیار برای‌مان سخت است چون زیر سایه‌بان کار می‌کنیم. زمستان را همین‌جا کار کردیم، اکنون هوا بهتر است، یک هفته پیش هوا بسیار گرم بود، بسیار به سختی کار کردم."

این درحالی‌ست که کارگری تنها به مردان و زنان در افغانستان خلاصه نمی‌شود، بلکه این کشور رقم درشت از کودکان کارگری را دارد که بیشتر مصروف کارهای شاقه هستند.

اتحادیه ملی کارگران و کارکنان افغانستان (امکا) پیش از این گفته که بیش از یک میلیون کودک افغان هم به دلیل فقر مجبور به کارهای شاقه هستند.

در همین حال، اداره کار سازمان ملل متحد (آی ال او) همچنان می‌گوید که حدود ۷۰ درصد از کارگران تحت تأثیر تغییرات اقلیمی قرار گرفته اند.

کودکان نیز به دلیل فقر اقتصادی خانواده ها به کارگران و نان آوران خانواده های خود مبدل شده اند
کودکان نیز به دلیل فقر اقتصادی خانواده ها به کارگران و نان آوران خانواده های خود مبدل شده اند

این اداره با تأکید بر اطمینان از مصونیت و صحت کارگران در جریان تغییرات اقلیمی، در گزارشی‌که در وب‌سایت خود نشر کرده گفته که پیامدهای تغییرات اقلیمی و افزایش بیماری‌ها در جهان جان میلیون‌ها کارگر را به خطر می‌اندازد.

بر اساس معلومات اداره کار سازمان ملل متحد (آی ال او)، پایان نابرابری، فقر، ایجاد فرصت برابر برای آموزش، حمایت از کارگران رسمی و غیر رسمی، مصونیت فضای کاری و حمایت‌های اجتماعی کارگران اهدافی است که با حمایت دولت‌ها برای یک آینده پایدار و تأمین عدالت اجتماعی برای کارگران همه دنبال می‌کنند.

این درحالی‌ست که پس از حاکمیت دوباره طالبان به افغانستان میزان بی‌کاری افزایش یافته، زنان از ادارات دولتی کنار زده شده و اکنون هم شماری از جوانان بی‌کار در افغانستان برای دریافت کار کشور را ترک کرده و از راه‌های قاچاقی و غیر قانونی به کشورهای منطقه می‌روند که در برخی موارد قبل از رسیدن به مقصد در بین راه جان می‌بازند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG