لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۵ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۰

تاجران افغان: باز شدن وقفه‌ای تورخم، مشکلات ما را حل نکرده است


موترهای منتظر به عبور در مرز تورخم
موترهای منتظر به عبور در مرز تورخم

برخی از تجار افغان می‌گویند که باز شدن وقفه‌ای گذرگاه‌های خرلاچی و تورخم، نتوانسته مشکلات آنان را حل کند.

آنان روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفتند که به تعداد اندکی از لاری‌های اموال تجارتی از این مسیرها اجازه عبور داده می‌شود.

براساس معلومات این تجار، گذرگاه خرلاچی که ده روز به دلیل درگیری بین دو قوم ساکن در منطقه مسدود شده بود، به روز سه‌شنبه اول اکتوبر دوباره باز شد.

حمید گل، یک تاجر افغان، می‌گوید که ۱۱ لاری بار اموال تجارتی او در گذرگاه تورخم و سه لاری دیگر در دروازۀ خرلاچی از چند روز به این سو معطل مانده‌اند.

«باز شده، اما این بهتر از بسته بودن نیست. انتظار و امیدی به این وضعیت نداشتیم. حالا لاری‌های ما را فرستاده‌ایم و در این گرمی منتظر هستیم. لاری‌ها حتی از تاریخ ۲۸ سپتمبر هنوز در اینجا معطل‌اند. خیلی کم لاری‌ها تردد می‌کنند. قبلاً روزانه ۵۰ لاری عبور می‌کرد، حالا فقط ۵ لاری اجازه عبور داده می‌شود.»

در همین حال، تعدادی دیگر از تجار می‌گویند که تجارت بین افغانستان و پاکستان از طریق گذرگاه تورخم به شکل وقفه‌ای از چند روز پیش آغاز شده و به برخی رانندگان لاری‌های باربری اجازه داده شده تا از مسیر شلمان-ملاگوری عبور کنند.

اما رفیع‌الله جبارخیل، تاجر میوه‌های تازه، دربارۀ مشکلات این مسیر به رادیو آزادی گفت آنان خواهان حل هرچه زودتر این مشکلات هستند.

«در شلمان لاری‌ها را متوقف می‌کنند، اما آنجا مشکلات زیادی وجود دارد و لاری‌های ما نمی‌توانند از آنجا عبور کنند. ما برخی از کالاهای ما را از طریق شلمان به تورخم فرستادیم و مشکلات زیادی برای ما ایجاد شد و میلیون‌ها روپیه ضرر کردیم. مسیر شلمان یک مسیر خام و ناهموار است و بسیار خراب و پر از حفره است.»

اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان هرچند از باز شدن مسیر خرلاچی استقبال می‌کند، اما می‌گوید که باید مسیر تورخم-پشاور که مهم‌ترین مسیر تجاری بین افغانستان و پاکستان است، به شکل دوامدار و کامل باز شود.

خان جان الکوزی، معاون این اتاق، به رادیو آزادی گفت:

«مسیر خرلاچی برای ما خوب است، برای میوه‌ها و سبزیجات ما حداقل مشکلات را حل خواهد کرد یعنی حدود ده درصد در تجارت ما تحرک ایجاد خواهد شد. مسیر شلمان نیز وجود دارد که یک مسیر خامه است. لاری‌ها از آنجا عبور می‌کنند، اما لاری‌های سنگین و ترانزیتی نمی‌توانند بروند و آنجا هم خیلی کم لاری تردد می‌کند و هزینه زیادی دارد.»

خان جان الکوزی: مسیر خرلاچی هزینه زیادی دارد
خان جان الکوزی: مسیر خرلاچی هزینه زیادی دارد

او افزود که تجارت و ترانزیت افغانستان با پاکستان به دلیل مسائل سیاسی حدود ۶۰ درصد کاهش یافته است.

مسیر تورخم-پشاور از تاریخ ۲۰ اگست به این سو به دلیل احتجاج مردمی مسدود شده است.

با آن‌که سفارت افغانستان تحت کنترل طالبان در اسلام‌آباد به تاریخ ۲۷ اگست با نشر اعلامیه‌ای خواستار توجه جدی دولت پاکستان به بازگشایی این مسیر شد، اما تاکنون هیچ اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.

پیش از این مقام‌های اتاق مشترک تجارت افغانستان و پاکستان به رادیو آزادی گفته بودند که به دلیل عوامل سیاسی مختلف، سطح تجارت این دو کشور به شدت کاهش یافته و از این‌رو میلیون‌ها دالر به تجار خساره مالی وارد شده است.

XS
SM
MD
LG