لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۸ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۳

گزارش فاکس نیوز: حداقل ۳۲ سارنوال در سه سال حاکمیت طالبان در افغانستان کشته شده‌اند


فاکس نیوز گزارش داده که از زمان حاکمیت طالبان، حداقل ۳۲ سارنوال در افغانستان کشته شده‌اند.
فاکس نیوز گزارش داده که از زمان حاکمیت طالبان، حداقل ۳۲ سارنوال در افغانستان کشته شده‌اند.

شبکه تلویزیونی فاکس نیوز امریکا با نشر گزارشی می‌گوید که از زمان حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان در سه سال گذشته، حداقل ۳۲ سارنوال که ۳ تن‌شان زنان بوده، کشته شده‌اند.

این شبکه به تازگی به نقل از منابع خود گزارش داده که این سارنوالان در مکان‌های عمومی یا در خانه‌هایشان توسط افراد ناشناس یا افراد مربوط به طالبان کشته شده‌اند.

یک سارنوال افغان که نام اصلی‌اش در گزارش گرفته نشده، با در دست داشتن اسناد به این شبکه در مورد کشته، زخمی و زندانی شدن شماری از سارنوالان در افغانستان به فاکس نیوز گفته که در این مدت حدود ۱۰۰ سارنوال دیگر زخمی شده‌اند.

به گفته او، ۵۰ سارنوال با سرنوشت نامعلوم در زندان‌های طالبان در قید به سر می‌برند.

زندگی مملو از بیم و تهدید سارنوالان پیشین تحت حاکمیت طالبان
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:53 0:00

در ادامه آمده که تخمین زده می‌شود حدود ۱,۰۰۰ سارنوال از میان ۳,۸۰۰ سارنوالی که قبل از اگست ۲۰۲۱ عملاً در کار بودند، به کشورهای اروپایی پناهنده شده‌اند و ۱,۵۰۰ تن دیگرشان در افغانستان گیر مانده‌اند و حدود ۵۰۰ تن دیگر آنان به کشورهای همسایه فرار کرده‌اند که با مشکلات و خطر اخراج روبه‌رو هستند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، به سؤالات رادیو ‌آزادی در این مورد پاسخ نداد، اما پیش از این طالبان ادعاها و گزارش‌های مشابه را رد کرده و گفته‌اند که آنان به فرمان عفو عمومی صادرشده از سوی رهبرشان پابند هستند.

این درحالی‌ست که در یک فرمان ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان، که در ماه سرطان پارسال نشر شد، آمده بود که لوی څارنوالی افغانستان به "ریاست پیگیری و نظارت فرامین و اوامر" تغییر یافته و برخی از صلاحیت‌های این اداره به محکمه و ریاست استخبارات منتقل شده و تمامی کارکنان خدماتی و سارنوال‌های ملکی و نظامی مربوط به لوی سارنوالی سابق برکنار شده و امتیازاتی که پیش از این به آن‌ها داده می‌شد، در سال ۱۴۰۲ قطع می‌شود.

در این حال، یک سارنوال در شهر کابل که به دلیل حساسیت موضوع نخواست نامش در گزارش گرفته شود، به رادیو آزادی گفت که او و شماری از هم‌مسلکانش با تهدید جدی در افغانستان روبه‌رو هستند و چندی قبل با چاقو مورد حمله قرار گرفته است.

او با شریک کردن شماری از تصاویر جراحت‌هایش در صحبت با رادیو آزادی ادعا کرد: "در مجموع تهدیدات بالای سارنوالان زیاد است، تمام مجرمینی که از زندان رها شده‌اند در جستجوی انتقام‌گیری هستند، سارنوالان همه در خانه‌های خود پنهان هستند، بیرون برآمده نمی‌توانند. من خودم شخصاً چند بار مورد حمله قرار گرفته‌ام، چند وقت قبل هم با چاقو در دستم زدند، بیرون هم برآمده نمی‌توانیم، زندگی در کابل برای ما بسیار مشکل است."

در عین حال، محمد عابد اندرابی، یکی از اعضای شورای رهبری انجمن سارنوالان در تبعید، می‌گوید، ۳۶ سارنوال افغان در سه سال گذشته در افغانستان کشته شده‌اند و سایر سارنوالان در داخل و خارج از کشور با دشواری‌ها روبه‌رو هستند.

همۀ سارنوالان کشته شده در نظامی جمهوری پیشین افغانستان ایفای وظیفه کرده بودند.
همۀ سارنوالان کشته شده در نظامی جمهوری پیشین افغانستان ایفای وظیفه کرده بودند.

او به رادیو آزادی گفت:

"آمار بالاتر از آن است که فاکس نیوز نشر کرده، قتل حدود ۳۶ سارنوال افغانستان را ما از خانواده‌هایشان گزارش داریم که در سه سال اخیر به قتل رسیده‌اند. دادستان‌ها چه در تبعید و چه در داخل افغانستان در حالت بدی زندگی می‌کنند. در داخل افغانستان به شکل مخفی و در تبعید هم با بی‌کاری و عدم دسترسی به خدمات اولیه به سر می‌برند."

گفتنی‌ست که باوجود اعلام عفو عمومی از سوی حکومت طالبان، سازمان ملل متحد و برخی نهادهای دیگر در سه سال گذشته موارد متعددی از قتل، بازداشت و شکنجه کارمندان دولت جمهوری پیشین به شمول سارنوالان توسط طالبان را در ولایت‌های مختلف افغانستان مستند ساخته‌اند.

XS
SM
MD
LG