لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۸ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۴

نشست کمیسیون حقوق بشر کانگرس آمریکا برای بررسی حقوق زنان و دختران افغان


کمیسیون حقوق بشر کانگرس آمریکا امروز نشستی در مورد حقوق زنان و دختران افغان برگزار می‌کند. این نشست در واشنگتن دی سی با حضور فعالان و نمایندگان حقوق بشر برگزار می‌شود.
کمیسیون حقوق بشر کانگرس آمریکا امروز نشستی در مورد حقوق زنان و دختران افغان برگزار می‌کند. این نشست در واشنگتن دی سی با حضور فعالان و نمایندگان حقوق بشر برگزار می‌شود.

در ادامهٔ عدالت‌خواهی‌ها برای زنان و دختران افغان و حمایت از آنان، این بار کمیسیون حقوق بشر کانگرس آمریکا میزبان نشستی در این زمینه است. این نشست روز سه‌شنبه ساعت ۲ پس از ظهر به وقت آمریکا برابر با ساعت ۶ و نیم شب به وقت افغانستان در شهر واشنگتن دی سی برگزار می‌شود.

اشتراک‌کنندگان این نشست، در مورد وضعیت کنونی حقوق بشری زنان و دختران در افغانستان گفتگو می‌کنند و در این مورد سفارش‌هایی را به کانگرس آمریکا مطرح می‌کنند.

قرار است در این نشست، رینا امیری نمایندهٔ ویژهٔ آمریکا در بخش حقوق بشر و زنان و دختران افغانستان، هیدربار معاون بخش زنان دیدبان حقوق بشر، میترا مهران مسئول بخش نظارت افغانستان عفو بین‌الملل و وحیده امیر، فعال حقوق زنان، اشتراک کنند.
همچنین استفانو جنارینی، معاون مطالعات حقوقی در مرکز خانواده و حقوق بشر، و جین ادولف، پروفیسور حقوق، در این نشست سهم می‌گیرند.

هیدربار: این نشست فرصتی برای یادآوری تعهد آمریکا به زنان و دختران افغان است
هیدربار تأکید دارد که نشست‌هایی از این دست فرصت مناسبی‌اند تا تعهد ایالات متحده به زنان در افغانستان دوباره واضح شود.
هیدربار تأکید دارد که نشست‌هایی از این دست فرصت مناسبی‌اند تا تعهد ایالات متحده به زنان در افغانستان دوباره واضح شود.

هیدربار این نشست را فرصتی برای یادآوری تعهد آمریکا به زنان و دختران افغان می‌شمارد.
او گفت در این نشست آنان از آمریکا می‌خواهند از تلاش‌هایی حمایت کند که حکومت طالبان را در برابر آنچه که او «جنایت علیه زنان و دختران افغان» خواند، حسابده قرار می‌دهد.

"ما از آمریکا می‌خواهیم که وضعیت پناهنده‌گی به زنان و دختران را آسان کند تا به این کشور ساکن شوند و مدافعان حقوق بشر در داخل و بیرون از افغانستان را تمویل کند و ببیند که به کمک آنان بشمول بخش آموزش چگونه می‌توان به زنان و دختران کمک کرد و اطمینان حاصل کند کمک‌های بشردوستانه به حقیقت برای زنان و دختران می‌رسد."

هیدربار: یکی از پیشنهادات این است که دفتر رینا امیری، نمایندهٔ ویژهٔ آمریکا در بخش حقوق بشر و زنان و دختران افغان، دایمی شود.

شماری از زنان و دختران افغان هرچند از چنین نشست‌ها استقبال می‌کنند اما می‌گویند به برگزاری چنین نشست‌هایی چندان خوشبین نیستند.

دو تن از آنان که نمی‌خواهند نام‌های‌شان در گزارش گرفته شود به رادیو آزادی گفتند:

"متاسفانه در این ۳ سالی که از حاکمیت طالبان در افغانستان می‌گذرد بسیار از همچون جلسات برگزار شده ولی هیچ تاثیر مثبتی روی بانوان افغانستان نکرده. امیدوار به این هستم جلسه‌ای که این‌بار برگزار می‌شود بتواند که یک تاثیر مثبت روی وضعیت بانوان داشته باشد، ولی بازهم بخاطر اینکه قبلاً بسیار از این‌گونه جلسات برگزار شده و کدام تغییر خاصی نیامده، آن‌قدر امیدوار نیستیم ولی استقبال می‌کنیم از برگزاری همچون جلسات."

"در این حالت باید خود افغان‌ها تا که آنان نخواهند، تا که آنان در بین خود به این فیصله برسند که مشکلات خانم‌ها یا زنان افغانستان را آنان حل کنند، در مجلس‌هایی که در خارج از افغانستان برگزار می‌شود فکر نمی‌کنم تاثیر عمیقی در زندگی دختران افغان داشته باشد."

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:20 0:00
لینک مستقیم

این نشست کمیسیون حقوق بشر کانگرس آمریکا در حالی امروز شکل می‌گیرد که سهیل شاهین، رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر، ۴ اسد در گفتگو با رسانهٔ خصوصی طلوع نیوز این نشست را نمایشی خوانده و گفته بود کسانی که در این نشست اشتراک و صحبت می‌کنند از زنان افغانستان نمایندگی نمی‌کنند.

طالبان بعد از حاکمیت دوباره در افغانستان محدودیت‌هایی را بر زنان افغان وضع کرده‌اند که با واکنش‌های گستردهٔ داخلی و بین‌المللی مواجه شده و بارها خواسته شده تا این محدودیت‌ها برطرف شوند. اما طالبان با تاکید بر این که حقوق زنان در چارچوب شریعت اسلام در افغانستان تامین است، در تصمیم خود تغییری نیاورده‌اند.

XS
SM
MD
LG