لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۴

ناتو درگیر در دو جنگی است که ختم آن معلوم نمی باشد


ناتو در کنار افغانستان حال وارد یک جنگ دیگر شده است که پایان هر دو روشن نیست.

تازه ترین عملیات این پیمان در لیبیا به مثابه یک آزمایش دانسته می شود که روی آن در این پیمان توافق نظر وجود ندارد.

در حالیکه علاقه اروپایی های نسبت به جنگ افغانستان که در آن در کنار تلفات جانی، پول زیاد نیز مصرف کرده اند، کاهش می یابد، ناتو در نزاع لیبیا دخیل شده است که به گفته مقامات اروپایی، احتمالاً هفته ها و یا بیشتر از آن ادامه خواهد یافت.
تحلیل گران می گویند، در لیبیا کلید موفقیت در توانایی شورشیان برای ادامه پیشرفت علیه قوای معمر قذافی و در توانایی غرب در زمینه کسب حمایت افکار عامه نهفته است.

یان تیخو مدیر مرکز تحقیقات کارنگی در اروپا به آژانس خبری فرانسپرس گفت: وی تردید دارد که حصول این امر طی ماه ها هم ممکن باشد.

وی گفته است، مردم در ایالات متحده از همین حالا از جنگ خسته اند و نمی داند که روحیه مردم در بریتانیا و فرانسه در این مورد چگونه است.

به گفته مدیر کارنگی در اروپا سوال عمده در این جاست که چه مدتی را در بر خواهد گرفت که شورشیان در لیبیا به یک نوع موفقیت دست یابند.

به گفته وی، این احتمال هم است که این نزاع به یک نوع بن بست خواهد رسید که در آنجا نه شورشیان و نه هم قذافی هیچ یک دست بالای نخواهند داشت.

در حالیکه هدف در افغانستان واضح تر است و آن انتقال مسوولیت های امنیتی به قوای افغان تا اواخر سال 2014 است. اما قدرت های غربی درباره اراده شان در قبال لیبیا نظرات متفاوت ارایه داده اند.

فرانسه اولین کشوری بود که با به رسمیت شناختن شورای ملی انتقالی موقت شورشیان از آنها جانبداری کرد.

قطر به مثابهء دومین کشور روز دوشنبه شورشیان را به رسمیت شناخت.

اما قدرت های غربی اصرار می ورزند که هدف شان تغییر رژیم در لیبیا نیست و به قطعنامهء شورای امنیت تاکید می گذارند که در آن اقدام نظامی به هدف حمایت از غیر نظامیان تصویب شده، نه سرنگونی رژیم قذافی.

رابرت گیتس وزیر دفاع ایالات متحده امریکا گفت: قراریکه در گذشته دیده شده تغییر رژیم یک کار بسیار مغلق است، در بعضی اوقات مدت طولانی اما بعضاً بسیار زود واقع می شود. ولی به گفته وی این کار هرگز جزء ماموریت نظامی آنها نبوده است.

زمانی که روز دوشنبه ناتو توافق کرد که قوماندهء عملیات ایتلاف بین المللی بر لیبیا را از ایالات متحده به عهده بگیرد، اعلام داشت که در این نزاع بی طرف باقی می ماند و بطور جدی حملات هوایی را علیه قوای قذافی به هدف محافظت از غیر نظامیان محدود خواهد داشت.

الینا دیلیتروز از گروه بین المللی بحران به فرانسپرس گفته است، مشکل در این است که معین ساختن عملیات برای محافظت غیر نظامیان در واقعیت به مفهوم سرنگون ساختن حاکم مستبد است. اما به گفته او ما جرات گفتن این را نداریم.

ناتو بخاطر مداخله در لیبیا تقسیم شده است. یک هفته کامل را در بر گرفت و بعد از بحث های در بعضی موارد بسیار داغ این پیمان روی گرفتن قومانده عملیات لیبیا از ایتلاف به رهبری امریکا، فرانسه و بریتانیا توافق کرد.

ایالات متحده می خواست که این تحویل دهی قومانده به زودی صورت بگیرد، اما فرانسه می خواست تا کنترول سیاسی این عملیات را از ناتو به دور داشته باشد، ترکیه منتقد عملیات غرب بر لبیبا بود و آلمان آشکارا با این مداخله نظامی مخالفت کرد.

روز سه شنبه کنفرانس بین المللی در مورد لیبیا در لندن برگزار می شود. تحلیل گران می گویند، تصامیم که در این کنفرانس گرفته می شود بسیار با اهمیت است و همچنین جلب حمایت نماینده گان کشورهای عربی و افریقایی نیز مهم می باشد.

الینا دیلیتروز از گروه بین المللی بحران می گوید: این انقلاب باید انقلاب عربی باقی بماند در غیر آن به گفته وی جهان عرب آنان را نخواهد بخشید.
XS
SM
MD
LG