کار مطالعات جیولوجیکی پایپ لاین تاپی خاتمه یافته است

اشرف غنی در جریان دیدار با معاون صدراعظم و وزیر خارجه ترکمنستان رشید مرادوف

رئیس جمهور افغانستان با معاون صدراعظم و وزیر خارجه ترکمنستان دیروز در ارگ ریاست جمهوری ملاقات کرد.

بیشترین بخش گفتگوهای جانبین در بارۀ پیشرفت کارهای پروژۀ تاپِی یا انتقال گاز ترکمنستان از طریق افغانستان به هند و پاکستان بود.

جانبین در بارۀ امتداد خط آهن ترکمنستان به بندر آقینۀ افغانستان و بورس های تحصیلی به محصلان افغان نیز بحث و گفت و گو کردند.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری در بارۀ این ملاقات به رادیو آزادی

دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

گفت:

" معاون صدراعظم و وزیر خارجۀ ترکمنستان با رئیس جمهور افغانستان ملاقات داشتند. پروژۀ تاپی و پیشرفت آن مورد بحث قرار گرفت. معاون صدراعظم و وزیر خارجۀ ترکمنستان در این باره به رئیس جمهور گزارش دادند. گفتند که کار این پروژه از ترکمنستان آغاز شده وعنقریب به افغانستان داخل می‌شود."

رشید مرادوف، معاون صدراعظم و وزیر خارجۀ ترکمنستان در ملاقات با رئیس جمهور افغانستان گفته است که کار مطالعات جیولوجیکی پایپ لاین تاپی خاتمه یافته و نیز کار ساخت پایپ لاین آن تا ۸ کیلومتر به پیش رفته است.

اعلامیه ارگ ریاست جمهوری از قول او می‌افزاید که کنسرسیوم تاپی که رهبری آنرا شرکت ترکمن گاز به عهده دارد، طی نشستی در ماه جاری ۸۵ فیصد منابع مالی این پروژه را متقبل شده است.

آقای مرادوف گفته است که ترکمنستان علاقمند سرمایه گذاری بیرونی به شمول سرمایه گذاری بانک انکشاف اسلامی در این پروژه می‌باشد.

دواخان مینه پال می‌گوید که رئیس جمهور افغانستان در بارۀ امنیت پروژه تاپی با مقامات مربوط، بزرگان قومی و مردم محل از قبل صحبت‌های داشته و از این ناحیه به جانب ترکمنستان اطمینان داده است.

رشید مرادوف، معاون صدراعظم و وزیر خارجۀ ترکمنستان گفته است که خط آهن ترکمنستان تا ماه اکتوبر به بندر آقینه افغانستان خواهد رسید و رهبران دو کشور در افتتاح آن اشتراک خواهند کرد.

او وعده نموده که این کشور همجوار در بخش‌های احداث فایبر نوری هم با افغانستان کمک می‌کند و به محصلان افغان خصوصاً در بخش خط آهن، برق و نفت و گاز بورس های تحصیلی فراهم می‌سازد.

اعلامیۀ ارگ ریاست جمهوری می‌افزاید: رئیس جمهور محمد اشرف غنی با اشاره به اینکه روابط دو کشور استراتیژیک می‌باشد، از ترکمنستان به عنوان همسایۀ نیک و هم نظر یاد کرده و گفته است که روابط میان دو کشور در حال گسترش است.

همزمان با ملاقات صدراعظم و وزیر خارجۀ ترکمنستان با رئیس جمهور افغانستان در ارگ ریاست جمهوری در کابل، گردهمایی مشترک افغانستان و پاکستان که بخاطر عملی کردن پروژۀ تاپی در هرات دایر شده بود دیروز به پایان رسید.

وفا حاجییف، معین وزارت خارجۀ ترکمنستان به این گردهمایی گفت که کشورهای عضو این پروژه هنوز دوصد میلیون دالر برای راه اندازی آن فراهم ساخته اند.

محمد آصف رحیمی والی هرات به این گردهمایی گفت که برای تامین امنیت این پروژه گام های جدی بر می دارد.