لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۱ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۱

ادامهٔ بازداشت افسران متقاعد در پاکستان؛ سه افسر دیگر نیز در ارتباط به قضیهٔ رئیس اداره استخبارات بازداشت شدند


افراد اردوی پاکستان
افراد اردوی پاکستان

اردوی پاکستان روز پنجشنبه گفت که به ارتباط قضیه جنرال متقاعد فیض حمید رئیس سابق استخبارات که خبربازداشت وی روز دوشنبه اعلان شد، سه افسر متقاعد دیگر هم دستگیر شده اند.

در اعلامیه اردوی پاکستان بدون اینکه هویت این افسران افشا شود گفته شده که آنها به اتهام نقض مقررات نظم وانضباط نظامی بازداشت وتحقیقات ازآنها وهمدستان آنها که برای برخی عناصر ویا منافع سیاسی به بی ثباتی دامن می زدند، جریان دارد.

قبل ازاین اردوی پاکستان روز دوشنبه گذشته اعلان کرده بود که جنرال متقاعد فیض حمید، رئیس سابق استخبارات (ISI) را در ارتباط با یک دوسیه توسعه زمین وشهرک سازی بازداشت کرده است.

کارشناسان به این باور اند که اردوی پاکستان تلاش می کند همبستگی درمیان نظامیان را دربرابر گرایش های سیاسی تقویت بخشد.

مایکل کوگلمن ، رئیس بخش جنوب آسیا در مرکز تحقیقاتی ویلسن در امریکا
مایکل کوگلمن ، رئیس بخش جنوب آسیا در مرکز تحقیقاتی ویلسن در امریکا

مایکل کوگلمن ، رئیس بخش جنوب آسیا در مرکز تحقیقاتی ویلسن در امریکا به این باور است که نزدیکی جنرال فیض حمید دریک مقطع زمانی به صدراعظم سابق عمران خان ازکسی پوشیده نیست وممکن است وی بعد از تقاعد نیز این روابط را ادامه داده باشد.

آقای کوگلمن می گوید که اردوی پاکستان با محاکمه کردن فیض حمید ودیگران، ظاهرا سعی دارد که از گرایش های سیاسی در داخل صفوف خود جلوگیری کند:

" من فکر می کنم که اردو تلاش می کند همبستگی را درمیان صفوف خود تقویت بخشد و این درحالیست که شماری از نظامیان در رده های پائین ومتوسط برغم تلاش آشکار رهبری نظامی برای تجرید عمران خان، هنوز هم از وی حمایت می کنند. به نظرمن رهبری اردو می خواهد این پیام را خصوصا به افسران رتبه پائین ومتوسط برساند که شما باید با ما تعامل کنید ودر داخل صف بمانید واز نهاد سنتی حمایت کنید درغیر آنصورت با چالش های قانونی روبرو خواهید شد."

درعین حال ، احزاب مختلف وسیاسیون پاکستانی جنرال متقاعد فیض حمید را متهم می کنند که او هنگام ریاست استخبارات وقوماندانی قول اردو درپشاور، با گروه غیرقانونی تحریک طالبان پاکستان مذاکرات کرده وحکومت وقت به رهبری عمران خان برخی از زندانیان طالبان پاکستانی را ازحبس رها وشماری ازآنها را اجازه داد که درمناطق قبایل جابجا شوند.

جنرال فیض حمید رئیس اسبق اداره آی اس آی پاکستان در هوتل کابل سرینا.
جنرال فیض حمید رئیس اسبق اداره آی اس آی پاکستان در هوتل کابل سرینا.

جنرال فیض حمید از سال۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ رئیس استخبارات آی اس آی بود و بعد ازاینکه پس از خروج قوای امریکا از افغانستان ، در اوایل برگشت طالبان به قدرت دریک تصویری در هوتل کابل سرینا، در کابل پایتخت افغانستان، پیاله بدست درحال نوشیدن چای دیده شد، مورد توجه قرار گرفت.

درزمان حضور نیروهای تحت رهبری امریکا در افغانستان در دودهه گذشته ، آی اس آی بارها توسط واشنگتن و حکومت وقت افغانستان به حمایت از طالبان متهم شده بود.

رئیس آی اس آی عموماً دومین افسر نظامی قدرتمند پاکستان پس از لوی درستیز محسوب می شود.

جنرال فیض حمید در زمان اقتدار صدراعظم عمران خان رئیس آی اس آی معرفی شد.

عمران خان در سال ۲۰۲۲ با رای عدم اعتمادی که به گفته وی توسط اردو سازماندهی شده بود، برکنار شد اما اردو این اتهام را رد میکند.

XS
SM
MD
LG