لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۳

حمله به نصیر احمد بهروز خبرنگار افغان در اسلام آباد، جامعهٔ خبرنگاران افغانستان را نگران ساخته است


تصویر ارشیف: پولیس در شهر اسلام آباد پاکستان .
تصویر ارشیف: پولیس در شهر اسلام آباد پاکستان .

فدراسیون خبرنگاران افغان در تبعید، از حملهٔ مسلحانه بر نصیر احمد بهروز، خبرنگار افغان در پاکستان ابراز نگرانی کرده‌است.

این فدراسیون با نشر یک اعلامیه‌ای به تاریخ ۲۸ اگست از نیروهای امینتی پاکستان خواسته که عاملین این رویداد را بازداشت ‌و به پنجهٔ قانون بسپارند.

پولیس پاکستان تا اکنون در این مورد چیزی نگفته است.

نصیر احمد بهروز، خبرنگار افغان در صحبت با رادیو آزادی این موضوع را تأیید کرده، این حمله شام ۲۵ اگست در منطقهٔ بهاره کهوی اسلام‌آباد بر او صورت گرفته است.

او ادعا می‌کند که دو فرد مسلح سوار بر موترسایکل قصد داشتند او را با خود ببرند، اما به‌گفتهٔ او، زمانی‌که او سر و صدا کرد مردم منطقه جمع شدند و عاملین رویداد فرار کردند و پس از آن پولیس به منطقه رسید.

تعدادی از افغانهای مهاجر به شمول خبرنگاران در اسلام آباد که خواهان تامین امنیت و رسیده گی به کیس های مهاجرتی خود هستند.
تعدادی از افغانهای مهاجر به شمول خبرنگاران در اسلام آباد که خواهان تامین امنیت و رسیده گی به کیس های مهاجرتی خود هستند.

او افزود "آن‌ها من را بسیار لت‌وکوب کردند، در گوش و گردنم بسیار زدند، حال یک گوشم مشکل شنوایی پیدا کرده، هر دوی‌شان سلاح داشتند و‌ می‌خواستند که شلیک کنند، اما با تجمع مردم منطقه، و سر و صدای آن‌ها از محل فرار کردند."

آقای بهروز ادعا می‌کند که این افراد مسلح موبایل او را که همه اسناد خبرنگاری‌اش داخل آن بود، با خود برده‌اند.

او‌ می‌گوید، از دونیم‌ سال به این‌سو در پاکستان است.

بهر روز‌ با ابراز نگرانی در مورد وضعیت امنیتی خود و خانوادهٔ اش، از جامعهٔ جهانی و نهادهای حامی خبرنگاران خواست تا به وضعیت خبرنگاران افغان در پاکستان رسیدگی کرده و برای رسیدن آن‌ها به کشورهای مقصد، کمک کنند.

سازمان حمایت از خبرنگاران افغانستان: خبرنگاران افغان در پاکستان با مشکلات امنیتی رو به رو هستند

هم‌زمان با این، سازمان حمایت از خبرنگاران افغانستان به تاریخ ۲۹ اگست با نشر اعلامیه‌ای در مورد وضعیت خبرنگاران افغان در پاکستان، ایران، هند و ترکیه ابراز نگرانی کرده است.

سازمان یاد شده گفته است که بارها حالت بی‌سرنوشنی خبرنگاران افغان در کشورهای یاد شده با سفارت‌خانه‌ها و نهادهای حامی خبرنگاران در میان گداشته شده‌است، اما هیچ تغییر در وضعیت آن‌ها به میان نیامده است.

در اعلامیه آمده است، پس از رد ویز‌ه‌های فرانسه به برخی از خبرنگاران افغان، اکنون برای آن‌ها مشکلات امنیتی به وجود آمده که وضعیت کنونی می‌توتوند خبرنگاران افغان را همچنان با تهدید رو‌به‌رو کند.

مشکلات امنیتی در برابر خبرنگاران افغان در پاکستان، خبرنگاران دیگر را نیز در این کشور نگران ساخته است.

دو تن از خبرنگاران افغان در پاکستان که نمی‌خواهند به علت حساسیت موضوع نام‌شان در گزارش گرفته شود به رادیو آزادی گفتند:

"واقعاً خبرنگاران مقیم در پاکستان را نگران ساخته است، ما خبرنگاران به هر دلیلی که بود از کشور فرار کردیم، این‌جا آمدیم، اما بدبختانه این‌جا هم در بخش امنیتی، اقتصادی و دیگر بخش‌ها جداً مشکل داریم."

احمد هنایش خبرنگار رادیو آزادی نیز پیش از این در شهر اسلام آباد هدف سوء قصد قرار گرفت و جراحت برداشت.
احمد هنایش خبرنگار رادیو آزادی نیز پیش از این در شهر اسلام آباد هدف سوء قصد قرار گرفت و جراحت برداشت.

"خبرنگاران افغان زمانی مجبور به ترک کشور شان می‌شوند که زنده‌گی‌شان با خطر رو‌به‌رو باشد، اما آن‌ها در کشورهای همسایه به ویژه در پاکستان نیز مصون نیستند."

این خبرنگاران از جامعهٔ جهانی و سازمان‌های مربوط به حمایت از خبرنگاران می‌خواهند که به این وضعیت توجه کنند و اقدامات جدی را برای حمایت از آن‌ها انجام دهند.

گفتنی‌ست که این نخستین سوء قصد بر جان خبرنگاران افغان نیست که در پاکستان صورت می‌گیرد.

پیش از این، احمد هنایش، خبرنگار رادیو آزادی نیز در یک منطقهٔ دیپلوماتیک پاکستان از سوی افراد مسلح ناشناس مورد حمله قرار گرفته ‌‌و زخمی شده بود.

پس از حاکمیت دوبارهٔ طالبان بر افغانستان در ۲۰۲۱ صدها خبرنگار افغان، کشور را ترک کردند که بیشتر شان برای رفتن به کشورهای مقصد هنوز هم در ایران‌ و پاکستان در حالت بی‌سرنوشتی زنده‌گی می‌کنند و با خطر اخراج روبه‌رو اند.

XS
SM
MD
LG