لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۱

دایکندی نیز در معرض سیلاب ها قرار گرفت؛ خانه ها و زمین های زراعتی آسیب دیده اند


ولایت دایکندی در نقشه افغانستان
ولایت دایکندی در نقشه افغانستان

در حالی که گزارش ها از وقوع سیلاب های ویرانگر در اکثر مناطق شمال، شمال شرق و شمال غرب افغانستان منتشر شده است، از خسارات مالی ناشی از سرازیر شدن سیلاب ها در ولایت دایکندی نیز خبر های تازه نشر شده است.

خبرگزاری باختر تحت کنترول طالبان به روز یکشنبه (۱۹ می) به نقل از علی انور فهیم، یکی از مقام های اداره مبارزه با حوادث طبیعی طالبان در دایکندی گزارش داد که می گوید، این سیلاب ها از جمعه گذشته به این سو، در ولسوالی های سنگ تخت، میرامور، ایشترلی، شهرستان، پاتو و مناطق دیگر، ۲۰۰ خانه و زمین های زراعتی را ویران کرده، منابع آب و سرک ها را،از بین برده اند. .

در دایکندی تلفات جانی ناشی از سیلاب ها گزارش نشده، اما تلفات جانی در اثر سیلاب های چند روز اخیر در فاریاب و غور، افزایش یافته اند.

تخریبات ناشی از سیلاب ها در ولایت غور
تخریبات ناشی از سیلاب ها در ولایت غور

مقامات محلی طالبان در غور دیروز گفتند که تلفات جانی این سیلاب ها در اینولایت به ۷۰ تن رسیده که قبلاً تنها بیش از ۵۰ نفر کشته گزارش شده بود.

همزمان، خبر جان باختن ۱۸ تن روز شنبه و ۶۶ تن روز یکشنبه در فاریاب تایید شده است.

عصمت الله مرادی سخنگوی والی فاریاب به رادیو آزادی گفت که تا روز یکشنبه به دلیل وضعیت وخیم هوای نتوانسته اند کمک های بشردوستانه را با استفاده از هلیکوپتر به ولسوالی بلچراغ برسانند . جائیکه سیلاب ها به شدت به آن منطقه صدمه وارد کرده اند:

«تا هنوز ما نتوانسته ایم که موفق به پرواز شویم ، چونکه وضعیت هوا اندکی وخیم است. مجردیکه وضعیت هوا کمی خوب شد، تیم که با خود داریم با تمام مواد خوراکی و آنچه که در توان ماست، به ساحه بلچراغ می رویم و کمک های خود را می رسانیم. نهاد های بین المللی و موسسات خیریه دیروز (شنبه) به منطقه رسیدند، سروی جریان دارد . اما اندکی کمک ها اولیه نهاد های بین المللی به منطقه رسیده، زیرا که سروی نشده، مواد اصلی برای شان نرسیده است.»

در همین حال، سازمان حفاظت از کودکان یا سیف دی چلدرن به روز یکشنبه در شبکه اجتماعی ایکس تویتر سابق خود نوشت که آنها در دو مرکز صحی تازه ایجاد شده شان در فاریاب روزانه به ۱۵۰ تا ۱۷۰ نفر خدمات صحی عرضه می دارند.

پیش از این، سرازیر شدن سیلاب های شدید در ۲۱ ماه ثور در بغلان، باعث کشته شدن بیش از ۳۰۰ تن شدند.

مردم ولایت های سیلاب زده افغانستان شکایت دارند که کمک های اضطراری دریافت نکرده اند و همچنان شب را در خانه های فروریخته یا زیر درختان میگذرانند.

XS
SM
MD
LG