لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۲ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۰

آسیب‌دیدگان سیلاب‌های اخیر: "به سرپناه نیاز داریم."


خانه‌های بسیاری درپی سیلاب‌های اخیر در بغلان ویران شده‌اند.
خانه‌های بسیاری درپی سیلاب‌های اخیر در بغلان ویران شده‌اند.

در حالی که برخی از رضاکاران و موسسات خیریه در حال کمک‌رسانی به آسیب دیدگان سیلاب‌های اخیر در ولایت‌های مختلف هستند، اما برخی متضرران این کمک‌ها را کافی نمی‌دانند.

این رضا کاران و برخی از مسئولان مؤسسات خیریه به رادیو آزادی گفتند، تا کنون برای شمار زیادی از سیلاب‌زدگان مواد غذایی، کمپل، خیمه و آب آشامیدنی توزیع کرده‌اند.

این در حالی است که برخی سیلاب‌زدگان می‌گویند، همچنان در وضعیت بدی بسر می‌برند و علاوه بر دیگر نیاز‌های اولیه زندگی، نیاز عاجل به سرپناه دارند.

پس از وقوع سیلاب‌های اخیر در برخی از ولایت‌های مختلف افغانستان از جمله بغلان که در کنار صدها تلفات جانی به هزاران نفر خسارات هنگف مالی وارد کرد، موسسات خیریۀ داخلی و خارجی و رضاکاران مردمی برای کمک به آن‌ها به این مناطق رفته‌اند.

این سیلاب‌ها بیشترین تلفات و خسارات مالی را به مرم بغلان وارد کرده است.

برخی از رضاکاران در این ولایت روز سه‌شنبه به رادیو آزادی گفتند، موسسات کمک‌رسان در حال رساندن کمک به مناطق مختلف هستند.

نصیراحمد شینواری، یکی از رضاکاران در ولسوالی بغلان مرکزی به رادیو آزادی گفت:

"چند روز است که این‌جا برای توزیع کمک مصروف هستیم، مردم از خارج کمک می‌فرستند و ما آن را در بین مردم توزیع می‌کنیم. از همه بیشتر به مواد خوراکی و آب آشامیدنی نیاز دارند که ما تا جایی آن را رسانده ایم."

اما اسلام‌الدین سرگند، یکی دیگر از رضاکاران در ولسوالی برکۀ این ولایت می‌گوید، برخی نهادهای کمک‌رسان داخلی و خارجی و حکومت طالبان مقداری کمک کرده‌اند و آن‌ها این کمک‌ها را به مردم توزیع کرده‌اند، اما به گفتۀ او، این کمک‌ها کافی نیست و از سایر مردم، موسسات خیریه و نهادها می‌خواهد که کمک‌های بیشتری کنند.

"با همکاری برخی موسسات خیریه تا کنون در منطقۀ شیخ جلال و برخی قریه‌های دیگر برای مردم غذا تهیه کرده ایم، اما در مناطق گجر و هزاره توسط هلیکوپتر غذا می‌فرستیم، مردم در این‌جا در وضعیت بدی هستند. اجساد مردم هنوز زیر گل و لای است و مردم همچنان با مشکلات زیادی مواجه هستند."

سیلاب‌های اخیر بیشترین آسیب را در ولایت‌های بغلان و غور وارد ساخت.
سیلاب‌های اخیر بیشترین آسیب را در ولایت‌های بغلان و غور وارد ساخت.

سلسله جمع‌آوری کمک‌ها تنها محدود به داخل افغانستان نیست، برخی افغان‌ها در خارج نیز کمپاین‌هایی را برای جمع‌آوری کمک‌های نقدی راه‌اندازی کرده اند.

عبدالله میاخیل که در لندن زندگی می‌کند، می‌گوید، بیش از ۲۰ هزار پوند از طریق یک کمپاین آنلاین جمع‌آوری کرده که در هفتۀ آینده به سیلاب‌زدگان بغلان توزیع خواهد شد.

"تا کنون ۲۸۷ نفر کمک کرده اند و در مجموع ۲۰ هزار و ۶۶۷ پوند جمع‌آوری شده است. این کمک‌ها را در هفتۀ آینده به بغلان می‌فرستیم و به صورت نقدی بین آسیب پذیرترین افراد آن‌جا توزیع می‌کنیم."

از سوی دیگر برخی سیلاب‌زدگان در ولسوالی‌های مختلف بغلان می‌گویند که خانواده‌های آنان به شمول زنان و کودکان شب‌ها و روزها را در بیابان‌ها و تپه‌ها سپری می‌کنند و حتی یک وعده غذا هم به آن‌ها نمی‌رسد.

سید حامد، باشندۀ منطقۀ لقیو بغلان مرکزی این ولایت که سرپرست یک خانوادۀ دوازده نفری است و یک تن از باشندگان ولسوالی نهرین که او نخواست نامش در این گزارش گرفته شود، به رادیو آزادی گفتند:

نبود سرپناه عمده‌ترین چالش آسیب‌دیدگان سیلاب‌های اخیر به شمار می‌آید.
نبود سرپناه عمده‌ترین چالش آسیب‌دیدگان سیلاب‌های اخیر به شمار می‌آید.

"کودکان، زنان و افراد مسن خانواده را اینجا در یک تپه آورده‌ایم و اینجا یک خیمه زده‌ایم و در آن زندگی می‌کنیم. از نهادهای جهانی و حکومت می‌خواهیم که برای ما سرپناه و غذا را کمک کنند. اگر غذای صبح را داشته باشیم به غذای چاشت حیران می‌مانیم که از کجا کنیم."

"ما زیان‌های زیادی دیده ایم، ما سه خانواده هستیم، خانۀ ما خراب شده، تمام وسایل خانۀ ما از بین رفته است. موسسات می‌آیند، اما به ما کمکی نشده است، حتی کسی نان خشک هم به ما نداده است."

این درحالیست که از نهادهای مختلف بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد، سازمان جهانی صحت، سازمان جهانی غذا و حکومت طالبان از جمعۀ گذشته، کمک‌های اضطراری و اولیه را به آسیب دیدگان این سیلاب‌ها ارائه می‌کنند.

آنها از تهیه و تحویل‌دهی کمک‌های اولیه، امکانات صحی و سایر کمک‌ها خبر داده اند.

XS
SM
MD
LG